Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

"All I Want : portuguese women artists from 1900 to 2020" : a case study

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203031768.pdf4.39 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The current report refers to a curricular internship experience at the Plano Nacional das Artes (National Plan for the Arts or PNA), between September 2020 and March 2021, focused on the assistance to the production of the exhibition All I Want: Portuguese Women Artists from 1900 to 2020, curated by Helena de Freitas and Bruno Marchand, planned to open at the BOZAR: Palais des Beaux-Arts (Brussels, Belgium) beginning of 2021. Following the roof fire that took place during the month of January 2021 at the BOZAR, the exhibition was canceled. Since the show was adapted to the Gulbenkian Museum, in Lisbon, from June 2nd to August 23th 2021, most of the initially planned activities (the production of the exhibition and its accompanying publication) were conducted and, as its production was the main focus of the internship, this report presents an analysis of the exhibition. The research emerges from this analysis and wishes to understand the ways in which women artists exhibitions may contribute to how cultural institutions advocate gender equality in the art world, and in particular if women artists’ shows are the way to fight for this equal representation within contemporary art institutions. The primary case study is the previously mentioned exhibition, although further examples that may be read as smaller case studies throughout the history of feminist-based shows, in the North American and European contexts, will be applied. The theoretical framework for the research rests on culture studies, gender studies and curatorial studies and the current report aims to analyse the positioning of Western cultural institutions, in regard to gender equality, focusing particularly on the role of art and curatorial practices in producing knowledge and, as such, acting upon social phenomena.
O presente relatório refere-se a uma experiência de estágio curricular no Plano Nacional das Artes, entre Setembro de 2020 e Março de 2021, centrada na assistência à produção da exposição Tudo o que eu quero: Artistas Portuguesas de 1900 a 2020, com curadoria de Helena de Freitas e Bruno Marchand, prevista para inaugurar no BOZAR: Palais des Beaux-Arts (Bruxelas, Bélgica) no início de 2021. Após o incêndio que teve lugar durante o mês de Janeiro de 2021 no BOZAR, a exposição foi cancelada. Uma vez que a exposição foi adaptada ao Museu Gulbenkian, em Lisboa, de 2 de Junho a 23 de Agosto de 2021, as actividades inicialmente planeadas (a produção da exposição e a publicação que a acompanhou) foram realizadas e, como a sua produção foi o foco principal do estágio, este relatório apresenta uma análise da exposição. A investigação que surge da análise da exposição pretende compreender as formas como as exposições de mulheres artistas contribuem para como as instituições culturais advogam a igualdade de género no mundo da arte, e em particular se as exposições de mulheres artistas são a forma de lutar por esta representação igualitária no seio das instituições de arte contemporânea. O principal caso de estudo é a exposição anteriormente mencionada, embora outros exemplos que podem ser lidos como menores casos de estudo ao longo da história de exposições feministas, nos contextos norte-americano e europeu, serão aplicados. O quadro teórico da investigação assenta em estudos culturais, estudos de género e estudos curatoriais, e o presente relatório visa analisar o posicionamento das instituições culturais ocidentais, no que diz respeito à igualdade de género, centrando-se particularmente no papel da arte e das práticas curatoriais na produção de conhecimento e, como tal, na actuação sobre os fenómenos sociais.

Description

Keywords

Women artists Curatorial activism Cultural institutions Visual arts exhibitions Culture studies Mulheres artistas Activismo curatorial Instituições culturais Exposições de artes visuais Estudos de cultura

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue