Faculdade de Ciências Humanas
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Faculdade de Ciências Humanas by Field of Science and Technology (FOS) "Ciências Sociais::Sociologia"
Now showing 1 - 10 of 105
Results Per Page
Sort Options
- A abordagem Rime e o universalismo no budismo tibetano : a relevância do movimento religioso não-sectário no século XIX e o seu papel como elemento político unificador na actualidadePublication . Carvalho, José António Barradas; Lobato, Manuel Leão MarquesNa província do Kham, no Tibete oriental, na segunda metade do século XIX, ocorreu um florescimento religioso e cultural posteriormente designado como movimento Rime. Um grupo de mestres Budistas tibetanos provenientes de várias Escolas, cujas figuras mais proeminentes foram Jamgon Kongtrul, Jamyang Khyentse Wangpo e Chokgyur Lingpa, recolheram, compilaram, redigiram e divulgaram um grande volume de textos e ensinamentos pertencentes às oito linhagens de Budismo provenientes da Índia. Na génese deste empreendimento estava a abordagem Ris med ou Rime, que reconhece as diferenças entre as várias linhagens mas aceita que todas tenham o mesmo potencial. Tratase de uma abordagem não-sectária, cujos proponentes pretendiam que fosse característica do Budismo desde o início. Nesta dissertação analisam-se as razões pelas quais aquele fenómeno surge no Tibete oriental no século XIX e qual a natureza do seu legado, se se trata de um movimento ou não e, finalmente, discutem-se as diversas posições assumidas sobre as suas principais características. Conclui-se sustentando que a abordagem Rime é leitmotiv das actividades da Administração Central Tibetana no Exílio encabeçada pelo Dalai Lama e discutindo a forma como este líder político e religioso a utilizou para construir a identidade de um povo que mantém uma existência condicionada no Tibete e no exílio.
- Academia de Liderança : desenvolvimento de competências pessoais através do Rugby : um projecto de inclusão socialPublication . Sacavém, José Manuel Temudo de Castro Pinto; Joaquim, Henrique Manuel MarquesO projeto tem como objetivo principal o desenvolvimento pessoal integral e integrado de jovens, sendo que para o atingir será apresentado um serviço de formação ao ar livre em equipa através de rugby para clientes empresariais. O rugby é um desporto que se afirma por defender um conjunto de valores intrínsecos que promovem uma integração social positiva, e, na interação entre os jogadores são realçados valores e atitudes que reforçam competências sociais e emocionais. Esses valores são cada vez mais valorizados no mercado de trabalho e podem servir de base à sustentabilidade de um projeto de intervenção social para jovens. É esta a premissa do projeto que iremos apresentar, enquadrada no âmbito de uma análise conceptual sobre inclusão social, desporto e aquisição de capital social.
- A acção dos grupos comunitários e as estratégias de integração de grupos vulneráveis e excluídosPublication . Martins, Rosalina da Veiga; Vieira, Isabel Maria Paula Amado de FreitasEste trabalho inscreve-se no âmbito do mestrado de Serviço Social e tem como tema “A Ação dos Grupos Comunitários Junto dos Grupos Vulneráveis e Excluídos”. A partir de um estudo de caso realizado em dois bairros de habitação social, Padre Cruz e Horta Nova, localizados na freguesia de Carnide, procura-se analisar as diversas estratégias e dinâmicas dos GC, para integração dos grupos vulneráveis. Os resultados alcançados indicam que os GC, constituem resposta adequada para os fenómenos da pobreza e exclusão social na atualidade, a partir dos três princípios estratégicos que os orientam, nomeadamente a participação, a parceira e a ação conjunta. Assente nos referidos princípios, moradores e profissionais compartilham valores, estabelecem acordos, prosseguem objetivos comuns, programam atividades, diagnosticam problemas e procuram soluções. Porém, nota-se também que existe um esquecimento dos grupos vulneráveis, na medida que estes não estão inseridos nas dinâmicas participativas dos Grupos Comunitários. Para sua inovação, os GC necessitam de encontrar estratégias para integrar os grupos vulneráveis e daí o primeiro passo de contributo com este presente estudo.
- "All I Want : portuguese women artists from 1900 to 2020" : a case studyPublication . Matias, Maria de Brito Serafim Cardoso; Silva, Ana Luísa dos Santos Diniz da; Guerra, CarlesThe current report refers to a curricular internship experience at the Plano Nacional das Artes (National Plan for the Arts or PNA), between September 2020 and March 2021, focused on the assistance to the production of the exhibition All I Want: Portuguese Women Artists from 1900 to 2020, curated by Helena de Freitas and Bruno Marchand, planned to open at the BOZAR: Palais des Beaux-Arts (Brussels, Belgium) beginning of 2021. Following the roof fire that took place during the month of January 2021 at the BOZAR, the exhibition was canceled. Since the show was adapted to the Gulbenkian Museum, in Lisbon, from June 2nd to August 23th 2021, most of the initially planned activities (the production of the exhibition and its accompanying publication) were conducted and, as its production was the main focus of the internship, this report presents an analysis of the exhibition. The research emerges from this analysis and wishes to understand the ways in which women artists exhibitions may contribute to how cultural institutions advocate gender equality in the art world, and in particular if women artists’ shows are the way to fight for this equal representation within contemporary art institutions. The primary case study is the previously mentioned exhibition, although further examples that may be read as smaller case studies throughout the history of feminist-based shows, in the North American and European contexts, will be applied. The theoretical framework for the research rests on culture studies, gender studies and curatorial studies and the current report aims to analyse the positioning of Western cultural institutions, in regard to gender equality, focusing particularly on the role of art and curatorial practices in producing knowledge and, as such, acting upon social phenomena.
- Uma análise das desigualdades sociais no acesso à saúde : o caso das pessoas em situação de sem-abrigo utentes da médicos do mundoPublication . Agostinho, Filipa Alexandra Marques; Cardoso, Maria Inês Lisboa GuerraNo decorrer do processo de desenvolvimento das sociedades contemporâneas e a da crescente inclinação para a individualização, crescem as desigualdades sociais, e verifica-se igualmente um crescimento das situações de vulnerabilidade e exclusão social. Assim, tendo em conta que esta dissertação considera a saúde, como uma das áreas de maior relevância para o bem-estar das pessoas, procura-se analisar o acesso aos serviços de saúde, por parte de populações mais vulneráveis, onde se foca aqui o caso das pessoas em situação de semabrigo. Perante esta problemática, e para tal análise, expõe-se o conceito de acesso à saúde, de acordo com uma perspetiva holística, isto é, de forma a entender tudo o que influencia o estado de saúde, e abordar-se-á o tema das desigualdades e também a questão dos direitos humanos, imprescindíveis para se analisar o tema do acesso à saúde. Aqui, posiciona-se o acesso à saúde como um direito de todos, tendo em conta que, a Constituição da República Portuguesa declara a saúde como um direito de todos os cidadãos, independente de quais são as possibilidades que as pessoas apresentam. No entanto, verifica-se que este acesso não é igual para todos. De acordo com o tema, será feita ainda referência à prática do serviço social, enquanto profissão de direitos humanos e justiça social. Esta dissertação tem, portanto, como objetivo analisar as desigualdades sociais no acesso à saúde por parte das pessoas em situação de sem-abrigo, assim como compreender quais os fatores que facilitam este acesso, assim como as barreiras que se erguem e dificultam o acesso aos serviços de saúde. À discussão do tema, adiciona-se a experiência de estágio na Médicos do Mundo (MdM), que luta para garantir o acesso à saúde a todas as pessoas. Termina-se com os resultados, que mostram que o acesso à saúde se mostra condicionado por vários fatores, e de acordo com os quais se verifica que o direito à saúde não se encontra salvaguardado para muitas pessoas em situação de sem-abrigo.
- Approaching the environmental threat in Art, Culture and Science : a transdisciplinary dialogue in a bio-acoustic sound experiment and line of beautyPublication . Brandizzi, Carlotta; Hanenberg, Peter HeinrichThe new geological era, the Anthropocene, is characterized by humanity being the prevailing geological force. With its activity, humankind is influencing the Earth System by changing natural processes and being responsible for the consequences of climate change. The uniqueness of this historical moment manifests itself in the witnessing of the becoming of an era, while still having the possibility to influence the outcome of the environmental crisis, which currently reached a tipping point. The encounter between the disciplines of art and science could represent a possibility of closing the knowledge gap concerning the influence of humankind over the Earth System. Therefore, transdisciplinary collaborations between art and science will be presented to illustrate through a different approach what the Earth System is and how it functions. A thorough investigation of the various narratives concerning the history of life, the understanding of nature, wilderness, the natural as well as the transdisciplinary practice and the Earth System is necessary. Furthermore, cutting across disciplines allows the possibility of taking action. The thesis analyzes to what extend transdisciplinarity between these two domains might be able to solve current environmental threats and influence the Earth System in the Anthropocene. Projects such as the bio-acoustic sound experiment between Dunn and Crutchfield and Line of Beauty between Lorenz and Pflugmacher, will illustrate the interaction. Dunn and Crutchfield experimented with sound to influence the behavior of bark beetles, which were infesting California´s forests. Susanne Lorenz explores together with biologist Stephan Pflugmacher the possibility of cleaning the river water of the Seseke through an installation. Both projects will be discussed as transdisciplinary attempts between art and science to come to terms with environmental threats.
- A arte martelo de Linn da Quebrada : performatividade da linguagem e a ascensão travestiPublication . Nunes, Luiz Felipe Novais; Cachola, Ana Cristina PiresEm minha dissertação discutirei o papel da linguagem e de como a performatividade da linguagem são utilizadas no processo de construção identitária da população queer no Brasil. Este trabalho tem por objetivo responder à pergunta “Como pode o aspecto performativo da linguagem influenciar no processo contemporâneo de construção de identidade da comunidade queer brasileira?”. Além disto, esta investigação será feita a partir de estudos de casos de artistas queers brasileiros emergentes, focando-nos em Linn da Quebrada, a fim de demonstrar como a linguagem é subvertida e utilizada por uma comunidade marginalizada como um instrumento para contornar as violências e opressões sofridas por esta. Esta análise será feita utilizando-nos de uma lente multifocal que inclui teorias de linguagem, performance, gênero, queer e violência.
- Artistic intervention as counter-narrative : tage der jüdisch-muslimischen Leitkultur at Kampnagel, HamburgPublication . Kappelmann, Lilith Salome Theodora; Hanenberg, Peter HeinrichAs a provocative response to the debate on Leitkultur around a proclaimed “core” identity which is being frequently reheated within German socio-political realms, Max Czollek— author of political and poetic works—curated the artistic intervention TdJML, Tage der Jüdisch-Muslimischen Leitkultur (Days of the Jewish-Muslim Leading Culture). Accordingly, this research explores the relation between narrative and counter-narrative based on its case study TdJML reflecting on an internship at the performing arts institution Kampnagel as a host venue thereof. Hence, the main assumption is that TdJML provides an explicit counter-narrative to the idea of Leitkultur which results in a twofold objective: firstly, providing a deep understanding of Leitkultur, which is defined as narrative, before closely examining TdJML as an oppositional force to Leitkultur in a second step. To investigate the above-stated hypothesis, the study initially discusses concepts and ideas which construct the narrative Leitkultur, such as belonging or the exclusionary “We”. By incorporating linguistic, journalistic, political and culture science perspectives the discourse on Leitkultur is screened to provide argumentative grounds for the case study and its deconstructive effort. Consequently, both the resistant and the artistic position of TdJML are traced by exploring its constitutive conceptual framework within radical diversity and by highlighting TdJML’s artistic means which hyperbolize, ironize, subvert, and therein counter the ideas of a Leitkultur narrative. Against the backdrop of a substantial increase in exclusionary, xenophobic tendencies currently noticeable throughout Europe, this research does not mirror a German phenomenon only. But it also connects socio-political, cultural concepts with new perspectives negotiating strategic practices of radical diversity, such as allyship and de-integration. On the basis of detecting TdJML’s various dimensions of resistance, it will be particularly interesting to understand how such emancipative practices are reflected within its aesthetic expression. This brings to light the potential in artistic interventions to both contemplate and illustrate pathways towards the concrete utopia of a society based on radical diversity, whereby its members can remain different and thus establish a certain resistant selfconception.
- Asian Boss, La Chaîne YouTube qui (dé)construit les stereotypes culturels avec les passant·e·s Chinois·e·s de ShanghaiPublication . Oliveira, Sarah Alexandra de; Puertas Hernandéz, Beatriz; Quemener, NellyAsian Boss est une start-up médiatique qui diffuse son contenu principalement sur la plateforme YouTube. Afin de fonctionner, être financée et avoir un maximum de visibilité, celle-ci se plie aux règles de la plateforme et notamment au fonctionnement de ses algorithmes, dans le choix de ses sujets et de la langue utilisée, l’anglais. La chaîne exploite principalement des micros-trottoirs dans différents pays d’Asie, dont la Chine, qui est le cas qui intéresse cette dissertation. Ses sujets se concentrent sur des faits et événements culturels et sociétaux, qui font référence de façon plus ou moins directe aux stéréotypes culturels. Ces derniers influent sur une narrative de construction d’une identité nationale-culturelle chinoise, qui passe donc par la définition d’un ‘Nous’, les Chinois∙e∙s de Shanghai, et d’un ‘Autre’, la population occidentale. Les dynamiques des in-group et out-group ainsi que les normes constitutives, le contenu relationnel, le modèlecognitif et les intentions sociales permettent une analyse de cette identité. Elle permet également de définir une des particularités du ‘Nous’, avec le cas des sheng nü 剩女, qui permet l’analyse d’un stéréotype propre à la Chine contemporaine. Grâce à cela, Asian Boss souhaite rapprocher son audience visée, plutôt Américaine, aux sujets asiatiques et plus particulièrement ici, chinois, en renforçant une idée de similarité sur certains aspects.
- Avatars, sexualization and affectivities : the case of K-pop girl group AESPAPublication . Grilo, Carolina Covas; Puertas Hernandéz, Beatriz; Ganito, Tânia Cristina Frazão MoreiraKorean popular music, or K-pop, and virtual worlds have each experienced increasing interest in the last years, reason why their union, from which resulted unique experiences to the audiences of this music genre, is hardly surprising. One novelty is the female K-pop group Aespa, which counts with the presence of four members and their respective avatars. Despite its creative concept, this group has raised apprehensions among netizens related to the sexualized design of the virtual idols. This thesis then, attempts to examine, from a feminist perspective, the contribution of Aespa’s avatars to the sexualization and objectification of the female idols, as well as analyse the affective responses of the idols and fans towards these entities. It is a thesis that succeeds studies dedicated to denounce the gendered use given to technologies, albeit with a focus on the K-pop industry, and that also emphasizes the need for critical reflection on an entertainment product of growing international consumption.This study was developed by relying on mixed research methods. In order to achieve the objectives outlined, we selected and conducted a visual analysis of the promotional images of Aespa, analysed the narrative present in audio-visual contents of the group, designed and implemented a questionnaire aimed at adult female South Korean fans, and interviewed fans as well.The results suggest the avatars of Aespa contribute to the female idols’ sexualization and objectification 1) through their own existence and sexualized design, 2) by being the guiding force of their concept and thus, dictating all choices related to the group’s aesthetic, and 3) by appearing as additional sexualized elements in some of the group’s images. The avatars were also perceived as capable of holding affective power over the idols, who appeared to manifest signs of body dysmorphia in response. Finally, it was also possible to conclude that even though the avatars seem irrelevant to the fans, the idols appeared capable of influencing fans’ subjectivities and embodiments. These results propose that the avatars can indirectly influence the fans through the idols.