Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 10 of 31
  • Action verbal fluency in parkinson’s patients
    Publication . Rodrigues, Inês Tello; Ferreira, Joaquim J.; Coelho, Miguel; Rosa, Mario M.; Castro-Caldas, Alexandre
    We compared the performance of 31 non-demented Parkinson’s disease (PD) patients to 61 healthy controls in an action verbal fluency task. Semantic and phonemic fluencies, cognitive impairment and behavioural dysfunction were also assessed. The mean disease duration of PD was 9.8 years (standard deviation (SD) = 6.13). There were no age (U = 899.5, p = 0.616), gender(chi-square = 0.00, p = 1.00) or literacy (U = 956, p = 0.96) differences between the two groups. A significant difference was observed between the two groups in the action verbal fluency task (U = 406.5, p < 0.01) that was not found in the other fluency tasks. The education level was the only biographical variable that influenced the action (verb) fluency outcomes, irrespective of disease duration. Our findings suggest a correlation between the disease mechanisms in PD and a specific verb deficit, support the validity of the action (verb) fluency as an executive function measure and suggest that this task provides unique information not captured with traditional executive function tasks.
  • Parasónia, alteração cognitiva e parkinsonismo. Três capítulos da Neurologia numa só entidade?
    Publication . Castro-Caldas, Alexandre
    Discutem-se três entidades clínicas que, podendo ser distintas, muitas vezes convergem num quadro comum: as alterações de sono, a demência e o parkinsonismo. A presença de sinais clínicos respeitantes às três entidades configura o que habitualmente se designa por doença por Corpos de Lewy. Chama-se a atenção para a necessidade de investigar clinicamente os três aspetos quando uma destas entidades se apresenta isoladamente.
  • O e-learning na educação médica contínua: aplicação a uma situação de ensino-aprendizagem em Oftalmologia
    Publication . Filipe, Helena; Fernandes, António Augusto; Dinis, António Castanheira; Caldas, Alexandre Castro
    Introdução: A sociedade do conhecimento conduziu a um novo paradigma no domínio da educação centrado no conceito de educação contínua. O e-Learning, como modelo de ensino-aprendizagem integra-se neste contexto, pois recorrendo às tecnologias digitais permite a concepção e implementação de estratégias pedagógicas adequadas a uma aprendizagem eficaz, personalizada e global. Objectivos: O objectivo deste trabalho foi avaliar a eficácia e impacto do e-Learning na educação médica pós-graduada em oftalmologia com base numa intervenção educacional a distância. Metodologia: A investigação foi conduzida com base num curso para o qual foram desenvolvidos o desenho, as metodologias de implementação e pilotagem e a estratégia de avaliação. Foram aplicados três questionários para caracterização da amostra (perfil de cibernauta, perfil de formação pós-graduada e estilo de aprendizagem). Os aprendentes resolveram um Teste de Diagnóstico de cinquenta perguntas de escolha múltipla, um Teste Final comas mesmas questões e no final da cada Sessão foi apresentado um Teste de dez questões de escolha múltipla. Após concluírem o curso todos responderam a um questionário de satisfação e impacto e receberam um Diploma de Participação. Resultados: A intervenção educacional foi aplicada a uma amostra de trinta e sete médicos: trinta e quatro médicos internos de Oftalmologia e três médicos oftalmologistas. A média de idades situou-se nos 33 anos. Todos atribuíram elevada importância à sua formação pós-graduada e na sua maioria utilizam semanalmente o computador (PC) mais de quatro horas. É privilegiado o domínio profissional, com acentuação para a visita a sites de interesse científico e medlines para pesquisa bibliográfica, sendo rara a frequência na formação em cursos online. Na avaliação da satisfação geral com o evento educativo, relativamente às vantagens da metodologia e-Learning destaca-se a flexibilização, a interacção prática teórica e a aprendizagem personalizada, ficando sublinhada como desvantagem a ausência de manipulação de um equipamento real. A classificação média obtida no Teste Final – 88,1±15,1 (com ou sem testes de sessão realizados) e a média da Avaliação Final – 85,4±15,1 (classificação do Teste Final ou na sua ausência a classificação média dos Testes de Sessão) quando comparada com a média de classificações obtidas no Teste de Diagnóstico– 57,3±15,6 foi estatisticamente significativa (p<0,001). Conclusão: A população médica apresenta características psicológicas, cognitivas e sociais favoráveis à utilização da metodologia e-Learning, sendo as suas percepções prometedoras, relativamente à implementação sistémica de regimes educacionais prevendo o e-Learning. Os resultados deste estudo sugerem adequação desta metodologia na educação médica contínua em oftalmologia.
  • Influence of footedness on dynamic joint stiffness during the gait stance phase
    Publication . Atalaia, Tiago; Abrantes, João M. C. S.; Castro-Caldas, Alexandre
    Aims: Dynamic joint stiffness (DJS) is used as a joint stability indicator. The objective of the present study is to verify the influence of footedness in ankle joint stability during the gait stance phase. Study Design: Comparative study. Place and Duration of Study: MovLab/ CICANT/ Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, between November 2013 and June 2014 Methodology: 31 subjects (20 female and 11 male) presenting different footedness (right and left) were assessed. Ten gait stance phase trials (five each side) were recorded using a 3D motion capture system and a force platform. Synchronized ankle sagittal moment of force and angular position were used to calculate DJS for three defined sub-phases of gait stance phase: controlled plantar flexion, controlled dorsiflexion and powered plantar flexion. Mann-Whitney U test was calculated to assess footedness influence on biomechanical variables. Results: No significant differences were found between dominant and non-dominant limb in different combinations of footedness and gender. Conclusion: Footedness do not seem to influence DJS and consequent joint stability. Observing the trials per participant, differences can be noted but commonly used statistical approach cannot highlight those differences. Further studies should address ankle frontal plane behaviour or assess differences at the knee and hip joints, as they could present more differences that could be statistically significant.
  • Bullying’s negative effect on academic achievement
    Publication . Gomes, Ana Maria; Martins, Mariana Costa; Farinha, Manuel; Silva, Beatriz; Ferreira, Edite; Caldas, Alexandre Castro; Brandão, Tânia
    Bullying carries great harm for all involved, undermining academic achievement as well. The strength of such impact is yet to be clarified, existing many possibilities and variables to analyze – classroom behavior being one. The present cross-sectional investigation goal was to study the impact of bullying (mediated by the classroom behavior) on the academic achievement. Participants consisted of 288 children (from the 1st to 4th school years), 51% females and 49% males, and an average age of: M= 8.09 years (SD = 1.193; Min = 7.94, Max = 8.21). Children filled out a self-report questionnaire on bullying; their teachers reported on classroom behaviors and academic achievement. Results showed that the bullying situation itself, didn’t significantly explain the academic achievement of those involved. Indirect effects were found for both victims and perpetrators. Victims revealed worse school results through worse classroom behavior (specifically, excessive motor activity). Aggressor presented worse school results through worse classroom behavior (specifically, opposition behavior, excessive motor activity, and hyperactivity). These results highlight the importance of the educational agents’ attention to the existing behaviors in their classrooms, not only to the disruption established in each classroom’s environment, but as a possible sign of an involvement in the existing bullying dynamics.
  • Revisitando as Afasias na PALPA-P
    Publication . Mineiro, Ana; Caldas, Alexandre Castro; Rodrigues, Inês; Leal, Gabriela
    Neste artigo, revisita-se a noção de afasia e os defeitos linguísticos que lhe são subjacentes, analisando uma bateria recente para a avaliação da linguagem na afasia, em português, a PALPA-P de São Luís Castro, Susana Caló e Inês Gomes (2007).
  • Biologicals and biosimilars: gaps in the pharmacovigilance system in Portugal
    Publication . Portela, Edit Maria da Conceição Constantino; Sinogas, Carlos; Almeida, Fernando Albuquerque de; Baptista-Leite, Ricardo; Castro-Caldas, Alexandre
    Introduction: Biological and biosimilar medicinal products have specific characteristics that call for a closer monitoring of their safety profile. Since the current legal framework stems from both European and national regulations, some gaps in the operational field may be expected. The goal of this paper is to identify these gaps and propose changes to the current information systems and pharmacovigilance regulations. Material and Methods: A qualitative analysis of current pharmacovigilance regulatory framework and supporting information system was conducted. Results: Current pharmacovigilance system does not seem to vouch for the safe use of biologicals and biosimilar drugs. The gaps found in reviewed materials may be attributable to their lack of specificity for biopharmaceuticals. Discussion: Biologicals therapy presents specific determinants related with the drugs, prescription, and traceability, without replication in any other segment of the pharmaceutical market. They are able to shape their safety profile. Conclusion: The existing pharmacovigilance’s regulatory framework should be adjusted in order to improve the safety related with biopharmaceutical therapy. Some intervention measures are proposed.
  • Editorial
    Publication . Caldas, Alexandre Castro; Martins, F. Mena Ferreira
  • Editorial
    Publication . Caldas, Alexandre Castro
  • Enseñanza y aprendizaje a distancia para sordos: bases metodológicas del desarollo curricular de la licenciatura en Lengua de Señas Portuguesa
    Publication . Mineiro, Ana; Lagarto, José; Nunes, Maria Vânia; Caldas, Alexandre Castro
    En este artículo pretendemos dar cuenta de las bases metodológicas que han desembocado en el diseño y construcción de una Licenciatura en Lengua de Señas Portuguesa (LGP), en la Universidad Católica Portuguesa. Esta licenciatura tiene por objeto formar sordos en LGP, en un régimen de Enseñanza a Distancia, con el método de blended learning. Por primera vez en Portugal, la lengua vehicular de todas las clases presenciales así de como la mayoría de los materiales científicos y didácticos ha sido la LGP. La licenciatura se encuentra acompañada y apoyada por un proyecto de investigación, a cargo del Observatório de LGP, que pretende observar y registrar los nuevos gestos asociados a los contenidos científicos de las 26 unidades curriculares de que consta esta licenciatura. A partir de las observaciones registradas se realizará un diccionario especializado con los gestos nacidos en la comunidad sorda, recopilados por primera vez en contexto académico universitario.