Browsing by Issue Date, starting with "2025-01-13"
Now showing 1 - 10 of 10
Results Per Page
Sort Options
- Microbial contamination and food safety (Volume I)Publication . Barbosa, Joana Bastos
- Body composition analysis in metastatic non-small-cell lung cancer: depicting sarcopenia in Portuguese tertiary carePublication . Mendes, José Leão; Ferreira, Rita Quaresma; Mata, Inês; Barreira, João Vasco; Rodrigues, Ysel Chiara; Dias, David Silva; Capelas, Manuel; Mäkitie, Antti; Guerreiro, Inês; Pimenta, Nuno; Ravasco, PaulaBackground/Objectives: Sarcopenia is an emergent prognostic biomarker in clinical oncology. Albeit increasingly defined through skeletal muscle index (SMI) thresholding, literature cut-offs fail to discern heterogeneous baseline muscularity across populations. This study assesses the prognostic impact of using cohort-specific SMI thresholds in a Portuguese metastatic non-small-cell lung cancer (mNSCLC) cohort. Methods: Retrospective study including mNSCLC patients treated between January 2017 and December 2022. ImageJ v1.54g was used to assess cross-sectional CT imaging at the third lumbar vertebra (L3) and calculate L3SMI. Sarcopenia was defined both according to Prado et al. and L3SMI thresholds derived from receiver operating characteristic analysis. Overall survival (OS) was the primary endpoint. Secondary endpoints included first-line (1L) progression-free survival (PFS) and sarcopenia subgroup analysis regarding body mass index impact on OS. Results: The initial cohort included 197 patients. Mean age was 65 years (± 11.31). Most tumors were adenocarcinomas (n = 165) and presented with metastasis (n = 154). SMI was evaluable in 184 patients: cohort-specific thresholds (< 49.96 cm2/m2 for men; < 34.02 cm2/m2 for women) yielded 46.74% sarcopenic patients (n = 86) versus 66.30% (n = 122) per the literature definition. Cohort-specific thresholds predicted both OS (12.75 versus 21.13 months, hazard ratio [HR] 1.654, p = 0.002) and PFS (7.92 versus 9.56 months, HR 1.503, p = 0.01). Conversely, Prado et al. definition lacked prognostic value. Among sarcopenic patients, overweight (HR 0.417, p = 0.01) and obesity (HR 2.723, p = 0.039) had contrasting impacts on OS. Conclusions: Amid reclassification of nearly one-fifth of the cohort, cohort-specific thresholds improved sarcopenia prognostication in mNSCLC. Homogeneity regarding both cancer treatment setting and ethnicity could be key to defining sarcopenia based on SMI.
- A importância de uma atividade empresarial socialmente responsável e sustentável : estudo de caso Freshly CosmeticsPublication . Cabaço, Beatriz da Cunha; Soares, Fátima Patrícia Nunes da Encarnaçao Marques DiasO meio ambiente tem vindo a sofrer alterações flagrantes que demonstram os impactos negativos que o consumo do ser humano provoca no planeta. Com as consequências cada vez mais visíveis aos olhos dos consumidores, a consciencialização e preocupação com o seu papel no movimento ecológico tem aumentado. Essa crescente consciência ambiental tem impactos significativos no comportamento dos consumidores, especialmente na intenção da compra ecológica. Desse modo, temos assistido ao aumento da compra de produtos sustentáveis e a adoção de estilos de vida mais responsáveis que têm contribuído para a redução do impacto ambiental causado pelo consumo. Surge assim um novo tipo de consumidor, que responde às necessidades ambientais e adapta o seu comportamento de compra, priorizando alternativas mais sustentáveis e responsáveis. A presente investigação analisou como as práticas de sustentabilidade e responsabilidade social da marca Freshly Cosmetics são comunicadas e percecionadas pelos consumidores, bem como o impacto das mesmas na sua decisão de compra. A partir da utilização do modelo conceptual de realização própria, o Sustainability Equity Model estruturado em três principais dimensões – Produto, Processos de Produção e Comercialização, e Comunicação – foi possível explorar de que forma estas dimensões influenciam as decisões de compra dos consumidores e qual a importância de cada uma na sua decisão de compra. Através da realização de um questionário e de grupos de discussão a investigação concluiu que, embora as práticas éticas e sustentáveis da Freshly Cosmetics, particularmente a ausência de testes em animais, a utilização de ingredientes naturais e as embalagens sustentáveis, sejam fortemente valorizadas pelos consumidores, existem oportunidades de melhoria, mais concretamente no que respeita a acessibilidade dos produtos e à perceção elevada dos preços.
- A Convenção n.º 190 da OIT sobre a eliminação da violência e do assédio no mundo do trabalho : reflexão sobre o seu impacto no ordenamento jurídico portuguêsPublication . Barbosa, Ana Mota; Carvalho, Sandra Catarina Nunes de OliveiraA presente dissertação visa examinar a Convenção nº 190 da OIT sobre a eliminação da violência e do assédio no mundo do trabalho, assim como a Recomendação nº 206 que a acompanha, refletindo sincronicamente sobre as respostas existentes no quadro normativo nacional. Cientes da miríade de temas contemplados pela Convenção, a nossa análise centrar-se-á, num primeiro momento, nas amplas e inovadoras definições de “violência e assédio” e de “violência e assédio com base no género” e nas dúvidas interpretativas que estas têm suscitado. De seguida, debruçar-nos-emos sobre o seu âmbito de aplicação na sua vertente subjetiva, espacial e temporal, assumindo particular destaque a inclusão das TIC no elenco apresentado. Finalmente, dedicamos especial atenção à tutela do trabalhador vítima de violência e assédio, mormente à proteção conferida ao trabalhador vítima de violência doméstica, dedicando-nos, por último, ao estudo dos mecanismos de denúncia à luz da proteção do whistleblower e à reflexão sobre as vias de reparação ao seu dispor.
- A proibição da terceirização e os despedimentos coletivo e por extinção do posto de trabalho : o artigo 338.º-A do CTPublication . Marques, Andreia Valente dos Reis; Ribeiro, Ana Teresa da Silva FerreiraO presente estudo tem como desiderato traçar uma análise detalhada do novo artigo 338.º-A do Código do Trabalho, introduzido pela Lei n.º 13/2023, de 3 de abril. Debruçar-nos-emos, assim, sobre o fenómeno da terceirização e a proibição imposta a esta prática na sequência ou de um despedimento coletivo, ou por extinção de posto de trabalho, procurando identificar e responder às principais questões suscitadas sobre o tema. Será dado destaque à possível inconstitucionalidade da norma, culminando o estudo com uma proposta de reformulação da mesma.
- Em torno das relações de trabalho com modelos : em especial, o problema da discriminaçãoPublication . Morgado, Maria Francisca Robalo Curado de Vilares; Rouxinol, Milena SilvaA presente dissertação propõe uma análise das relações laborais no contexto da profissão de modelo, com um enfoque especial nas questões de discriminação no setor da moda. Ao longo da dissertação, as implicações jurídicas da atividade profissional de um modelo serão consideradas, estabelecendo-se um paralelismo com o âmbito laboral da atividade profissional de um praticante desportivo, e abordando as suas particularidades sob a ótica do Estatuto dos Profissionais da Área da Cultura. Para além disso, a dissertação pretende problematizar temas relacionados com o princípio da igualdade e da não discriminação, com ênfase em práticas discriminatórias baseadas na aparência física e que tendem a ocorrer no universo da moda, e no conceito de discriminação positiva. Será feita uma reflexão sobre o fenómeno de contratação de modelos atípicos, questionando até que ponto tais práticas poderão constituir uma expressão de inclusão ou consistir em estratégias meramente comerciais que uma marca decide adotar. Assim, podemos concluir que o combate à discriminação no setor da moda exige uma abordagem jurídica sensível e atenta à diversidade, tendo em consideração os impactos psicológicos e sociais associados à imposição de padrões estéticos rígidos e, as mais das vezes, inalcançáveis.
- Os efeitos jurídicos da inobservância das normas de higiene e segurança no trabalho : a responsabilidade pelos acidentes de trabalho na perspetiva do artigo 18.º da LATPublication . Cardoso, Inês Mafalda Coutinho Borges; Costa, Ana Cristina RibeiroNo nosso ordenamento jurídico, a responsabilidade por acidentes de trabalho é objetiva, isto é, baseada no risco associado à prestação da atividade laboral. Significa dizer que o empregador é responsável pelos acidentes ocorridos no tempo e local de trabalho, independentemente de culpa. A Entidade Empregadora, nos termos da lei, tem a incumbência de transferir a sua responsabilidade para as Entidades Seguradoras, através de um seguro de Acidentes de Trabalho. Note-se que a transferência de responsabilidade não é ilimitada, cingindo-se apenas à responsabilidade objetiva. Nem todos os acidentes provêm de eventos súbitos e exógenos ao trabalhador, pelos riscos da profissão, ocorrendo antes, muitas das vezes, pelos erros crassos cometidos pelo empregador, sujeitando os trabalhadores aos perigos decorrentes da inobservância de regras de segurança e saúde no trabalho por aquele. Com a elaboração da presente dissertação, pretendemos analisar aprofundadamente o artigo 18.º n.º1 2.ª parte da LAT que prevê a atuação culposa da Entidade Empregadora que se insere no âmbito da responsabilidade subjetiva. No nosso entendimento, trata-se das matérias mais relevantes neste âmbito, uma vez que demonstra que, pese embora haja uma maior consciencialização pela “cultura de segurança nos postos de trabalho”, continuam a registar-se inúmeros acidentes de trabalho pela falta de planeamento e prevenção de riscos. Este estudo será efetuado sempre à luz do entendimento da doutrina e diversificada jurisprudência existente.
- O lugar de Luiza Andaluz na Igreja do seu tempo : uma voz católica na I RepúblicaPublication . Henriques, André João Almeida; Leite, Rita Alexandra Borda de Água MendonçaEsta dissertação analisa a presença de Luiza Andaluz na Igreja da I República. Luiza Andaluz nasceu em 1877 em Santarém e morreu em 1973 em Lisboa, tendo desenvolvido várias dinâmicas de intervenção ativa na sociedade. Este apoio surge no período da I República, em que as dificuldades ao Catolicismo se fizeram tão presentes e, de uma forma particular, em relação ao clero. Luiza Andaluz surge como uma mulher que se coloca ao serviço da Igreja, procurando responder às complexidades resultantes da política da I República. Nesse contexto, a educação dos mais desfavorecidos foi o seu foco. A entrada da sua irmã no mosteiro, em Espanha, foi fundamental para se questionar também pela sua vocação, pelo seu lugar na Igreja. Assim, o seu itinerário de vida cristã ficou marcado por este desejo de vida contemplativa, ainda que depois as necessidades da Igreja e a sua vontade de responder às mesmas, a tivessem conduzido a uma vida ativa. Uma vida ativa que nunca descarta a vida contemplativa. O seu contributo para a espiritualidade cristã é este dinamismo de unificação entre estas duas realidades, tendo sempre presente o bem do outro. Finalmente, a congregação das Servas de Nossa Senhora de Fátima, de que foi fundadora, é o ponto culminante do seu itinerário de vida cristã, que é entendido como missão e, por isso, parte integrante da sua participação na vida da Igreja.
- Facing greenwashing accusations in fast fashion : how H&M group and Inditex communicate their commitmentsPublication . Minelli, Laura; Fernandes, Anna Carolina Boechat ChavesThis research aimed to verify companies’ main communication strategies to deal with greenwashing accusations. To this extent, the methodology used was exploratory and qualitative. The primary objective of the thesis was to gain a deeper understanding of the challenges and opportunities associated with sustainable corporate practices in today’s business environment. By using content and comparative analysis, this study aimed to understand the relationship between corporate communication and greenwashing. The study analyses corporate communication, social responsibility, sustainability and greenwashing using online data from selected brands between 2019 and 2023. Sources include annual reports, official statements, corporate website announcements and sustainability reports. The analysed data showed that the corporate communication strategies used by H&M Group and Inditex to face greenwashing are focused on three main pillars: transparency, responsibility and circularity. In other words, these topics are used as a basis to avoid communication failures between its main stakeholders. There was also a clear balance between commitments and strategies to address the environmental, social and economic impacts of both parties, as well as an understanding of the need for innovation-driven evolution in the fashion business, collaboration and long-term goals. The transparency pillar reveals that Inditex and H&M Group emphasize how crucial it is to provide transparent, easily readable information about their performance and sustainability guidelines. However, there are differences between the two companies in how they approach this issue: while Inditex gives a high priority to openness, emphasizing governance frameworks, comprehensive reporting requirements and policy updates, the H&M Group emphasizes open communication with stakeholders and includes detailed progress updates, external audits and evaluations. The pillar of responsibility indicates that Inditex offers distinct commitments and scientific consistency, while the H&M Group emphasizes transformation. However, both companies have committed to achieving net zero carbon emissions by 2040, which is in line with international climate targets of keeping warming at 1.5°C (IPCC, 2015). The coordinated efforts highlight an understanding of the pressing need to address climate change and the need for structural transformation in the fashion sector. The circularity pillar shows that both companies highlight the importance of moving to a circular business model. The circular model is emphasized by H&M through its creative methods of sustainable design and materials. The company is committed to reducing its reliance on virgin materials and integrating circular design into products. Inditex, on the other hand, incorporates circularity into its commercial operations. The launch of Zara Pre-Owned is part of the company’s reported effort towards sustainability. However, both institutions are criticized for the lack of transparency regarding the management of clothing collected through their reuse programs and for the increase in production volumes. Both initiatives are part of its circular programs. In relation to their communication channels, Inditex and H&M Group present sustainability topics on their websites and reports, but the documents offer more specific techniques and information, while the sites focus on consumer awareness and stakeholder engagement. Regarding greenwashing, transparent collaboration and communication with stakeholders allow H&M Group and Inditex to share knowledge and develop innovative solutions that are crucial to tackle climate change, the management of resources and social responsibility, thus reinforcing a greater impact. The qualitative data indicated that a clear, efficient and comparable measurement technique is missing in the strategies of both companies. Especially for Inditex, the provision of information and transparency were considered insufficient.
- Internal communication on mental health in the German technology industry : what does generation z really want?Publication . Starke, Julia Lindsey; Simão, João Duarte Borges Martins de VasconcelosWith Generation Z entering the workforce, organizations have new employees of unique characteristics, attitudes and needs. Not only is the mental health of Generation Z often worse than those of other generations, but when working in the technology industry, employees are often suffering from burnout or stress, influencing their overall mental health. Therefore, organizations have started to support employees on mental health and wellbeing through internal communication. Yet, limited research available, which is why this dissertation aims to answer the following research question: “How can internal communication strategies be affected by the mental health needs of Generation Z employees in the technology industry in Germany?". Through a mixed method approach, a quantitative survey of 107 answers of Generation Z employees in the German technology industry uncovered their opinions and attitudes towards mental health communication. At the same time, seven qualitative interviews with internal communication and/or human resource experts investigated current strategies on mental health in the technology industry, to draw a comparison between the strategies utilized, and those wanted. The results show that while there is an overall alignment between the current strategies and needs of Generation Z, organizations need to pay more attention to topics that are relevant to the generation, as well as shifting away from simply communicating about the topic, but truly integrating it into their overall strategies to ensure employee engagement.