Browsing by Author "Cardoso, Eduardo Prado"
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- Brasilândia não é Disneylândia: Negra Li, fábula e hiper-realidadePublication . Cardoso, Eduardo PradoAtravés de um debate entre os conceitos de “fábula” e “hiper-realidade” – defendidos por Milton Santos (2001) e Jean Baudrillard (1991) para dar conta de perdas e hegemonias observadas na contemporaneidade –, o artigo analisa duas canções da rapper paulistana Negra Li: “Olha o menino”, de 2004, e “Brasilândia”, de 2019, bem como o videoclipe desta última. O olhar criativo e em primeira pessoa da mulher negra sobre a periferia que a projetou ao mundo traz um exame essencial aos modelos de ascensão social e autenticidade vividos na modernidade tardia. O artigo sustenta que, ao atravessar mais de uma década, o assertivo verso “Brasilândia não é Disneylândia” é poderoso recurso para alinhavar as críticas da representação da favela, forjada também pelo audiovisual brasileiro, com a de um mundo calcado em meras simulações do real.
- Digital spectacles of violence: film, TV and social media entanglements in 2010’s BrazilPublication . Cardoso, Eduardo PradoThe study of cultural industries, in particular the complex manifestations of spectacle, has produced valuable contributions that articulate capitalism, globalization and culture. The revisitation of this legacy, especially in dealing with Latin American phenomena, is this paper’s effort. Two case studies that took place in the 2010’s, in Brazil, underpin a reflection on mediated crimes in a digitalized, but still inequal society. The first tells of a prisoner’s self-recorded video, made in response to TV Globo’s news piece about a 2017 massacre; the second examines a reenactment of a 2000 crime that happened on the bridge Rio-Niterói in 2019, and referenced not only a real hijacking, but its film representations (Bus 174 and Last Stop 174). Invoking examples of exceptionality, the article aims at delineating how certain digital spectacles of violence can be understood as direct responses to cultural texts: even though practices of socialization via the internet pose questions of accelerated efficiency (in reaching wider audiences, and updating the meaning of live events), the social and aesthetic performances involving violence retrieve long-standing traditions created by modern institutions.
- Discurso documental: reflexões cognitivas e fenomenológicas em questões de rememoração e memória audiovisualPublication . Valkola, Jarmo; Cardoso, Eduardo PradoO artigo examina ramificações do discurso documental. A abordagem é formulada para dar voz à investigação interdisciplinar sobre o documentário. A ênfase na análise atenta de extractos e entidades documentais de maior dimensão trará uma nova competência para atender a essas várias aspirações. Dá a possibilidade de criar uma sensibilidade avivada nas questões analíticas que cobrem semelhanças e diferenças, bem como as reflexões causais e empíricas. O objectivo é criar uma teia de associações para estas perspetivas e perceber uma abordagem mais ampla do documentário a fim de argumentar que a apropriação significativa de várias tendências nos estudos do documentário requer suficiente correspondência e prontidão dialógica para uma compreensão da legitimidade conceptual, formal e estética deste fenómeno.
- Editorial: Latin American digitalitiesPublication . Cardoso, Eduardo Prado; Anzini, Patrícia
- Enredar a morte : assassinatos digitalizados no Brasil dos anos 2010Publication . Cardoso, Eduardo Prado; Gil, Isabel Maria de Oliveira CapeloaEsta dissertação tem como objetivo investigar as relações entre representações de assassinatos e a internet no Brasil, posicionando, em particular, crimes da década de 2010 como eventos culturais que remedeiam linguagens e práticas estabelecidas (nomeadamente dos mundos da imprensa, da música, do cinema e da televisão) como forma de confrontar desigualdades ou heranças de imaginários violentos. Como hipótese geral, questiona-se se, em função da digitalização promovida pelas indústrias culturais, o legado moderno das narrativas de violência apresenta continuidades. Através de uma análise sobre como a crítica da modernidade tardia teorizou as indústrias culturais latino-americanas e os modos pelos quais o Brasil produziu e reproduziu crimes em tempos de globalização, é revisitada a produção acadêmica sobre a modernidade tardia para ligar casos de homicídio mediados pelo YouTube e Facebook a transformações sociotecnológicas mais amplas. Teriam as práticas nos ambientes digitais desafiado comunicações hierárquicas, ou perpetuado estratificações de longa data? Ademais, a investigação pretende localizar especificidades sobre o caso brasileiro no período, e compreender o que poderiam ser peculiares engrenagens a envolver crime e cultura, entre 2013 e 2019. Utilizando-se de uma perspectiva dos estudos de cultura, para que as manifestações culturais sob análise reflitam a prática contemporânea de produção, recepção e consumo de histórias de crimes reais após a viragem digital, a pesquisa debate o conceito de circularidades da criminologia cultural para revelar como mediações contemporâneas alteram a maneira com que a comunicação de massa se apossou de funções do Estado antes da chegada do século XXI. A tese postula que os enredos criminais (agora em rede) ainda fazem circular materialidades estéticas e discursos de violência relativos a enredamentos estruturais da modernidade tardia brasileira, nomeadamente a apropriação da violência por táticas do sensacionalismo e do espetáculo, retóricas do punitivismo e da substituição de instituições estatais na resposta aos problemas de segurança pública.
- Fear, hope and the aesthetic act: metafictional devices in Philip K. Dick's The man in the high castlePublication . Cardoso, Eduardo PradoTaking into consideration scenes that evoke either fear or hope in the novel The man in the high castle (1962), this paper argues that Philip K. Dick’s strategy involves the metafictional device of the book-within-the-book precisely because, in using such a foundational event as World War II, he allows for a critical look into different levels of history. These meta-movements that propel multiple readings are mimicked in the two dimensions of the story, by the circulation of objects that hold historicity, which are taken here as an example of how the aesthetic act is crucial to resist in totalitarian times. The apparently paradoxical forces that emanate from artifacts (the power of metaphors resides both in the fictional The Grasshopper lies heavy and the jewel) give room to the construction of different, and imaginative mechanisms to escape a univocal existence.
- Interview with Carolina Gainza: on digital literature in Latin AmericaPublication . Cardoso, Eduardo Prado; Anzini, PatríciaBased in Santiago, Carolina Gainza worked at the Creative Writing Department at the Diego Portales University until February 2022. In March of the same year, she took office as Subsecretary of The Ministry of Science, Technology, Knowledge and Innovation of Chile. Carolina Gainza’s research about digital literature and culture has been circulating since the early 2000’s, and includes reflections on digital activism, hypertextuality, and contemporary productions of knowledge. She penned the books Narrativas y poéticas digitales en América Latina: Producción literaria en el capitalismo informacional (Ebook, Centro de Cultura Digital, Ciudad de México, 2018; Editorial Cuarto Propio, Santiago, 2018) and La Batalla de Artes y Humanidades (Ebook, 2020, coauthored with Matías Ayala). She holds a Masters in Latin American Studies from the University of Chile, a PhD in Hispanic Languages and Literatures from the University of Pittsburgh and she oversaw the research project Critical Cartography of Latin American Digital Literature at UDP’s Laboratorio Digital.
- Oblivious to the story: the case of the shooter game RIOPublication . Cardoso, Eduardo PradoThe article proposes a reading of the modes in which a Brazilian videogame pre-released in 2020, titled RIO — Raised in Oblivion, portrays the favelas as spaces of violence and appropriation of older —yet present— imaginaries about those environments. Retrieving Elite Squad (Tropa de Elite, directed by José Padilha in 2007) as a turning point in how shooting in Rio de Janeiro’s slums got fictionalized in the big screen — for its use of characters, documental narrative and transmedia techniques, the paper emphasizes postmodern qualities about RIO’s playability and storytelling, drawing from Lipovetsky (1989) and Lyotard (1989). New media theorists such as Bolter and Grusin (2000) and Turkle (1997) help us to recognize the singularities of the gaming experiences when it comes to comparing it to other media, and Soraya Murray (2018) bases our overall approach into the cultural fabric of a shooter game, inasmuch as we bring to the forefront the manner in which RIO borrows imaginations and dream-like scenarios of violence to serve a very impactful proposal of the favelas: they are spectacularized environs where otherness finds little to no human story substrate. In doing so, the present text intends to observe videogames produced in countries as inequal as Brazil as highly relevant artefacts to understanding how a certain perpetuation of violence representations of the favelas takes shape in society with new technology.
- Recordações à beira-mar: por uma ética ecológica das narrativas sobre as praiasPublication . Cardoso, Eduardo PradoContra o princípio norteador da contemporaneidade capitalista ocidental, de uma separação essencial – humanos e natureza, linguagens, grupos – iniciativas como a recuperação das memórias das praias por pessoas mais velhas mostram-se mais que uma alternativa à racionalidade histórica: são atividades que conjugam ética e ecologia para discutir processos da memória como ferramentas de cidadania. Sob essa perspectiva, discute-se o modo como uma prática sociocultural e ecológica realizada em 2023 numa praia portuguesa toca dimensões fundamentais da ética comunitária e preocupada com a inserção dos cidadãos mais velhos, além de revelar percepções do uso da praia marcadas por diferenciações de gênero e classe.
- Repetitions of violence in the works of Vitória Cribb and Welket BunguéPublication . Cardoso, Eduardo PradoThe article describes three audiovisual pieces (@Ilusão, Bustagate and Eu Não Sou Pilatus, produced by Vitória Cribb and Welket Bungué, between 2019 and 2020). It discusses how they address, in their way, the repetition of violence against Black bodies in the digital environment of the web. As such, it invokes a qualitative and aesthetic analysis of the videos’ features and the spaces where they were found. Following Hui (2021), the paper explores the assumption that art can shed light on the irrationality that algorithms enable and reach the sublime, the non-rational. In doing so, the creative minds behind the works cited forge morethan escapist perspectives from reality to offer antiracist angles about the explicit irrationalityof violence — like in Bungué — or to model deformed algorithmic systems — like in Cribb.Thanks to the recursivity turned into artifacts, interpreting phenomena such as beatings and barbaric executions gains complex meanings: repetitions found in social life meet their audiovisual counterparts and create discourses via digital sharing. Besides holding accountable those who allow and disseminate such representations — in and out of the web—, the paper makes a case that the artists appropriate both in form and content certain social manifestations which perpetuate types of violence so that the online environment can also feature more reflection and dialogue.