CEDH - Livros e Partes de Livros / Books and Books Parts
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
- Sentir a escolaPublication . Baptista, José Afonso; Alves, José Matias
- Leadership, learning, well-being, and justice in educational organizationsPublication . Alves, José Matias; Tintoré, Mireia; Serra, Lídia Jesus PecegueiroEducational leadership is a pivotal factor influencing student learning, second only to direct classroom instruction. Leaders in educational settings are tasked with shaping a collective vision for inclusion and fostering a school culture centered on social justice and well-being, ensuring success for every student. The role of leadership in mobilizing and inspiring purposeful, interdependent action through a shared vision is crucial for leveraging teachers' professional capital, fostering a climate of innovation and inclusion, and enhancing teachers' agency and learning cultures within educational organizations. Despite the diversity of leadership styles — ranging from toxic to transformational, laissez-faire to instructional, and charismatic to servant — understanding their effects is essential, especially given the pressing need to construct new, inclusive educational environments. Current research highlights the importance of educational leadership practices that promote personal, professional, organizational, and social well-being, yet there remains a significant gap in comprehensively understanding how these practices can be optimized to foster quality teaching and inclusive learning. This research topic aims to explore and highlight educational leadership practices that enhance personal, professional, organizational, and social well-being. The primary objective is to gather high-quality research that addresses both theoretical and practical issues related to various leadership styles, their demands, drivers, and challenges. Specifically, the research seeks to understand how leadership capital can sustain expertise, motivation, commitment, collaboration, agency, innovation, resilience, well-being, and justice within educational settings. By focusing on the roles of principals and middle leaders, the goal is to uncover how these individuals can guide significant, sustainable school transformation processes and respond effectively to social challenges. To gather further insights into the boundaries of educational leadership, we welcome articles addressing, but not limited to, the following themes: - The impact of different leadership styles on school culture and student outcomes - Strategies for fostering inclusive and just educational environments - The role of leadership in promoting teacher agency and professional development - Leadership practices that enhance innovation and resilience in schools - The influence of leadership on organizational climate and culture - Case studies of successful leadership interventions in diverse educational settings - Theoretical analyses of leadership contributions to curricular justice and quality education - Empirical studies on the well-being of educational leaders and their impact on school communities
- Jovens adultosPublication . Matos, Raquel; Carvalho, Maria João Leote deNa atualidade, a extensão do período da juventude é uma realidade que reconfigura os processos de transição para a vida adulta associada a intensas mudanças sociais e demográficas nas sociedades ocidentais. A categoria de jovem adulto ganhou recentemente uma crescente importância no campo da administração da justiça à luz dos contributos de diferentes áreas científicas. A nível internacional, não há consenso sobre a definição do conceito de jovem adulto para fins judiciários, havendo uma diversidade de opções em termos de limites etários de medidas e penas a aplicar. Em Portugal, os jovens adultos podem estar sujeitos a um regime penal especial com base num diploma legal que data dos anos 1980, que não é de aplicação obrigatória e que está desfasado da restante legislação entretanto produzida nos campos da justiça juvenil e da justiça penal.
- Aprendizagem cooperativa/colaborativa (através de pares): metodologia de ensino-aprendizagemPublication . Rocha, MagdaA Aprendizagem Cooperativa/Colaborativa (através de pares) é uma metodologia, na qual os estudantes são desafiados a trabalhar em equipa. O docente propõe atividades que envolvem o grupo, na base da partilha e entreajuda, para a realização de tarefas e/ou resolução de problemas ou projetos, potenciando, assim, a aprendizagem do conhecimento, mas também de competências diversas. Este manual apresenta uma breve revisão da literatura sobre esta metodologia de aprendizagem ativa.
- PrefácioPublication . Silva, Ariane Franco Lopes da
- Testemunho de um projeto integrador da EPRALIMA "As três dimensões d’Os Lusíadas (cenas, cenários e animações)": aprender por projetosPublication . Martins, Elisabete; Orvalho, LuísaFalar em Novos Ambientes Educativos leva-nos a remeter o discurso para Metodologia de Trabalho de Projeto. Este capítulo apresenta essencialmente um testemunho de uma professora de português da EPRALIMA que vivenciou com os seus alunos a experiência de fazer aprender por projetos. Esta pedagogia foi implementada com maior relevância e de forma mais estruturada e planeada nesta escola no âmbito de um plano formativo (Re)Aprender a ensinar e avaliar nos cursos profissionais: o saber em ação”3. Com este testemunho visou-se demonstrar que os alunos são capazes de ter um papel ativo no processo de aprendizagem, no processo de construção do saber e do saber-fazer. Este projeto, em particular, surgiu de um desejo de juntar a disciplina de português, mais concretamente a educação literária, a uma disciplina fundamental da área técnica do curso Técnico de Desenho Digital 3D, de modo a conciliar conteúdos curriculares das duas disciplinas aos interesses e motivações dos alunos. O objetivo de tornar o estudo da obra mais apelativo concretizar-se-ia e, simultaneamente, permitir-se-ia aos alunos a mobilização de capacidades e de saberes para a realização de um produto que seria da autoria deles, desde o seu planeamento, passando pelo seu desenvolvimento e execução até ao momento da apresentação pública.
- Histórias breves de um doutoramento em Ciências da Educação: memórias de trajetosPublication . Alves, José Matias
- Narrativas sobre o Doutoramento em Ciências da Educação: memórias, aprendizagens e interpelaçõesPublication . Alves, José MatiasEstas narrativas foram produzidas por professores que realizaram e defenderam publicamente o seu doutoramento em Ciências da Educação sob orientação do organizador desta publicação até junho de 2024, na Faculdade de Educação e Psicologia da Universidade Católica Portuguesa.
- Community-based full-spectrum harm reduction approaches when caring for psychoactive- and psychedelic-related problems in a transformational festivalPublication . Carvalho, Maria Carmo; Pires, Cristiana Vale; Costa, Ana Luísa; Martins, Daniel; Valente, Helena; Macedo, Inês; Frango, Paula; Lira, RaquelKosmicare Association is an NGO based in Portugal created in 2016 and born out of Boom Festival that works to transform nightlife culture through humanistic, comprehensive and evidence-based interventions and policies that capacitate nightlife governance and offer psychedelic harm reduction, outreach work, drug checking, information, training and good practice exchange. Helena Valente, Daniel Martins, Cristiana Vale Pires, Inês Macedo, Ana Luísa Costa, Raquel Lira and Maria Carmo Carvalho are founding members of the Kosmicare Association. They have been working for many years in harm reduction in several problematic and recreational drug use environments, as project coordinators and drug checking professionals. They have been involved in the coordination of the integrated harm reduction services at Boom Festival - Portugal. Maria Carmo Carvalho, PhD, is a Clinical Psychologist. Cristiana Pires, PhD is a psychologist and anthropologist. Inês Macedo, MD is a psychiatrist. Helena Valente and Ana Luísa Costa are psychologists and PhD candidates at the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Porto. Daniel Martins is a chemist and PhD candidate at the Faculty of Sciences of the University of Porto. Raquel Lira is a psychologist with a Masters in Psychology of Justice and Deviance. Paula Frango is a psychologist and social worker with a MSc in Education working the Portuguese Government.
- Avaliação externa das escolas TEIP: um lento caminho de possibilidadesPublication . Palmeirão, Cristina; Alves, José Matias