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- Value creation in gamified chatbot interactions and its impact on brand engagementPublication . Silva, Susana C.; Cicco, Roberta De; Levi, Maria; Hammerschmidt, MaikGamification is a powerful instrument to motivate consumers to intensify their brand relationships. Though this potential, the effects of enriching chatbot interactions with gameful experiences on brand engagement has not been studied. To fill this gap, this study tries to understand how gamification contributes to customers’ value creation in a gamified conversational context and how this value creation relates to brand engagement. Specifically, we investigate whether and to what extent the hedonic and utilitarian values provided in interactions with gamified chatbots affect cognitive, emotional, and behavioral brand engagement. Based on an empirical study involving a fully functional gamified chatbot, we show that the perceived hedonic value has a major impact on all three brand engagement dimensions, and especially the cognitive dimension. Utilitarian values, though not related to the cognitive dimension of brand engagement, significantly boost the emotional and the behavioral engagement dimensions. These findings point to the potentials of extrinsic and utilitarian motivations for boosting brand engagement also in entertainment-oriented settings like gamified chatbot interactions.
- O impacto da liderança de Rúben Amorim na conquista da liga NOS 2020/2021Publication . Escórcio, Pedro Consiglieri Carvalho Cardeal; Ilharco, Fernando Albano Maia de MagalhãesEsta dissertação explora o impacto da liderança de Rúben Amorim na conquista da Liga NOS 2020/2021. A partir dos objetivos definidos, delineou-se uma base teyrica que alia os conceitos de líder e de liderança; a ligação entre a comunicação e a liderança; e o exemplo de outros líderes que marcaram o mundo do desporto. Com base no propósito desta investigação foi adotado um método misto, que atravps da entrevista semiestruturadarealizada a Frederico Varandas, da entrevista estruturada realizada a Carlos Fernandes e de um inquérito realizado a adeptos de futebol, permitiu recolher dados que demonstrassem o impacto que Rúben Amorim teve na conquista referida e a perspetiva de todos os envolvidos nesta investigação sobre Rúben Amorim enquanto líder. Após a apresentação e a análise dos resultados obtidos, constatou-se que a liderança de Rúben Amorim teve impacto na conquista da Liga NOS 2020/2021 e que todos os envolvidos nas técnicas utilizadas veem-lho como um líder que se destaca pela sua humildade e capacidade de comunicar com os outros. Porém, entende-se igualmente que devido à sua curta carreira enquanto treinador, ainda tem de adquirir mais experiência para ser bem-sucedido nos momentos da sua carreiraem que estiver num patamar mais elevado. Apesar das limitações apresentadas nesta investigação, conseguiu-se demonstrar que Rúben Amorim tem mérito na conquista tratada nesta dissertação e é reconhecido pelo trabalho que tem desempenhado por todos os envolvidos. Futuramente, com base nos desafios e conquistas que possa vir a ter, novas investigações que envolvam Rúben Amorim e a sua liderança poderão ser pertinentes.
- Assortment optimization under the multi-choice rank list model : practical application at CurveCatchPublication . Oliveira, Guilherme da Silva; Gijsbrechts, JorenIn today’s highly competitive market, retailers are under significant pressure to determine which products will most effectively satisfy the needs and preferences of their customers to maximize profits given strategical and operational limitations. Most of the assortment planning approaches proposed to help businesses understand customer behaviour are based on discrete choice models. However, many choice models assume that a customer can only purchase at most one product, which in some cases is not an accurate reflection of the real-world purchasing behaviour. In this paper I quantify the benefit of accounting for multi-choice behaviour in rank based choice models and measure the impact that business requirements have on the optimal assortment. Based on the numerical experiment using secondary data provided by CurveCatch, an e-commerce lingerie retailer, I demonstrate that multi-choice modelling significantly improves the revenue generated by the assortment. Furthermore, I provide insight into the implementation of strategic and operational constraints and their impact on the optimal assortment.
- Análise da aceitação da identidade auto-soberana como método de identificação da identidade digital em PortugalPublication . Verdasca, Nuno Miguel da Conceição Fernandes; Amaral, Paulo Fernando Vieira de Carvalho Cardoso doA Identidade Auto-Soberana é um novo modelo de identidade digital na internet, ou seja, uma nova forma de provarmos quem somos para os sites, serviços e aplicações com as quais precisamos estabelecer relacionamentos confiáveis para aceder ou proteger informações privadas. É o conceito de que indivíduos e empresas podem armazenar os seus próprios dados de identidade nos seus próprios dispositivos; escolher quais as informações a compartilhar com os validadores, sem depender de um repositório central de dados de identidade. Este estudo analisa qual poderá ser, por parte da população portuguesa, a aceitação da tecnologia de Identidade Auto-Soberana, analisando o ‘Nível de Conhecimento’ à data da realização do estudo. Recorre-se a uma versão adaptada do Technology Acceptance Model (TAM), proposto por Davis (1989), que procura analisar as relações entre o conjunto de variáveis ‘Utilidade Percebida’, ‘Facilidade de Utilização Percebida’ e ‘Risco Percebido’, para perceber qual a intenção comportamental de uso desta tecnologia, por outras palavras, poder-se-á afirmar que uma tecnologia é aceite, caso esta seja vista como segura, necessária e útil. A recolha da amostra é feita através de um questionário publicado. Os resultados obtidos mostram que uma esmagadora maioria da população da amostra não conhece a tecnologia da Identidade Auto-Soberana. O ‘Nível de Conhecimento’ não apresenta correlação com as restantes variáveis, ou seja, demonstra não ter influência. A análise do ‘Risco Percebido’, conclui que existe receio na intenção de utilização desta tecnologia, dado ao ‘Risco Percebido’. Não obstante, relativamente às conclusões observadas, existe uma limitação sobre a população da amostra do estudo, a qual não reflete todos os segmentos da sociedade, recomendando que numa análise futura, se consiga uma amostra mais diversificada. Como recomendação destaca- se a necessidade de aumentar o conhecimento das pessoas sobre a Identidade Auto-Soberana, e reduzir o risco percebido entre os utilizadores.
- The impact of the GDPR on German online behavior : an analysis of traffic, cookie compliance and online harmsPublication . Dausend, Carla; Matos, Miguel Godinho deThe European General Data Protection Regulation (GDPR) was implemented in May 2018 to enhance privacy protection. Its implementation has changed the digital landscape and increased awareness of data privacy rights. This study assesses the impact of the GDPR on German online traffic. We analyzed traffic data from The Nielson Company for the top 1000 websites in Germany and manually created a dataset to track cookie compliance for these websites. We find no evidence that German traffic changed. The study used a differencein-differences approach to compare three traffic patterns: (1) changes in German traffic to websites that show cookie consent notices compared to those that do not; (2) comparison of German traffic to the United States; and (3) comparison of German traffic inside to outside the EU. The results showed a decrease in pageviews per person and time per person when comparing German traffic to the United States. However, statistical analysis did not reveal a significant difference. The study also found that compliance with the GDPR occurred gradually over time, with non-compliance being more prevalent among websites with higher harm scores.
- Tactical asset allocation : a novel approach via machine learning returns predictionPublication . Lorini, Federico; Tran, DanThe thesis tries to develop a novel quantitative approach for the development of trading strate gies managed through Tactical Asset Allocation investment style. The work employs a returns prediction performed via supervised learning algorithms and studies whether they can help in the deliverance of superior returns compared with the classical buy-and-hold strategies. The models manage to predict the movement of the markets with an acceptable precision level and try to give hints for bet sizing, playing a key role in the weight's definitions. While most of the previously developed Tactical Asset Allocation strategies were performed through a historical analysis. The novelty of the approach comes from the incorporation of these forward-looking predicted values. In thisstudy, Multi-Layer Perceptron Neural Networks, Support Vector Machines, and Random Forests were used to predict the returns of two main market indexes, respectively S&P500 and Eurostoxx600. The models are used in their regressor form to get a continuous output, expected to be the true value of the returns for the following day. Based on this prediction, several trading strategies have been developed and tested. Results indicate that the proposed approach can give positive signals for what concerns return achievement and reward-to-risk ratio improvement. Nevertheless, due to the high dynamicity of the strategy, as implied by Tactical Asset Allocation hypothesis, transaction costs play a key role in final returns deliverance. All the trading strategies are performed considering the different outcomes of the models.
- A perceção do impacto da covid 19 no bem-estar subjetivo e qualidade de vida dos paisPublication . Oliveira, Sandra Emanuela da Silva; Dias, Paulo César AzevedoA pandemia causada pelo coronavírus, obrigou a alteração de muitas rotinas e a mudanças rápidas no quotidiano de toda a população, mas afetando de modo mais desafiador os pais de crianças com necessidades especiais, e as mesmas. O presente estudo tem como objetivos avaliar o bemestar e a qualidade de vida dos pais no momento atual, bastante marcado pelo SARSCoV2, avaliando diferenças no bemestar e na qualidade de vida dos pais com crianças com necessidades especiais, assim como, a perceção do impacto que a Covid19 provocou no estilo parental adotado pelos pais, o que consequentemente pode ter impacto no bemestar e na qualidade de vida dos seus filhos. Por isso, foi realizado um estudo quantitativo, no qual participaram 121 pais de crianças com NE, a quem foram aplicados os seguintes instrumentos: Personal wellbeing índex e Family Quaity of Life. Os dados foram analisados com o software Statistical Package for the Social Science (SPSS), e foi avaliada a perceção do impacto da pandemia, tanto no bemestar como na qualidade de vida dos pais, e também a influência da existência de um apoio e suporte social e familiar positivo no bemestar e na qualidade de vida destes pais. Este estudo permitiu verificar relações negativas significativas entre a pandemia e o bemestar dos pais com filhos com NE, assim como, com a sua qualidade de vida. Foi, ainda possível, verificar que a pandemia teve um impacto negativo no estilo parental dos pais que se alterou significativamente.
- Optimizing box content in try-before-you-buy business models with heterogeneous customer groupsPublication . Senftlechner, Martin; Gijsbrechts, JorenIn online retailing, try-before-you-buy business models are emerging. Customers can order items to be shipped home to try and decide which items to keep or send back to the retailer. Usually, this business model is combined with personalized recommendations. In this thesis, an optimization model for supporting the decision of what to put in a box to achieve maximum profit in a sales period is introduced. Multiple periods are simulated and overall profit is analyzed. Profit is evaluated by summing the optimum identified in each period. The optimization model treats customer groups differently based on their purchasing behaviours. Policies and busi ness rules are varied to understand the effects on overall profit and customer groups. From the results, managerial implications are drawn to follow a customer-centric approach. To maximize profit, customers with high lifetime value should be treated as preferred if market demand is high and no other factors limit shipping decisions. Notable limitations include inventory availability and market demand. In market situations with limitations, higher-valued customers should be served first. Once a certain scale of the customer base is reached, it should also be focused on other customer groups. It is shown that the prediction accuracy of input data is a crucial concern for sufficiently optimizing box content. Further works could improve the chosen approach to better understand the effect of actions taking place in future sales periods.
- Trend-following strategies for cryptocurrencies with machine learningPublication . Mamino, Matteo; Tran, DanCryptocurrencies could bring big returns, but they also carry high volatility and big crash sizes. I discovered that trendfollowing strategies help investors to mitigate cryptocurrency’s risk. I also tested and confirmed that risk managed momentum strategy is applicable to the cryptocurr ency environment and that machine learning implementation further improves volatility reduction.
- O princípio da boa administração e a sua sindicabilidade judicial pelo Tribunal de Contas de AngolaPublication . Cardoso, Adilson Augusto Policarpo; Duarte, Tiago José PiresO princípio da boa administração e o correspondente dever de boa administração, devem ser encarados como fórmulas resumidas e adotivas das várias circunstâncias tipicizadas pelo legislador, em que, por via da distribuição dum poder, surge o necessário dever e, como tal, um limite e critério de atuação da Administração Pública. Após a entrada em vigor do CPA de 2015, o princípio da boa administração, tem vindo a merecer atenção redobrada na ciência do direito administrativo, daí que existam na doutrina portuguesa posições antagónicas no sentido de se clarificar se estamos ou não diante de um princípio jurídico (e como tal sindicável pelos tribunais, em particular pelo Tribunal de Contas), constituindo estas posições antagónicas o fundamento principal da escolha do nosso tema, já que o referido princípio surge pela primeira vez no plano jurídico angolano. Nesta linha, conforme refere o art.º 25.º do CPAA, aprovado pela Lei n.º 31/22, de 30 de agosto “A Administração Pública deve ser estruturada de modo a aproximar os serviços das populações e de forma não burocratizada, a fim de assegurar a celeridade, a economia e a eficiência das suas decisões”. Para um bom funcionamento da Administração Pública, o princípio da boa administração é uma verdadeira exigência de democracia, estabelecendo um paradigma exigente de atuação, no sentido de a Administração Pública se tornar o pináculo da organização pública, mas para tal sempre sindicada pelos Tribunais de Contas, e também no binómio recursos escassos versus prossecução do interesse público, sem beliscar o princípio da separação de poderes. No quadro da Sindicabilidade da Boa Administração pelo Tribunal de Contas, este órgão, estando vinculado na sua atividade à legalidade financeira e à legalidade geral, usa como parâmetros de atuação (e deste modo garantido a boa administração) parâmetros jurídicos de legalidade, mas deve igualmente socorrer-se de outras ciências, no caso a económica e financeira no âmbito da fiscalização prévia e não só.