GIB - Documentos de Conferências / Conference Objects
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing GIB - Documentos de Conferências / Conference Objects by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 49
Results Per Page
Sort Options
- Organismos geneticamente modificadosPublication . Araújo, Joana
- Ética e ambientePublication . Araújo, Joana
- Aspectos Éticos dos Organismos Geneticamente ModificadosPublication . Araújo, Joana
- A educação do olhar: uma resposta à crise ambientalPublication . Araújo, Joana; Magalhães, SusanaDiariamente somos confrontados com uma crise ambiental de dimensão planetária. Sabemos que as razões para tal crise são várias, mas também sabemos que o seu cerne remete invariavelmente para a acção humana, pois temos conhecimento das causas que a provocam e definitivamente temos de ser capazes de passar da teoria à prática, de modo a encontrar as melhores soluções. Trata-se, efectivamente, de um desafio ao nível da alteração dos padrões de comportamento, que passa pela institucionalização de uma lógica de prudência. Se por um lado, a pressão da complexidade dos acontecimentos, a urgência e a vasta amplitude do problema ecológico nos leva a retrair perante a necessidade de mudança, por outro lado é necessário que o homem sinta esta necessidade de mudança como uma exigência de toda a humanidade. A evidência, a diversidade e a magnitude dos problemas ambientais obrigaram a uma reflexão crescente que se traduziu também numa reflexão sobre os valores que temos vindo a atribuir ao ambiente e consequentemente à natureza. Com este trabalho pretendemos reflectir sobre a importância da educação para a percepção da crise ambiental e para a compreensão do novo paradigma da ciência pós-moderna, no qual se inscreve um novo modo de agir que é essencial na procura de soluções para esta crise global.
- Bioética e AmbientePublication . Araújo, Joana
- Comunicação e ciência a partir das questões éticas das ciências da vidaPublication . Carvalho, Mónica; Araújo, Joana; Costa, Joana Cunha; Teixeira, Luis Miguel Lopes; Carvalho, Ana SofiaEste trabalho pretende apresentar o projecto de investigação Ciência e Sociedade: promovendo a cidadania através da reflexão sobre as questões éticas das ciências da vida. Trata-se de uma iniciativa conjunta do Gabinete de Investigação em Bioética “GIB e do Centro de Investigação em Ciências e Tecnologias das Artes” CITAR, ambos da Universidade Católica Portuguesa. A partir de um modelo transdisciplinar de investigação, pretende-se partir da reflexão ética sobre as questões suscitadas pelo desenvolvimento das ciências da vida e estudar e desenvolver novas metodologias e ferramentas comunicacionais, audiovisuais e digitais. Em virtude do universo que se quer auscultar; dos temas abordados e do desenvolvimento técnico e metodológico que se pretende promover em comunicação e ciência, pode-se afirmar que se trata de um projecto complexo. O planeamento do projecto constituir-se-á por diversas fases de investigação. Numa fase inicial, pretende-se realizar um inquérito nacional à população portuguesa visando a análise do potencial crítico da população sobre as diversas temáticas da bioética e das ciências da vida. Posteriormente, e também em função dos resultados do inquérito, propõem-se estudos de recepção dos diversos públicos em Portugal para obter dados acerca do modo como as informações circulam na interacção entre os públicos e diversos media. De seguida, devem-se desenvolver estratégias e ferramentas para a comunicação da ciência e participação do público em questões que podem afectar directa ou indirectamente as suas vivências. As estratégias a desenvolver incluirão sempre ferramentas multimédia a serem criadas no âmbito do projecto.
- Between scientists and public: reframing public participation in science through bioethicsPublication . Carvalho, Mónica; Carvalho, Ana Sofia; Araújo, Joana; Brites, MartaDiscourses and techniques about the relationship between science and the public have remarkably developed in the past four decades. Science communication has become an important issue for the scientific governance. Public confidence in science, decision-making and support to democracy have changed the predominance of a top-down communication model, from scientists to public, to a more participative one – the Public Engagement with Science (PES). The Institute of Bioethics at Portuguese Catholic University, in Oporto, is doing research in the role of science in society issues and the aim of this paper is to discuss the relevance of Bioethics to improve PES. The bioethical issues seem to draw people‟s attention to certain scientific facts, confronting them with the consequences of science and improving their skills in deliberating on scientific issues. Moreover, ethics influences the way one understands public engagement, „scientific citizenship‟ or „science governance‟. The role of ethics is not to re-edit the old fashionable deficit perspective which usually focuses on the impact of science and technology from the perspective of non-experts. Ethics is a theoretical and practical reference for changing the science-making in the near future, and it makes us consider the public as playing a more important role than that of mere spectators with lack of scientific knowledge or with emotional concerns. The ethical reflection could redefine the non-experts place in the context of science, involving people with science, making them not simply aware of scientific issues but also involved in the process of decision-making. On the other hand, bioethics can also contribute to the participation of scientists in the ethical reflection that takes place outside the labs, broadening their role as citizen scientists.
- Bioética, ficção e identidade : A construção de uma ponte para o futuro em AvatarPublication . Araújo, Joana; Magalhães, Susana
- Attachment in institutionally-reared children and caregivers’ narrative competence: Child’s cardiac activity during interactions with the caregiverPublication . Dias, Pedro; Soares, Isabel; Baptista, Joana; Oliveira, Paula; Mesquita, Ana; Silva, Joana; Marques, Sofia; Machado, Filipa; Rangel-Henriques, Margarida; Martins, Carla; Cunha, João Paulo
- Bioethics education on deliberation - a view of a novel: Blue Gold, by Clive CusslerPublication . Magalhães, Susana; Araújo, Joana; Carvalho, Ana SofiaBioethics education on deliberation - a view of a novel: Blue Gold, by Clive Cussler (Article presented at the conference Bioethics Education: Contents, Methods, Trends, Zefat, Israel, May 2-5, 2010) Authors: Susana Magalhães* (researcher), Joana Araújo (researcher), Ana Sofia Carvalho (Head of the Institute of Bioethics) Research Centre of Bioethics, Institute of Bioethics, Portuguese Catholic University Bioethics education on deliberation - a view of a novel: Blue Gold, by Clive Cussler Since the focus of Bioethics is the bridge between Humanities and the Life Sciences and bearing in mind that this bridge is often difficult to build, those who believe that this dialogue is important in our days should promote it through Education. By educating in Bioethics it is possible to improve the participation of the citizens in debates on the ethical issues raised by new technologies and scientific research. It is our conviction that literary texts are laboratories of ethical judgment, where the ethical questions concerning specific scientific/technological issues are addressed in an imaginary world. Therefore our purpose is to present a framework for ethical deliberation through the use of literature. Fiction allows us to “practise” ethical decision making, by focusing on the particular cases of the characters of the story and by checking how the principles / theories working at the background apply to the narrated cases.