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- ESG framework and financial performance : a principal component analysis and challenges for small investors in noise reductionPublication . Pimentel, Rúben Tiago; Alves, Paulo Alexandre Pimenta; Kaivanto, KimThis research proposes an effective way of reducing noise in Environmental Social and Governance (ESG) Scores, allowing small investors to quickly understand the impact of sustainability on financial performance. It starts with a comprehensive review of sustainability frameworks and the rise of ESG as a critical concept in today's literature. Specifically, I have denoted the importance of CSR models like Carroll's Pyramid, Triple Bottom Line Theory and Stakeholder Theory in explaining the current ESG framework. Afterwards, I analysed the connection between each ESG pillar and the ESG framework in finance. Mainly, I have explored the impact of sustainability in stock returns, denoting the incoherencies across different researchers and problems with the ESG Scores. By the end of the literature review, I have shown the challenges that small investors face when assessing ESG. To exploit noise in ESG, I have used a cross-section of the S&P 500 in 2022 with five different ESG scores: Bloomberg, Refinitive; Sustainalytics, Truvalue and FTSE Russell. The analysis have shown that different raters point to a different relation between ESG and stock returns; precisely, Truvalue and Sustainalytics both point to a negative outcome while the remaining point is a positive relation. To sort the situation and get a single relation, I have applied a principal component analysis (PCA) to reduce noise in the data, ending up with a positive relation between firms' financial and sustainable performance.
- Aceitação da partilha de dados pessoais em aplicações móveis : setor do marketingPublication . Costinha, Marta Sofia Moreira; Julião, Jorge Manuel Soares; Trindade, Maria Alice MoreiraNum mundo cada vez mais digital, com o setor tecnológico a evoluir a um ritmo cada vez mais acelerado, o quotidiano da população, também ele, teve de se adaptar a esta constante mudança e nova realidade. Atualmente, as aplicações móveis, também designadas por apps, são uma das ferramentas mais presentes no dia-a-dia, em todo o mundo. Estas são usados nas mais diversas tarefas e domínios, desde a organização da rotina diária até ao entretenimento ou comunicação. A partilha de dados pessoais, incluindo dados de geolocalização, é um tema marcado por benefícios e riscos. Por este motivo, é de grande relevância investigar a motivação subjacente a essa partilha, no setor do marketing. Assim, foi realizado um estudo quantitativo, através de um questionário, para avaliar a aceitação da partilha de dados pessoais de geolocalização entre os utilizadores de aplicações móveis, com base nos benefícios por eles depreendidos. Os resultados desta pesquisa sugerem que a transparência e anonimato representam componentes fundamentais para a partilha de informações pessoais. De facto, tais elementos são imprescindíveis para garantir a credibilidade e confiança na aplicação móvel em questão. Ademais, constatou-se que a predisposição em compartilhar dados de geolocalização varia consideravelmente entre as diferentes gerações. Enquanto os indivíduos mais jovens tendem a demonstrar uma maior abertura para o compartilhamento de informações, especialmente quando há benefícios envolvidos, as gerações mais maduras tendem a apresentar uma menor disposição para tal prática.
- The relationship between ESG scores and financial performance : a bi-directional analysis : evidence form the UKPublication . Santos, André Grácio; Alves, Paulo Alexandre PimentaThis thesis investigates the relationship between Environmental, Social, and Governance (ESG) performance and financial performance (FP). Specifically, we aim to analyse a potential bi-directional causality between a firm’s ESG performance and financial performance. A dataset of 472 firms listed on the London Stock Exchange (LSE) and Alternative Investment Market (AIM) from 2010 to 2021 (11-year period) is used (2,914 firm-year observations). Both accounting and market-based measures measure financial performance, Return on Assets (ROA) and Price to Book Value Ratio (PBV), respectively. ESG performance scores are obtained from Thomson Reuters’ Refinitiv DataStream. Conducting Ordinary Least Squares (OLS) and Fixed-Effects (FE) regression models, the findings suggest that there is no significant impact of ESG performance on ROA and PBV, both at one-year and two-year lags. We find one-year lagged ROA to negatively affect ESG performance, while no significant causal effect of lagged PBV on subsequent ESG performance is observed, which reveals mixed results. Regarding the control variables, we find strong evidence indicating a positive impact of risk and firm size on subsequent ESG performance. This study furthers understanding of the interaction between ESG performance and financial performance of firms within the UK context over a long-term period.
- Quality management and healthcare managementPublication . Machado, Inês Filipa Medeiros; Teymourifar, AydinAs atuais políticas de saúde que colocam uma forte ênfase na qualidade dos cuidados prestados aos doentes incluem a governação clínica e métodos melhorados de gestão dos recursos humanos. Para além de aumentar a eficiência dos recursos, de identificar e minimizar os erros médicos, maximizando a utilização de cuidados eficazes e melhorando os resultados, e de alinhar os cuidados com o que os utentes/doentes querem e com o que precisam, há muitas outras razões pelas quais é crucial melhorar a qualidade dos cuidados de saúde. A qualidade dos cuidados de saúde é, em última análise, avaliada pela forma como satisfazem as necessidades e os níveis de satisfação do doente ou, mais genericamente, da sociedade. Para melhorar a qualidade, temos de começar por analisar em que medida as organizações de cuidados de saúde estão atualmente a satisfazer essas necessidades. Nos últimos tempos, a avaliação da qualidade passou a centrar-se na satisfação dos doentes, bem como nos aspetos estruturais, processuais e baseados nos resultados da prestação de cuidados de saúde. Quando falamos de qualidade, não estamos a referir-nos apenas à parte científica da medicina. A prestação de serviços de saúde, juntamente com as preocupações sociais e pessoais, é igualmente importante para determinar a qualidade. A iniciativa de melhoria da qualidade começou a pôr gradualmente esta ideia em prática. A responsabilização das instituições de saúde pelos serviços que prestam é uma preocupação crescente da sociedade. Em resposta, o sector dos cuidados de saúde está a salientar a necessidade de identificar as necessidades urgentes da sociedade e de cultivar uma liderança forte. Reconhece também os benefícios do empenhamento voluntário na qualidade. O método SERVQUAL, frequentemente utilizado nos domínios da qualidade dos serviços e da gestão dos cuidados de saúde, centra-se na avaliação da discrepância entre as expectativas e as impressões dos consumidores relativamente ao serviço recebido. Neste método, são utilizados cinco critérios para avaliar a qualidade do serviço: fiabilidade, garantia, tangibilidade, empatia e capacidade de resposta. Assim, o objetivo deste estudo é explorar e comparar a discrepância entre as expectativas e as perceções dos doentes e identificar os fatores que afetam a qualidade, a satisfação e a lealdade dos doentes em unidades de saúde como os Hospitais e Clínicas do Porto, Portugal.
- Are emojis an effective inclusive marketing strategy?Publication . Silva, Constança Soares da Costa Cardoso da; Machado, Joana Pinto Leite César; Martins, Carla Sofia CarvalhoIn the current marketing environment, social inclusion has gained increasing relevance. Therefore, companies must become more socially responsible and address inclusion transparently in their branding strategies. Social Networking Sites, in particular Twitter, are very important means for sharing topics related with social inclusion. Furthermore, brands are increasingly using emojis as a strategy to get closer to consumers and stimulate the co-creation process. Thus, the objective of the present investigation is to understand to what extent inclusive emojis affect consumers' behaviour towards brands on Twitter, testing whether this effect is maximised when consumers have positive perceptions of the brand warmth and a favourable brand attitude. Additionally, we analyse whether the congruence between the tweet text and the emojis enhance the perception of brand warmth. In the Serial Mediation Analysis with Moderation that we proposed, we concluded that, when the effects of brand warmth and brand attitude are isolated, the effect of inclusive emojis on tweets is not statistically significant to support the initial hypothesis. However, when we consider all effects, we can verify that consumer responses are more positive when brands include inclusive emojis on tweets. This study puts forward a relevant contribution to the social inclusion of brands in social media literature, helping to identify which paths brands should follow to strengthen their relationship with targeted consumers. Nevertheless, this dissertation opens doors for future studies on social marketing, emphasising the importance of studying social inclusion.
- The future of luxury : how small brands combine traditional craftsmanship with innovative technologies to create sustainable and unique productsPublication . Pata, Maria do Mar Mendes; Leglise, LaureThis study examines how small luxury brands combine traditional craftsmanship with innovative technologies to create sustainable and unique products. To answer the research question, I have adopted a qualitative approach and conducted a multiple case study of four Portuguese small luxury brands to gain insights into their strategies, practices, and challenges. The findings reveal that brands combine these elements by integrating digital software in the design process, implementing laser engraving for product branding, elevating handcrafting with laser cutting technology, and prioritizing sustainable material selection and vegan leather. Fostering the synergy of made-to-order production and digital platforms, employing artificial intelligence in marketing efforts, and protecting traditional craftsmanship with blockchain technology are additional strategies employed by these brands. The study also reveals challenges faced by small luxury brands, such as financial barriers hindering seamless integration of traditional craftsmanship with technological advancements, and complexities associated with preserving savoir-faire while embracing innovation in craftsmanship.
- Comunicação de crise e reputação organizacional : estudo de caso : Pingo DocePublication . Nogueira, Carolina Figueirôa Jóia da Silva; Simão, João Duarte Borges Martins de VasconcelosAtualmente, com o crescimento do uso das redes sociais e plataformas digitais, a rapidez da veiculação de mensagens por parte de vários stakeholders, torna desafiante a gestão de comunicação de crise e reputação de uma organização. A monitorização de mensagens no ambiente digital ocupa, por isso, um papel central na gestão de risco e de crise por parte das organizações. Os stakeholders são cada vez mais exigentes em relação à atuação de uma organização na sociedade, valorizando organizações que investem em Sustentabilidade e Responsabilidade Social Corporativa. Assim, uma boa gestão da reputação em momentos de crise pode ser uma ferramenta fundamental para que uma organização seja mais competitiva no mercado. Nesta dissertação foi estudado um setor fundamental para a qualidade de vida dos indivíduos, o setor do retalho alimentar, que é responsável pela distribuição de bens alimentares junto da população. O setor é fundamental para o combate ao desperdício alimentar, um tema que está intrinsecamente relacionado com práticas de sustentabilidade e RSC. Para guiar a presente investigação, a questão de partida delineada foi “De que forma a crise de desperdício alimentar do Pingo Doce, ocorrida em agosto de 2020, afetou a Reputação da organização junto dos seus consumidores e que lições se podem tirar para futuras crises?”, tendo sido realizado um estudo de caso da marca com recurso a uma estratégia metodológica mista. Por um lado, foi realizada entrevista exploratória e análise de conteúdo. Por outro lado, foram recolhidos dados através de um inquérito por questionário junto dos consumidores da marca. Os resultados obtidos sugerem que a crise não teve impacto significativo na Reputação Organizacional do Pingo Doce, junto dos seus consumidores. A estratégia de comunicação a médio/longo-prazo da marca e a sua Reputação anterior à crise, foram os dois fatores essenciais para este resultado. Contudo, a maioria dos consumidores considera que o PD não assumiu responsabilidade pela crise. O presente estudo demonstra a importância da gestão da reputação em momentos de crise e, acima de tudo, como uma crise pode ser um momento de oportunidade para as organizações reforçarem o seu posicionamento competitivo no mercado.
- O impacto da transformação digital nas exportações de PMEs da indústria metalomecânica portuguesaPublication . Reis, João Godinho Sousa; Costa, Leonardo Filipe Seixas BarretoEsta dissertação teve como objetivo fazer uma análise exploratória sobre qual o impacto da adoção de tecnologias digitais na vertente exportadora de Pequenas e Médias Empresas (PMEs) portuguesas do setor da metalomecânica. O método utilizado foi o Estudo de Caso. Foram analisadas três empresas da indústria metalomecânica portuguesa, que atuam em subsetores variados da referida indústria, com dimensões diferentes e que investiram em tecnologias digitais. Os resultados mostram que as três PMEs analisadas beneficiaram da utilização das tecnologias digitais e que estas têm um papel relevante na vertente exportadora e/ou de internacionalização das mesmas, proporcionando-lhes vantagens competitivas sobre os concorrentes.
- Does product innovation impact brand image? Exploring the role of product differentiation and brand trust in the European fintech ecosystemPublication . Bukovecz, Gina; Romeiro, PauloThis thesis aims to explore the relationship between product innovation, product differentiation, and brand trust as they relate to brand image within the European fintech landscape. Despite a wealth of research on brand image, little has focused specifically on these four interrelated factors in the fintech domain. By employing a quantitative approach via an online survey, the study leverages primary data collection to investigate these relationships. Statistical techniques including descriptive statistics, regression analyses and mediation and moderation analyses were implemented to test the proposed hypotheses. The results indicate strong empirical support for most of the hypotheses. Specifically, product innovation positively impacts brand image, and brand trust serves as a mediator between product innovation and brand image. On the contrary, product differentiation did not demonstrate a moderating effect on the relationship between product innovation and brand trust as initially hypothesized. Nonetheless this exception, the model fits were statistically significant, emphasizing the pivotal roles of these variables in influencing brand perception. Managerial implications suggest fintech companies, and neobanks in particular, to invest in product innovation and brand trust to attract and retain customers. Key recommendations include enhancing user experience, strengthening security features, and aligning service offerings with target consumer preferences which in this study highlighted affordability and convenience. Overall, this paper contributes to the limited body of empirical research on the interplay between product innovation, product differentiation, brand trust, and brand image, specifically in the evolving fintech sector.
- Creating a new packaging design for an existing spices brand and determining the impact on the purchase intentionPublication . Madhogaria, Ritvik; Romeiro, PauloPackaging of a product essentially fascinates a large number of customers and upsurges sales. Tt also aids in decreasing the marketing and commercial cost of the product. It has been found that consumers cannot be fascinated by the merchandise but by the quality, quantity, and packaging design of the products. This study has been conducted for the purpose of critically investigating the successful creation of a new packaging design for an existing spice brand, namely JK Spices, and therefore determining the influence of the new packaging on the purchase intention and decisions of the customers. analysis methods for the purpose of gathering and analyzing the data along with conducting the study most effectively. Hence, the data was gathered with the help of an online survey that was distributed, which was followed by the acceptance or rejection of the hypothesis, which was defined by literature revision. The package design proves to be influential and affects the purchase intention of the consumer while also impacting the Perceived Quality and Brand Image of the brand.