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CECC - Livros e Partes de Livros / Books and Books Parts

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  • Representação de D. Juan de Molière em Portugal: entre herança e desafios
    Publication . Louchet, Chantal
    O termo Humanidades engloba hoje em dia todas as Ciências Humanas. Estas proporcionam informações do Homem sobre o Homem, permitindo apreender os comportamentos humanos. Um exemplo paradigmático do afirmado é o legado de Molière no teatro. Nas suas peças, Molière denuncia os pequenos defeitos do seu tempo, mas apresenta igualmente personagens humanas universais. D. Juan é uma delas. Molière coloca nela o problema da libertinagem e das suas ligações profundas com a hipocrisia, como a sedução sem escrúpulos, o cinismo e a libertinagem filosófica. Atualmente, esta peça de Molière continua a ser representada em palco, não só em França, como noutros países; veremos como, em Portugal especificamente, este legado é ainda hoje um desafio para os encenadores.
  • Comunicação, diversidade e tolerância: livro do XV Congresso Ibero-Americano de Comunicação 2017
    Publication . Lopes, Maria Immacolata Vassallo de; Castro, Gisela C. S.; Ribeiro, Nelson; Burnay, Catarina Duff
  • Representatividade: reflexão sobre a indústria literária através do livro-reportagem "Não. Ele não está"
    Publication . Faria, Eduardo; Alves, Andreza; Andrade, José Gabriel
    Este estudo busca refletir sobre a Indústria Criativa da literatura no Brasil, bem como o desempenho no mercado editorial e literário através do livro-reportagem “Não. Ele Não Está”, de Maíra de Deus Brito, considerando a inclusão racial (aplica-se aqui, também, outros campos inclusivos) como uma maneira de consolidar o mercado, estimular a produção cultural bibliográfica e conquistar novos públicos por vezes negligenciados pela falta de representatividade. Proposta pela UNESCO, a Indústria Criativa tem a intenção de promover rupturas em cada nicho que atua, propondo inovação e mudanças sociais; portanto, a partir da entrevista com a escritora, buscamos compreender a atuação da Indústria Criativa na literatura sob à ótica de uma escritora mulher e negra - características por vezes negligenciadas pela sociedade e pela indústria literária. Esta pesquisa foi desenvolvida para a disciplina de “Indústrias Culturais, Públicos e Mercados”, da Universidade do Minho, em Portugal, e ampliada considerando o recorte pós-pandêmico.
  • A condição da mulher nos sectores do cinema e do audiovisual em Portugal
    Publication . Burnay, Catarina Duff; Félix, João; Tavares, Patrícia
    This study on the Condition of Women in the Film and Audiovisual Sectors in Portugal was promoted by MUTIM – Mulheres Trabalhadoras das Imagens em Movimento, an association founded in 2022, whose mission is precisely to think about and leverage the presence of women in cinema and audiovisual in Portugal, promoting parity and equitable representation, and by XX Element Project-Associação Cultural, a cultural association founded in 2016 that seeks to be an agent of intervention in the fight to promote equity, respect and inclusion of all people, through the development of artistic projects. In order to listen to the feelings and experiences of the women involved professionally in these sectors, the two associations created an online survey questionnaire and distributed it to workers in these fields without any gender bias. In a second phase, in-depth interviews were carried out with ten female professionals, as a way of identifying/specifying particular situations and complementing the information found in the survey. Simultaneously, the associations analysed three grants awarded by ICA: New Talents and First Works; Support for Cinema; and Support for Audiovisual and Multimedia. They also mapped the gender of professionals holding managerial positions in public bodies that support the cinema and audiovisual sectors, as well as in the most relevant management bodies and boards of the three main audiovisual media groups in Portugal.
  • Mulheres e associativismo em Portugal, 1914-1974
    Publication . Cova, Anne; Gorjão, Vanda; Freire, Ana Isabel; Lopes, Ana Costa; Monteiro, Natividade
  • Relações públicas ativistas: pluralismo mediático e direitos humanos
    Publication . Müller, Naíde
    É reconhecida a necessidade de uma agenda de promoção dos direitos humanos que inclua atividades de comunicação estratégica. Este livro fornece as bases para uma melhor compreensão do que são as 'relações públicas ativistas' - uma nova área de investigação neste campo em Portugal - e qual o seu papel e posicionamento no âmbito da Comunicação Estratégica e das Ciências Sociais. Convida a reflexões transdisciplinares críticas que facilitem o envolvimento de diferentes intervenientes na ação coletiva que é necessária perante desafios globais complexos.
  • The challenges of the relationship between doctors and patients in the digital age
    Publication . Barreto, Amilcar Ismael
    Remote healthcare is rapidly evolving with the integration of various technologies, including 5G and 6G connectivity, which will play a crucial role in the next generation of healthcare. This study aims to identify the challenges in the doctor-patient relationship in the digital age, focusing on whether digitalization improves clinical care and increases patient proximity. The methodology involves a literature review, summarizing key articles, and discussing the results. The findings suggest a shift in the patient’s role from passive assistance to active consumption of health information, promoting greater involvement in health maintenance and care. It is suggested that health professionals and patients should be educated to overcome communication barriers and encourage the correct use of the internet for medical assistance. The study’s methodology includes a narrative review of literature and a summary table of key articles.
  • Manufacturing public perception: big lies, alternative facts, and controlled language
    Publication . Ribeiro, Nelson
    The chapter argues that propaganda techniques of the 20th century, such as the production of “big lies” and “alternative facts” remain central in contemporary attempts to persuade people to believe in falsehoods. Likewise, pre-propaganda, the control of language, and the rewriting of history, which Jacques Ellul and George Orwell described in their seminal works, continue to be at the forefront of contemporary propagandistic strategies. Using examples that range from the Spanish Civil War to the Russian invasion of Ukraine, the chapter discusses how today’s propaganda can be understood through the lens of concepts that have shed light on how earlier regimes and leaders used propaganda to lead people to support war and authoritarian regimes. By looking into examples from the past, the chapter also discusses citizens’ agency in countering propaganda and how subversive media consumption practices can help circumvent the control imposed by dictators on people’s access to information.