Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
984.72 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A celebração da vida, para Herberto Helder, só é possível pela poesia, uma vez que, no
universo herbertiano, esta comporta um poder extremo, alicerçado pela energia inesgotável de
duas tensões: a inocência e o espírito demoníaco. É disto que nos dá conta a leitura dos vinte e
três textos em prosa apresentados em Os passos em volta: a presença ininterrupta de
diferentes narradores, em contínua alternidade, em especial o narrador-poeta, um ser
indistinto do poema, na sua imanência absoluta.
Na verdade, ninguém sai impune depois de uma leitura mais cuidada de Os passos em
volta. Convém, por conseguinte, reconhecermos não só a realidade dinâmica inerente à
geografia física e humana por onde deambulam os diferentes narradores, mas partilharmos a
existência mitificada das tensões interiores e das fugas ininterruptas, num recomeço
permanente, sem fim, da própria escrita.
Life’s celebration for Herberto Helder is only possible through poetry. In the Herbertian universe it holds an extreme power, grounded by the inexhaustible energy of two tensions: the innocence and the demonic spirit. This is what gives us the reading of the twenty-three prose texts presented in Os passos em volta: the uninterrupted presence of different narrators, in continuous alternation, especially the narrator-poet, an indistinct being of the poem, in its absolute immanence. In fact, no one goes unpunished after a meticulous reading of Os passos em volta. It is therefore appropriate to recognize not only the dynamic reality inherent in physical and human geography through which the narrator-poet wandered, but to share the mythic existence of his inner tensions and his uninterrupted escapes, in a permanent, endless restart, of writing itself.
Life’s celebration for Herberto Helder is only possible through poetry. In the Herbertian universe it holds an extreme power, grounded by the inexhaustible energy of two tensions: the innocence and the demonic spirit. This is what gives us the reading of the twenty-three prose texts presented in Os passos em volta: the uninterrupted presence of different narrators, in continuous alternation, especially the narrator-poet, an indistinct being of the poem, in its absolute immanence. In fact, no one goes unpunished after a meticulous reading of Os passos em volta. It is therefore appropriate to recognize not only the dynamic reality inherent in physical and human geography through which the narrator-poet wandered, but to share the mythic existence of his inner tensions and his uninterrupted escapes, in a permanent, endless restart, of writing itself.
Description
Keywords
Autor Imanência Poesia Escrita Corpo Author Immanence Poetry Writing Body