Browsing by Author "Leonido, Levi"
Now showing 1 - 10 of 46
Results Per Page
Sort Options
- Art and Society: an artistic and scientific-cultural reflectionPublication . Licursi, Maria Beatriz; Morgado, Elsa Gabriel; Leonido, LeviThis work aims to promote reflections on the relevance of the process of inserting art in social activities. We recognize art as an instrument for acquiring culture and a valuable resource for the evolution of emotional and psychological aspects of the individual. The inclusion of art in social activities can also contribute to the promotion of social inclusion and the reduction of discrimination. Through art, it is possible to explore cultural differences and learn to value diversity, promoting the formation of more united and respectful communities. In this way, it offers the opportunity to add values and support progress in the formation of the individual's structure through artistic experiences of interpretation and expression. We emphasize that Art is an extremely collaborative process for social integration in a more enjoyable way, valuing the human being through its various forms of manifestation. Combining Art and Science, we address artists from the 19th and early 20th centuries who already promoted the dialogue of both cultures in a substantially artistic and cientific way, anticipating what is now proven in serious and extensive research in both arts.
- Art education: two decades of creation, evaluation and application of an interdisciplinary method of artistic literacyPublication . Leonido, Levi; Pereira, Antonino; Mendes, Liliana; Rodrigues, João Bartolomeu; Morgado, Elsa Maria GabrielThe Interdisciplinary Method of Musical Literacy, Education and Artistic Awareness (MILMESA) is developed and applied essentially in higher education (artistic, cultural and teacher training courses), promoting effective endogenous (interarts) and exogenous interconnection (artistic and other non-artistic areas) of an inter and pluridisciplinary matrix, as well as assuming itself as a privileged vehicle of relationship and extension to the community in the frame of the making of artistic-cultural and pedagogical-didactic events in the European, Luso-Brazilian, Luso-African and Hispanic American territories. It was created, tested and evaluated in five consecutive quadrennia (2002–2023), being regularly adapted, adapted and added to according to the observed realities, evolving into the deepening of new concepts and models of intervention in these domains (e.g., Expressive and Proximal Didactics). Using the ethnographic method and the case study, and having the source of data collection as the document analysis of written and iconographic or visual sources (n = 1386) and participant observation, this study aimed to describe and analyse the application and evolution of MILMESA in terms of education and extension to the community. It was concluded that there was a need to promote, with greater regularity and scope, greater technological interaction via digital platforms and social networks, within the framework of the participation of external specialists (e-DEP) and the very experience of MILMESA’s experiences and initiatives, giving it a more meaningful and participatory range.
- Carvão sustentável: um projeto de gestão ambiental despertando a tecnologia dos briquetes nas comunidades urbanas e periurbanas em Angola - HuamboPublication . Manico, Juarês Bongo; Leonido, Levi; Gouveia, Luis BorgesO processo de produção de carvão em Angola produz grandes males no meio ambiente e numa grande quantidade de resíduos. Dada esta situação, a qual redunda num cenário displicente, propomo-nos de identificar de ações pontuais que possam contribuir para mitigar os impactes ambientais em projetos de produção de carvão vegetal de forma sustentável nas comunidades Província do Huambo. A serragem foi obtida a partir de uma carpintaria na sede da comuna do Belém, do município do Huambo, que dista a 16 km de Katenguenha. Foram avaliados os diferentes impactes que processo de produção de carvão vegetal tem causado naquela localidade, desde os aspetos geofísicos e os de campo biológicos direcionados pela perda da Fauna e de Flora. Como medidas de mitigação teve-se em conta algumas ações que passam por formações ligadas as áreas ambientais com realce a gestão de florestas, acondicionamento de resíduos sólidos e o exercício constante com base na política dos 3 Rs. Uma das fontes alternativas adotadas circunscreve-se ao uso de briquetes que de certa medida contribuem para uma melhor proteção da floresta nativa.
- O corpo na performance musical: perceções, saberes e convicçõesPublication . Leonido, Levi; Licursi, Beatriz; Cardoso, Mário; Morgado, ElsaO estudo que se apresenta inscreve-se no processo de reflexão sobre a relação, relevância e intervenção do corpo na performance musical. Considerando que todo o processo performativo exige e reclama uma participação unificada do instrumento, mente e do cor po, revela - se a necessidade de aprofundar a reflexão acerca dos percepções, saberes e convicções do corpo docente, discente e profissional da área da música. Dada a acção de complementaridade existente entre a dimensão corporal e performativa é fundamental considerar a qualidade que essa relação assume nos processos de aprendizagem. Face aos objetivos do estudo, optámos, assim, por uma concepção metodológica que possibilita uma articulação de abordagens qualitativas e quantitativas, fundamentais para compre ender, descrever e interpretar as diferentes representações/percepções dos participantes. Deste modo, foi utilizado como instrumento de recolha de dados a inquirição por questionário (Questionário I e II), dirigido ao corpo docente e discente da área da mú sica da Universidade Federal do Rio de Janeiro e investigadores da Associação Brasileira de Performance Musical. Os resultados obtidos evidenciam que a coordenação diferenciada e os movimentos corporais assumem condição essencial para o músico e respetiva performance.
- Correlation between suicidal ideation and addiction to various social media platforms in a sample of young adults: the benefits of physical activityPublication . Mendes, Liliana; Leonido, Levi; Morgado, ElsaThe rise in suicide death rates has become a major public health concern, which has led to increased addiction to internet and social media platforms. Despite the limited research available on the relationship between suicidal ideation and addiction to social media such as Instagram and TikTok, this study aims to examine this connection. The study design is cross-sectional, quantitative, comparative, and correlational, with a quasi-experimental approach. The sample includes 315 young adults aged 20 to 30 who were surveyed through the administration of the Suicidal Ideation Questionnaire (SIQ) and the Social Media Disorder Scale-Short Form (SMDS-SF) surveys. The results showed differences in addiction levels based on the type of social media, specifically between TikTok and other social media platforms. The study found that female participants who engage in physical activity (PA) four times a week had lower levels of suicidal ideation than those who did not; there were no differences compared to male participants. This suggests that PA may be a potential strategy for preventing and reducing suicide-related phenomena. The results also indicate that addiction to social media was a statistically significant predictor of suicidal ideation, after controlling for gender and PA.
- A criatividade revelada: cenas de teatro espontâneo com estudantes universitáriosPublication . Viana, Rebeca Sales; Viana, Levi Sales; Morgado, Elsa; Leonido, LeviEste artigo descreve duas cenas de Teatro Espontâneo realizadas com estudantes da Universidade Estadual Vale do Acaraú, Ceará, Brasil. A ação fez parte de uma pesquisa que objetivou investigar e desenvolver a criatividade de estudantes universitários. O método utilizado foi o relato de experiência, com abordagem qualitativa. Participaram da ação 30 indivíduos, divididos em dois grupos. O principal resultado foi que nas cenas foram sintetizados metaforicamente todos os temas que surgiram no momento como acreditar em si mesmo, vencer o medo, superar obstáculos, poder escolher e encontrar soluções. Ao final, concluiu-se que: a atividade proporcionou interação entre alunos de diversos cursos; foram representadas cenas criativas, atingindo o objetivo do exercício; o Teatro Espontâneo apresentou-se como espaço significativo para o desenvolvimento da sensibilidade e criatividade dos acadêmicos.
- Da tríade adorniana hipotética - TAH - aos planos hipotéticos de audição - PHA: reflexões sobre o conceito de audição inteligente – AUINPublication . Silva, Marco Aurélio Aparecido da; Leonido, LeviO objetivo deste trabalho é refletir acerca dos conceitos abordados, estudados e construídos em nossa tese de doutorado, buscando entender como apropriação de tais conceitos contribuem para a educação musical. São eles: Tríade Adorniana Hipotética - TAH, Planos Hipotéticos de Audição - PHA e Audição Inteligente - AUIN. Em nosso estudo, tais conceitos foram amplamente abordados conferindo um caráter de relevante significado para os estudos em educação musical, portanto, entendemos que devam ser tais construções intelectuais, democraticamente colocadas à disposição da comunidade acadêmica e científica, de forma a contribuir para a ampliação da episteme proposta. “Audição Inteligente”, é um conceito recente, validado em nossa pesquisa de Doutorado e traz em seu cerne, sólidas bases científicas fundamentadas em estudos de Theodor W. Adorno, Murray Schafer e Aaron Copland, entendendo a relação entre ensino de música, paisagem sonora e ambiente social, tendo como aporte metodológico os princípios da pesquisa participante. Propomo-nos assim, em estudos de Pós-Doutoramento, aferir o Estado da Arte no universo onde nossa pesquisa se deu validando assim, o conceito construído. De tal forma, esperamos contribuir para que o processo de educação sonora se consolide ou ao menos, desperte um “olhar” mais atento a esta temática em toda sua solidez.
- Decree-Law 54/2018: perspectives of early childhood educators on inclusion in preschool education in PortugalPublication . Bonança, Rita Simas; Bulhões, Paulo César Fróes; Leonido, Levi; Morgado, Elsa Maria GabrielIn this study, we analyze the perspectives of early childhood educators working in various teaching sectors on inclusion in preschool education, following the publication of Decree-Law no. 54/2018, as of 6 July, at a time when learning and inclusion support measures are being extended to all children and the SARS-CoV-19 (COVID-19) pandemic prevails in Portugal and worldwide. Based on a mixed methodological approach and the application of a questionnaire survey of 250 early childhood educators, we reflect on the implementation of the legal framework, involvement of the multidisciplinary learning and inclusion support team (EMAEI), teacher training, pedagogical/collaborative work, and mobilized support for preschool education children. The results obtained indicate quality and effectiveness in the pedagogical plan, and collaborative work between teachers and specialist technicians, although higher education in the field of inclusive education does not seem to provide professionals with the necessary and in-depth knowledge on the subject. They also indicate that, alongside dissatisfaction with the insufficient support provided to preschool education children, the relevant diploma is not fully applied, with doubts still remaining about its application.
- Dimensões do desenvolvimento profissional do administrador: de práticas didáticas ativas e interdisciplinaresPublication . Bezerra, Sefisa Quixadá; Morgado, Elsa; Leonido, Levi; Rodrigues, JoãoO presente estudo pretende mostrar a influência da aplicação de um conjunto de práticas didáticas ativas e interdisciplinares no processo de desenvolvimento profissional dos alunos do curso de graduação em Administração (n=478) da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA) no estado do Ceará – Brasil. Partindo do pressuposto que a inserção de práticas didáticas interdisciplinares possibilitam a introdução e reforço das diferentes dimensões (conhecimentos, competências, habilidades e atitudes) do profissional de gestão/administração, foi perfilhado um paradigma de investigação que assumiu dois percursos (quantitativo e qualitativo) que integram métodos mistos na recolha e análise dos dados. Para o tratamento e análise dos dados recolhidos foram privilegiados procedimentos estatísticos de natureza descritiva e inferencial através da utilização do software estatístico Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). Do cruzamento dos diferentes dados resultam indicadores que reforçam a necessidade de se repensar a formação curricular e procedimentos didáticos de forma a contribuir para uma ampliação da aprendizagem em contexto de sala de aula e consequentemente o desenvolvimento das diferentes dimensões/competências necessárias à formação do perfil do profissional do administrador/gestor contemporâneo.
- Effects of theta-binaural beats auditory stimulation on creativity, psychological well-being and mood states of university students: pilot studyPublication . Mendes, Liliana; Leonido, Levi; Pereira, Antonino; Morgado, Elsa GabrielThis study investigates the impact of theta-frequency binaural beats (BB) on creativity, mood, and psychological well-being in university students, addressing the growing interest and controversy surrounding this auditory stimulation technique. A quantitative, correlational, quasi-experimental design was employed, involving 26 university students aged 18–54 (96.2% female, 3.8% male). Participants listened to theta BB (6-Hz beat frequency on a 250 Hz carrier) for 20 minutes daily using the Binaural Beats App. Instruments included a sociodemographic questionnaire, the reduced Creative Personality Scale (EPC), the short Profile of Mood States Questionnaire (POMS), and the Psychological Well-Being Manifestation Scale (EMMBEP). Results revealed significant improvements in creativity, psychological well-being, and reduced total mood disturbance after exposure to theta BB. Significant differences in total mood disturbance across assessment moments highlighted the intervention's time-sensitive benefits. The study highlights the potential of theta-frequency BB to enhance psychological well-being, mood, and creativity among university students. These findings contribute to the growing body of evidence supporting the utility of BB as a non-invasive tool for improving mental and emotional states. Theta BB may serve as an accessible and cost-effective method for promoting mental health and fostering creativity in educational and therapeutic settings.