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- The contribution of an intergenerational program to build bridges between school and community and to promote old people’s well-being and mutual learningPublication . Azevedo, Cláudia; Palmeirão, CristinaThe intergenerational program presented here is a part of a major research, which includes several projects developed in the north of Portugal. The challenges of aging societies and the need to create strong and effective bonds of solidarity between generations lead us to develop an intergenerational program between a school (students (N=25 from seventh grade) and a nursing home (N=15). We wish to register on Lifelong Education issue, for the reason that school is the main field where the changes of attitudes can be reality, namely myths and stereotypes to old people. The aims of this study were: i) encourage the educational community to the practice a new (way) of citizenship; ii) Develop relationships between a group of students from the Matosinhos’ school grouping44, and old people living in the Sant’Ana’s nursing home45 enhancing thus the intergenerational networks and iii) Promote an active aging by sharing and valuing the generational knowledge. The encounters, twice a week, on Civic Education class embraced an encouragement to mutual learning based on the differents subjects. The elders refer the important of maintain contact and dialogue with the youth and the opportunity of learning. The students refer the occasion of teaching differents subjects to the elders and stimulation of solidarity bonds and great harmony. Teachers said that the greatest impact was in writing, with the development of various types of texts, in pairs or in groups. Seniors and juniors did their best so that their meetings were fruitful and fulfilled its main goal: mutual learning.
- Mediação pedagógica: o sucesso como paradigmaPublication . Palmeirão, CristinaThis article aims to highlight the importance of mediation in schools for students at risk for behavioral or disciplinary issues. Managing disciplinary problems and involving students in handling conflicts is an essential and enduring goal for the full exercise of the school’s mission – educate autonomous and responsible people. Methodologically, we follow the qualitative paradigm, focused on document analysis and reflection to action. Following the literature review, we realized that at present, mediation practices tend to align with theoretical currents of linear nature, transformative and/or circular narrative. In this case, our reflection falls on the mediation of linear type, in the line of the Harvard model, for it favors and facilitates dialogue and commitment between the parts. Educating for truth and hope requires positive attitudes and understanding, as well as continued intergenerational dialogue. Step by step, the mediation conquers space to the rationale of “combat risk situations” and adopts the solution is beneficial for both persons.
- Equipas Educativas, a utopia necessária?Publication . Barroso, Margarida Silva; Palmeirão, Cristina Maria Gomes da Costa
- A interacção geracional como estratégia educativa: um contributo para o desenvolvimento de atitudes, saberes e competências entre geraçõesPublication . Palmeirão, CristinaO presente trabalho situa-se na área da Educação Intergeracional e, para além de mensurar o seu marco teórico visa, também, evidenciar o nível de consciência decorrente das características da sua prática. Diversas investigações no domínio da educação intergeracional reconhecem e asseguram a validade sociopedagógica desta dimensão, porquanto proporciona contextos de aprendizagem e de interacção diferenciados e metodologicamente desejados. Para além da família, o papel da escola tem de ser amplamente apreendido como decisivo na/para a renovação dos postulados que qualificam as sociedades como incapazes de conviver e aprender com o Outro - gerações, nacionalidades, sexo, religiões, ...
- A educação intergeracional no horizonte da Educação Social: compromisso do nosso tempoPublication . Palmeirão, CristinaO artigo que agora se apresenta enfatiza a Educação e intervenção Intergeracional e fundamenta-se a partir de um projecto - Redes de Encontro Intergeracionais - especialmente criado e desenvolvido, no âmbito do nosso trabalho de doutoramento, com a finalidade de aferir a validade sócio pedagógica de práticas de educação e intervenção intergeracional, em contexto escolar (1 Ciclo). Cada sessão (semanal) exaltava princípios de partilha, saberes e competências entre gerações. A análise dos documentos/testemunhos (quantitativos e qualitativos) indicam que o projecto ajudou a criar um quadro de ideias mais positivas sobre o envelhecimento e promoveu atitudes igualmente positivas entre gerações.
- No mundo de hoje: atitudes perante as pessoas idosasPublication . Palmeirão, Cristina; Menezes, Isabel
- Nós entre nósPublication . Carvalho, Maria João; Palmeirão, Cristina
- Dilemas postos à regulação disciplinar: a gestão positiva de conflitosoPublication . Palmeirão, Cristina
- Para além dos resultados académicosPublication . Palmeirão, Cristina; Oliveira, António; Lopes, Alcídio Sérgio
- Programa universitário (50+) ou do questionamento de crenças tomadas pela medusaPublication . Palmeirão, Cristina; Amorim, José PedroNeste artigo, é nossa intenção refletir e analisar, ainda que de uma forma exploratória,três dimensões essenciais – a relação pedagógica, o currículo e a avaliação – subjacentes à realização por alunos com mais de 50 anos de um Programa Universitário promovido pelo Centro Regional do Porto da Universidade Católica Portuguesa. Numa expressão que não perfilhamos, diríamos tratar-se de uma oferta “não tradicional” para estudantes “não tradicionais”. Paradoxalmente, este “não” exprime não um défice, mas uma riqueza nada despicienda – de experiências (de vida, profissionais, mas também, as mais das vezes, de educação formal, pelo facto de a maioria dos alunos ser, pelo menos, licenciada), de memórias (passado), bem como de atividade (presente), desejos e expectativas (futuro)! Então, e justamente pelo facto de ser “não tradicional”, este Programa tem, por um lado, implicado um esforço no sentido de repensar alguns dos processos e procedimentoshabituais da Universidade; por outro, tem trazido dados que nos podem levar a questionar algumas crenças associadas à Educação de adultos.
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