Católica Porto Business School
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Católica Porto Business School by Title
Now showing 1 - 10 of 3359
Results Per Page
Sort Options
- 40 years of excellence: an overview of technovation and a roadmap for future researchPublication . Dabić, Marina; Marzi, Giacomo; Vlačić, Božidar; Daim, Tugrul; Vanhaverbeke, WimThe International Journal of Technological Innovation, Entrepreneurship and Technology Management (Technovation) is a flagship journal in the fields of management and technological innovation. This renowned position is largely a result of academic interest, as demonstrated by the large number of citations received from other prestigious journals, as well as downloads from across the globe. This study honors the 40th anniversary of Technovation and provides an overview of the journal's accomplishments since its conception in 1981 using Thomson Reuters Web of Science Core Collection database, complemented by both the Elsevier Scopus and EBSCO Business Premier databases, as well as the journal's webpage. This study highlights the main contributors (i.e. authors, universities, countries accountable for the journal's high ranking), the most cited articles, and the thematic profile of the journal through an extensive bibliometric analysis of Technovation publications. Finally, this study outlines growing research trends and proposes trajectories for future research.
- 50 anos desde a publicação da miopia de marketingPublication . Silva, Susana Costa e
- A Abordagem do Mercado de Trabalho na proposta de Ralph FevrePublication . Guimarães, IsabelEste artigo explora a especificidade conceptual da sociologia do comportamento económico, enquanto alternativa à orientação dominante da sociologia económica. Ancorada na tradição da Teoria Social clássica, que recupera e atualiza, a sociologia do comportamento económico aborda criticamente o impacto da racionalidade económica na sociedade contemporânea. Para tanto, confrontam-se os valores da racionalidade económica com a moral, demonstrando como, tipicamente, a racionalidade económica transforma os valores morais em meios para a concretização de fins económicos. A disseminação dos valores da racionalidade económica, impulsionada pelo próprio desenvolvimento das ciências sociais, erode as bases morais da sociedade que possibilitam as relações sociais mais elementares, entre as quais se contam as implicadas nas transações económicas. O artigo ilustra as potencialidades da análise da sociologia do comportamento económico recorrendo ao mercado de trabalho, enquanto área fundamental da nossa sociedade, por constituir o locus da distribuição da riqueza na sociedade e onde, por isso, se joga a estruturação das desigualdades sociais.
- A abordagem omnicanal : a perspetiva dos consumidoresPublication . Sousa, João Miguel de Almeida Martins de; Silva, Susana Cristina Lima da Costa eA abordagem omnicanal é uma nova estratégia comercial que visa oferecer aos consumidores uma experiência única e satisfatória através de qualquer ponto de contato. Contudo, a sua implementação implica alterações tanto para a jornada do consumidor, como para as empresas. Esta investigação pretendeu compreender quais os fatores que podem levar os consumidores a aceitarem e utilizarem esta nova estratégia, assim como a experiência e a satisfação proporcionada. Foi delineado um estudo quantitativo e transversal com uma amostra não probabilística de 210 participantes, obtidos através de um questionário desenvolvido pelo autor com recurso a uma plataforma online. Para a análise de dados, utilizou-se estatísticas descritivas, análises multivariadas e modelagem de equações estruturais. Os resultados obtidos evidenciam que fatores como risco percebido e custo não explicam a intenção de uso de uma abordagem omnicanal, assim como as percepções de facilidade de uso e de utilidade que apenas explicam mediadas pela experiência da marca, a qual também explica a satisfação. Outro factor que contribui para a intenção de uso é a compatibilidade. Foi encontrado que os participantes utilizam múltiplos canais ao longo da jornada do consumidor, assim como diferenças estatísticas entre consumidores masculinos e femininos. Outro resultado pertinente é que os consumidores que demonstraram mais interesse nesta abordagem são os que apresentam mais gastos médios mensais em compras de bens e/ou serviços. Este estudo fornece informações úteis, tanto para a comunidade científica, como para as empresas, relativamente à importância da implementação de uma abordagem omnicanal. Nesta dissertação foram discutidas as principais implicações teóricas e empresariais, assim como limitações e sugestões para estudos futuros.
- Academic analytics : mapping the genome of the universityPublication . Ferreira, Sérgio André; Andrade, AntónioHigher education institutions have multiple technologic subsystems for administrative, pedagogical management, and quality purposes, which gather an immense volume of data from various sources and which do not communicate with each other. The domain of the analytic performances in education emerges from the need to aggregate multiple sources of data, which the complexity of treatment associated with the ease of mobilizing selected information will make it possible to understand reality and optimize management actions. In this paper, we present the architecture and results achieved in the development of an academic analytics aggregator of multiple sources of data on the educational activity.
- Academic analytics na prática: agregar e analisar múltiplas fontes de dadosPublication . Ferreira, Sérgio André; Andrade, António Manuel Valente deAs instituições do ensino superior (IES) utilizam diversos subsistemas tecnológicos para gestão das várias dimensões da vida da organização, que recolhem um imenso volume de dados proveniente desses subsistemas, mas que não comunicam entre si. A ideia do Analytics na Educação alicerça-se no potencial da utilização agregada destes dados para o processo de tomada de decisão e no desenvolvimento de novos modelos na gestão. Partindo-se do caso da realidade da Universidade Católica Portuguesa – Porto, apresentam-se a arquitetura e os resultados alcançados no desenvolvimento de um protótipo de Academic Analytics, para a gestão da atividade de ensino na instituição, que agrega dados de três subsistemas tecnológicos. Deste trabalho resultam três contributos principais: i) Teórico – O Analytics na Educação é um tema novo e em rápida ascensão, sendo, por isso, difícil manter um discurso estável na defi nição de conceitos e descrição de processos. Neste quadro, apresenta-se uma refl exão sobre as principais questões discutidas e são colocados em relação os conceitos mais relevantes; ii) Metodológico – A fundamentação e aplicação do modelo Design Science Research Process (DSRP), que, apesar da sua versatilidade no campo da apresentação de artefactos, ainda tem pouca expressão no campo dos Sistemas da Informação (SI) aplicados às Ciências Sociais e Humanas; iii) Prático – Apresentação do protótipo de um sistema de Academic Analytics.
- Academic analytics: anatomy of an exploratory essayPublication . Ferreira, Sérgio André; Andrade, AntónioInvestment in technological subsystems to support the activity of teaching and learning and the various areas of the life of Higher Education Institutions (HEI) is of increasing importance in the implementation of the policy and strategy of these organizations. Each of these subsystems collects a huge amount of data that, if properly organized, can provide useful information for decision making and informed action, which results in the need to articulate the strategic vision with Information Systems. This study aims to identify the technological requirements and understand the technical difficulties in accessing data sources of different technological subsystems in order to facilitate dialogue between the departments which hold the data to build a future Academic Analytics in a HEI. To achieve these goals a prototype was conceived which involved the aggregation, cleansing and standardization of data sources and resulted in a database that integrates records from three data sources—the LCMS (Learning Content Management System), academic management services and quality management services. This prototype allows reports and analysis to be made. Future studies for the development and implementation of Academic Analytics that can produce information to support decision making and control of the HEI’s activity are also possible.
- Academic analytics: mapeando o genoma da universidadePublication . Ferreira, Sérgio André; Andrade, AntónioHigher education institutions (HEIs) have multiple technologic subsystems for administrative, pedagogical management and quality purposes, which gather an immense volume of data from various sources and which do not communicate with each other. The domain of the analytic performances in Education emerges from the need to aggregate multiple sources of data, which the complexity of treatment associated with the ease of mobilizing selected information will make it possible to understand reality and optimize management actions. In this article, we present the architecture and results achieved in the development of an Academic Analytics aggregator of multiple sources of data on the educational activity.
- Accountability in marketing : the impact of marketing automation processes in the measurement of marketing activity performancePublication . Fernandes, Mariana Amaral; Corbo, LeonardoThe past decade has brought about unparalleled changes to the field of Marketing. The advancements in Information Technology, the explosion of data available, and the need to make decisions based on intelligence gathered through the analysis of this data, along with increasing competition and the need for businesses to scale rapidly, have created a complex and dynamic environment that puts an unprecedented pressure on marketers to prove their value to their firms. Whereas in the past marketers were rarely held accountable for their actions, the new business landscape provides more possibilities than ever to measure the performance of Marketing activities, activities which are, simultaneously, prone to consistent improvement due to the advent of Marketing Automation software. Previous literature has described what are the main obstacles to reach this accountability, but research lags in characterizing the impact Marketing Automation has on the performance measurement of Marketing activities. As such, the present study seeks to clearly outline the challenges associated with reaching accountability in Marketing, as well as to describe the role of Marketing Automation inside organizations, in order to provide an overview of the impact the implementation of Marketing Automation software has on the measurement of Marketing activity performance. Through careful research of the elements that characterize the phenomenon under study, the present paper ultimately contributes to the better understanding of the issue of Marketing accountability within the current business paradigm.
- Accounting choice in measurement and comparability: an examination of the effect of the fair value optionPublication . Fontes, Joana C.; Panaretou, Argyro; Shakespeare, CatherineThe choice between historical cost and fair value measurement is one of the most debated issues among accounting academics and practitioners. We use the election of the fair value option (FVO) to study the effects of entities’ measurement choices on accounting comparability. The FVO enables entities to use different measurement bases for similar assets and liabilities, raising questions about whether the FVO compromises or enhances comparability. Using a sample of US banks, we find that FVO elections increase comparability both across FVO electing banks and between FVO electing banks and banks that never elect the FVO but only if the FVO elections comply with the intent of the standard setters to remedy accounting mismatches. Overall our results suggest that banks elect the FVO to better present their economics, yielding higher comparability.