R - Dissertações de Mestrado / Master Dissertations
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Recent Submissions
- A meritocracia escolar no 1º ciclo : interpelações às aprendizagens, bem-estar e justiçaPublication . Moreira, Agostinho Coelho; Alves, José Joaquim Ferreira MatiasA sociedade de hoje vive numa contínua busca de melhor e dos melhores. As escolas, enquanto ecossistemas da sociedade, também apresentam um dinamismo onde o mérito é valorizado e premiado. O ensino privado tende a fomentar ainda mais este culto do mérito. No entanto, onde há a valorização daqueles que se distinguem pela excelência, há também um “esquecer” de muitos outros que não conseguem atingir esse nível meritório, segundo os padrões pré-definidos. A pedagogia salesiana considera que “A Educação é assunto do Coração” e propõe uma educação integral que vai para além do conhecimento académico que resulta numa relação afetiva entre educador e educando. A presente investigação procurou perceber, praticamente desde o início do percurso escolar, se a cultura do mérito é promotora de mais e melhores aprendizagens para todos os alunos e se também tem efeitos na perceção do bem-estar e da justiça. A investigação foi realizada num contexto concreto (grande colégio privado, habitualmente no top 10 do ranking nacional de escolas do secundário) e numa faixa etária determinada (alunos do 3º e 4º anos de escolaridade). Além da perspetiva dos alunos sobre os quadros de mérito, o presente trabalho procurou, também, a perceção dos pais sobre este assunto, uma vez que eles são um elemento muito importante em todo este processo e, não esquecendo a centralidade o professor, procurou-se perceber o que estes pensam sobre a temática. Por fim procurou-se perceber como esta prática se articula com a Proposta Educativa das Escolas Salesianas. Tratou-se de um estudo de caso intrínseco com uma abordagem qualitativa combinada com uma abordagem quantitativa. A abordagem qualitativa, através de focus group, foi usada com os alunos e professores e a abordagem quantitativa, através de inquérito, foi aplicada aos alunos e pais. A recolha de todos estes dados decorreu no 3º período do ano letivo 2023-24 e abrangeu um universo de 176 alunos (88 alunos do 3º ano e 88 alunos do 4º ano), os seus pais e professores. Os resultados mostram que, tal como na sociedade, a cultura meritocrática divide as pessoas. São muitos os que a valorizam (porque beneficiários dela), outros muito críticos pelas consequências. Para as escolas e em concreto para a Escola Salesiana onde o estudo foi realizado, são propostas medidas que têm como objetivo minimizar as consequências negativas desta cultura meritocrática, em especial na pedagogia, na relação pedagógica e na classificação/avaliação dos alunos. Esta dissertação é constituída por dois volumes, a dissertação em si e um segundo volume com os anexos.
- MRM : spilled milk in the Polish marketPublication . Dias, Miguel Salvado; Guedes, NunoThe Case Study presents a Portuguese transport and logistics firm, MRM, founded in 1993 by Afonso Ramos and operating in PALOP countries. The company entered the Polish market in 2009 because of the financial crisis and the drop in maritime transport. MRM was then faced with a lack of price competitiveness of the commodity transported which lead to the loss of its main client. This situation placed Afonso in a position where he had to decide to keep the Polish office open. The Case Study approaches topics such as internationalization, big client dependency, price fluctuation, and market structure. This Thesis includes a Literature Review of subjects related to the key issues raised by the Case and a Teaching Note that offers an analysis of the main problem of the case study, in order to help instructors prepare for the discussion in class of the Case. Conclusions are the need to know how to navigate financial instability and broaden the scope of a firm to reduce exposition to external factors.
- Estágio final e relatórioPublication . Lobo, Ana Luísa Mendes; Ferreira, Maria Amélia DiasO presente documento, sob forma de um relatório de estágio, surge no âmbito da Unidade Curricular “Estágio Final e Relatório”, do 1º semestre do ano letivo 2024-2025, inserida no 17º Curso de Mestrado em Enfermagem, com Especialização em Enfermagem Médico-Cirúrgica na área de Enfermagem à Pessoa em Situação Crítica, da Universidade Católica Portuguesa (Porto). Partindo de uma metodologia descritiva e reflexiva, explora o processo de desenvolvimento e aquisição de competências comuns e específicas na assistência à pessoa em situação crítica nos contextos de estágio de Serviço de Urgência Polivalente e Serviço de Medicina Intensiva Polivalente. Durante os estágios, esteve sempre presente a preocupação com a segurança e qualidade nos cuidados de enfermagem como “foco principal”, por isso, o planeamento e implementação de estratégias que visassem o melhor cumprimento das regras com referência na mais atual evidência científica por parte dos enfermeiros. No âmbito da melhoria continua da qualidade e segurança, destacam-se os trabalhos realizados nos diferentes contextos de estágio (Serviço de Urgência Polivalente e Serviço de Medicina Intensiva Polivalente). Neste percurso, tendo por base os domínios das competências comuns do Enfermeiro Especialista, no domínio da prática profissional, ética e legal, foi aprimorada a habilidade de realizar práticas em conformidade com as normas legais, os princípios éticos e deontológicos, garantindo sempre o respeito pelos direitos humanos. As leituras realizadas, atividades e reflexões desenvolvidas, os cuidados oferecidos e as experiências adquiridas, foram fundamentais para o meu crescimento tanto profissional quanto pessoal, estimulando o pensamento crítico e reflexivo. Todo este processo teve um impacto significativo na prática profissional visto ter possibilitado o desenvolvimento de conhecimentos e habilidades baseados na pesquisa, contribuindo para a resolução de problemas e para a melhoria da gestão da qualidade em saúde.
- Ambientes de prática de enfermagem especializada à pessoa em situação críticaPublication . Machado, Joana Filipa da Silva; Monteiro, Ana Carolina da RochaO presente relatório, elaborado de forma descritiva e reflexiva, surgiu no âmbito da Unidade Curricular “Estágio Final e Relatório”, da 17ª Edição do Mestrado em Enfermagem Médico-Cirúrgica, na área de Enfermagem à Pessoa em Situação Crítica, da Escola de Enfermagem (Porto) da Universidade Católica Portuguesa. Expõe o percurso referente ao estágio, decorrido em dois contextos, num Serviço de Urgência e numa Unidade de Cuidados Intermédios Médicos, refletindo criticamente sobre as competências desenvolvidas e analisando as atividades realizadas, enquanto futura mestre e enfermeira especialista. Inicia-se com uma introdução, após a qual é exposto o percurso realizado para início de aquisição de competências, no primeiro estágio, previamente à Unidade Curricular “Estágio Final e Relatório”, que foram as bases para a continuidade do processo. No terceiro capítulo, contextualizaram-se os dois locais onde o estágio da Unidade Curricular decorreu. Segue-se o quarto capítulo, com análise e reflexão crítica do processo de desenvolvimento de competências do enfermeiro especialista na área de especialização. Para cada domínio de competências comuns, explanaram-se as atividades desenvolvidas, que permitiram alcançar os objetivos previamente definidos e, desenvolver competências comuns e específicas da área de especialização. Culmina com uma reflexão final, sintetizando as ideias chave, incluída na conclusão. Foram exploradas várias atividades, com destaque na elaboração de instruções de trabalho e colaboração em auditorias, o desenvolvimento de ferramentas de apoio e implementação de um projeto formativo. Foram ainda elaboradas diversas pesquisas bibliográficas, para sustentar a prática baseada na evidência, com destaque para a revisão de literatura sobre o impacto da segurança psicológica dos profissionais de saúde, na qualidade dos cuidados à pessoa em situação crítica. Com base nos resultados deste trabalho, foi iniciada uma scoping review, ainda em curso, cujo protocolo será partilhado em evento científico e cujos resultados se pretende publicar em revista científica. Acrescentam-se, ainda, reflexões críticas realizadas sobre os cuidados prestados e as implicações para a prática, refletindo desenvolvimento profissional e pessoal. Este percurso académico, representa o início de um contínuo de desenvolvimento de competências na procura da excelência profissional. Foram desenvolvidas competências no âmbito da prestação de cuidados à pessoa em situação crítica, nos diferentes domínios que refletem uma prática com respeito pelos aspetos éticos e legais, valorizando a esfera da comunicação; melhoria contínua da qualidade, na procura de ambientes de prática de enfermagem seguros e atrativos; na prevenção e controlo de infeção e antimicrobianos; na gestão integrada de cuidados de enfermagem, reconhecendo precocemente sinais de instabilidade e risco de falência orgânica; na gestão de recurso materiais e humanos; e no desenvolvimento de aprendizagens profissionais, demonstrando autoconhecimento, capacidade de trabalho em equipa e baseando a prática clínica em evidência científica atualizada. Por fim, denota-se neste percurso a riqueza de experiências, e o sentido de constante procura de conhecimento que possibilitaram a aquisição de competências e o desenvolvimento de capacidade analítica, crítica e reflexiva, enquanto futura Mestre e Enfermeira Especialista em Enfermagem Médico-Cirúrgica, na Área da Pessoa em Situação Crítica.
- Love at a distance : the influence of Facebook and Instagram on the quality of long-distance romantic relationshipsPublication . Laska, Aleksandra Agnieszka; Roberts, Jessica StewartLong-distance romantic relationships, defined as relationships where partners live in distant locations, are becoming increasingly common. Existing literature suggests that the significance of geographic proximity in selecting partners may have diminished as societies rely on connections through online networks. Yet long-distance relationships remain an understudied phenomenon due to a widely shared view that such connections are prone to failure. As the number of individuals engaged in long-distance relationships remain on the rise, it is important to understand the patterns of online communication between partners in order to sustain such relationships and improve relational quality. Social media platforms are commonly used for communication purposes and continue to grow in popularity. In addition, previous studies have demonstrated that platforms such as Instagram or Facebook are broadly adopted by romantic partners and are utilized to sustain constant communication and make the relationship public. Consequently, this study explores the impact of Facebook and Instagram on the quality of long-distance relationships. Through in-depth interviews with nine individuals and nine couples currently involved in such relationships, the study identifies communication patterns among individuals in long-distance relationships, as well as positive and negative effects of social media usage. While challenges such as jealousy and technological distractions are noted, results suggest that Facebook and Instagram can improve relationship quality by supporting frequent and varied communication between partners.
- The power of storytelling in women's football : inspiring equality and enhancing fan engagementPublication . Filipe, Carina Isabel Ramos; Pestana, Catarina CarrilhoWomen's football has experienced remarkable growth recently, however, it still faces visible challenges in gender equality and reduced visibility. Thus, storytelling occupies an important space in the rise of this sport, as it is a powerful tool capable of reducing differences by promoting gender equality and allowing closer connections. This study aims to understand whether storytelling truly can challenge gender stereotypes, increase fan engagement, and promote gender equality in women's football. To obtain results that can answer the questions raised in the realization of this thesis, a mixed methodology was employed, involving five interviews with specialists in the field and an online questionnaire to understand the opinion of the respondents more generally. This methodology allowed for a more comprehensive analysis of the study in question. The results obtained demonstrate that storytelling can influence the promotion of gender equality, proving to be an effective tool in challenging existing gender stereotypes and having a quite positive impact on retaining fans in women's football. This powerful tool does indeed change perceptions through narratives that can be of various types. According to the respondents and interviewees, personal stories, documentaries, and social media and advertising campaigns have proven to be the most influential elements.
- Can loyalty programs attract new clients?Publication . Rebelo, Maria Francisca Delgado Siopa de Miguel; Romeiro, PauloLoyalty programs are a measure used by several companies to strengthen the relationship established with their customers, and to encourage purchase intentions and preference in the market. In the cosmetics industry there are several companies that use these programs, such as Sephora, through the Sephora Card, or, more recently, Kiko Milano, by introducing the Kiko Me program. These programs reveal benefits for consumers, demonstrating their relevance for companies9 success, as loyal customers confirm long term purchases, and do not imply large marketing expenses. In fact, this marketing tool is used to encourage purchases and establish loyalty, rather than attract new customers. However, is their presence an incentive for a non-customer to make a purchase? The present study develops the application of three loyalty programs- points earned, tier system, and vouchers- taking into account their benefits and impact on purchase intentions, as well as the perception of the value of each one. Through the analysis of several articles, which made it possible to gather theoretical information, an online questionnaire was developed, making it possible to evaluate, in practice, the previously established perceptions. The three types of loyalty programs used helped to comprehend this tool positively impacts purchase intentions, but value perception is not perceived as significant in this relationship, nor is the type of client. In the end, this tool is not revealed to be the most appropriate for attracting new clients.
- How generational transitions manage digital technology’s introduction while balancing tradition and family values in SMEsPublication . Niederndorfer, Anna; Dinis, LilianaThis dissertation focuses on how family-run small and medium-sized enterprises leverage their unique knowledge resources to sustain their competitive advantage over non-family firms in the face of digital transformation. In addition, this work builds on the Resource-based-view, Stewardship Theory and Paradox Theory, particularly on the concept of innovation through tradition. This study examines how generational transitions balance the preservation of expertise with the introduction of digital knowledge management systems that promote transparency and sharing. A qualitative study was conducted with 15 interviews with senior and junior executives, including 13 in Austria and 2 in Mexico, in different industries. This approach made it possible to collect a wide range of data to understand digitalization in family businesses. Applying all three theories, these interviews reveal both the facilitators and barriers and how they manage the paradox of maintaining traditional family values while implementing systems that enable knowledge sharing for long-term innovation. The results show that generational dynamics have a strong influence on digitalization in family businesses and offer both opportunities and challenges. While younger managers emphasize more digital innovation, older generations focus on keeping traditions alive. The transfer of knowledge continues to be primarily through personal experience, shaped by close relationships since childhood and transmitted through a practice of “learning by doing”. However, integrating digital tools for process and knowledge documentation is becoming essential. Barriers such as generational risk differences and employee resistance can be overcome through open communication, training and gradual implementation.
- The longevity industry : a new model within healthcarePublication . Seidler, Victor; Rajsingh, PeterThe longevity industry, driven by advancements in biotechnology, AI-driven diagnostics, and digital health, is challenging traditional healthcare paradigms. This thesis analyzed funding trends in longevity-focused companies and identified emerging technologies poised to dominate the sector. Using data from platforms like PitchBook, along with expert interviews and surveys, the study explored the strategic focus of innovations that captured significant investor and consumer interest. Key technological advancements were evaluated for their growth potential and impact on the industry. The findings highlighted a shift from reactive to preventive care models, signaling strategic challenges for traditional healthcare providers. Longevity startups are leveraging innovations to integrate personalized care into existing systems rather than entirely revolutionizing them. New technologies and treatments transform healthcare into a more personalized, preventive model. Primary data from industry specialists and venture capitalists were combined with secondary research to present a comprehensive sector view. The study concluded that while longevity technologies hold transformative potential, their impact is more likely to complement and enhance traditional healthcare systems rather than replace them entirely.
- From automation to leadership : exploring emotional responses to AI integration in human rolesPublication . Wilkens, Celine; Almeida, Filipa deThis dissertation explores the emotional reactions of managers to Artificial Intelligence (AI) in tasks and roles traditionally performed by humans in the automotive industry. It studies how AI in business environments influences managers' perceptions and highlights emotional responses evoked by AI in routine, decision-making, and leadership roles. Following a qualitative approach, 20 semi-structured interviews were carried out with managers who are experienced in working with AI. The findings reveal a broad spectrum of emotional reactions, depending on the role AI performs. Those reactions are influenced by various factors such as transparency, algorithm aversion, and the perceived complexity of tasks. AI in routine roles has primarily evoked positive emotions like relief and satisfaction. However, its application in decision-making and leadership roles lead mainly to skepticism and resistance. This is due to concerns about AI’s missing understanding of context and human judgment abilities. Besides, it was also discovered that algorithm aversion increased when AI took over high-responsibility tasks or roles, such as decisionmaking or leadership. The study highlights the importance of transparent communication, employee involvement, and tailored trainings to create trust and acceptance of AI among employees. It extends the existing literature review as it uncovers reasons behind emotional reactions in specific AI roles and provides recommendations to improve AI acceptance within corporate structures.