Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Psychological symptoms and behavioral changes in children and adolescents during the early phase of COVID-19 quarantine in three European countries
    Publication . Francisco, Rita; Pedro, Marta; Delvecchio, Elisa; Espada, José Pedro; Morales, Alexandra; Mazzeschi, Claudia; Orgilés, Mireia
    The coronavirus disease (COVID-19) pandemic forced the home confinement of the majority of population around the world, including a significant number of children and adolescents, for several weeks in 2020. Negative psychological effects have been identified in adults, but research about the impact of this type of social distancing measure on children and adolescents is scarce. The present study aimed to describe and compare the immediate psychological and behavioral symptoms associated with COVID-19 quarantine in children and adolescents from three southern European countries with different levels of restrictions (Italy, Spain, and Portugal). Parents of 1,480 children and adolescents (52.8% boys) between 3 and 18 years old (M = 9.15, SD = 4.27) participated in the study. An online survey using snowball sampling techniques was conducted during 15 days between March and April 2020, representing the early phase of the quarantine associated with COVID-19 outbreak. Parents answered questionnaires about sociodemographic data, housing conditions, immediate psychological responses during quarantine (e.g., anxiety, mood, sleep, and behavioral alterations), patterns of use of screens, daily physical activity, and sleep hours before and during the quarantine. The results revealed an increase in children's psychological and behavioral symptoms, increased screen-time, reduced physical activity, and more sleep hours/night. Italian children presented less psychological and behavioral symptoms compared with Portuguese and Spanish children. In general, hierarchical multiple regressions revealed that having an outdoor exit in the house (e.g., garden, terrace) contributed to lower levels of psychological and behavioral symptomatology. Future studies are needed to identify family and individual variables that can better predict children and adolescents' well-being during and after quarantine. Recommendations for families and implications for practice are discussed.
  • Um ano de pandemia por COVID-19: Relatório de monitorização de redes sociais - perceções sociais do risco, das exigências colocadas pela pandemia e dos recursos para lidar com estas
    Publication . Gaspar, Rui; Domingos, Samuel; Filipe, Jessica; Leiras, Gisela; Raposo, Beatriz; Godinho, Cristina; Francisco, Rita; Arriaga, Miguel
    Objetivo: Analisar como diferentes pessoas, em diferentes momentos, avaliam e respondem de às exigências colocadas pela pandemia. Esta análise permite compreender oscilações na adesão a recomendações de comportamentos de prevenção de contágio por SARS-CoV-2 durante a pandemia por COVID-19. A partir disto, estratégias, ações e materiais de comunicação de crise e risco, podem ser customizadas às perceções sociais do risco, i.e., como as pessoas avaliam o perigo, esforço e incerteza vs. recursos para lidar com estas, num certo momento. Método: Foi realizado, entre março de 2020 e março de 2021, um estudo de monitorização, com extração e análise longitudinal de dados de mais de 120 mil comentários públicos de utilizadores portugueses de redes sociais, em resposta a publicações sobre a COVID-19 emitidas pela Direcção-Geral da Saúde e por sete meios de comunicação social nacionais (Expresso, TVI24, RTP3, SIC Notícias, Correio da Manhã, Público, Observador). Este estudo seguiu uma abordagem que tem demonstrado ser relevante na recolha de evidências científicas que sustentem estratégias, ações e materiais eficazes no incremento de adesão a recomendações e mobilização social dos cidadãos, a abordagem ResiliScence, que considera os cidadãos como “sensores sociais”, permitindo detetar oscilações nas suas avaliações e respostas ao longo do tempo. Principais resultados: Em certos períodos, o nível de perceção de risco sistémico refletiu a gravidade da situação epidemiológica, mas noutros períodos isso não ocorreu, com algumas expressões de incerteza/desconfiança face à gravidade dos números reportados ou elevada perceção de risco quando a situação epidemiológica não era grave (e.g., início do ano letivo). Considerando a representação social das caraterísticas da crise percecionadas num certo momento (ver os vários modelo de crise no anexo III), particularmente as exigências, os indicadores de esforço foram predominantes face a indicadores de perigo e de incerteza na situação, o que dá suporte à hipótese que a atual crise de saúde se tornou crónica, predominando a denominada fadiga pandémica. O período da pandemia em que o risco sistémico foi percecionado como mais baixo, co-ocorreu com os primeiros casos de COVID-19 confirmados no país e com o primeiro registo de zero óbitos (inferindo-se que ambos os acontecimentos tenham sido potenciadores da perceção de controlo). Também no período de Natal verificou-se baixa perceção de risco, potencialmente associada à “sensação de segurança” nos encontros familiares e às consequências do longo período de esforço/fadiga nos meses precedentes, limitador de capacidades para se ser vigilante. O mais alto nível de perceção de risco ocorreu em janeiro de 2021, quando Portugal atravessou a mais grave situação epidemiológica desde o início da pandemia. Os resultados quantitativos podem ser visualizados em: https://covid19.min-saude.pt/comunicacao-de-crise-e-percecao-de-riscos/. Conclusões: Após cada “período de crise”, em que a perceção de risco sistémico aumentou consistentemente até atingir o pico, verificou-se um “período de restauração”, em que esta diminuiu consistentemente, atingindo os níveis médios do ciclo anterior. Estes resultados podem por um lado, indicar resiliência social e individual, em que após cada crise existe recuperação e potenciação de recursos. Por outro lado, podem revelar escape/negação da situação com atenuação do risco, após um período de risco alto. Mais ainda, servem de alerta pois a repetição de vários ciclos de crise-recuperação pode originar consequências negativas na saúde psicológica e consequente maior tempo de recuperação após cada “pico” de crise, caso não sejam providenciados suficientes recursos sociais e pessoais aos cidadãos, que tornem a recuperação mais eficaz. Neste âmbito, uma abordagem de sensores sociais permite customizar a comunicação de crise e de risco às perceções sociais da situação (modelo de crise identificado) num certo momento (e.g., empatia, reconhecimento do esforço e agradecimento pela adesão aos comportamentos recomendados, se o esforço psicológico for predominante no modelo de crise identificado neste).
  • ResiliScence 4 COVID-19: social sensing & intelligence for forecasting human response in future COVID-19 scenarios, towards social systems resilience
    Publication . Gaspar, Rui; Rodrigues, Ana Paula; Raposo, Beatriz; Godinho, Cristina; Boavida, Fernando; Leiras, Gisela; Toscano, Hugo; Filipe, Jessica; Silva, Jorge Sá; Fernandes, Marcelo; Arriaga, Miguel; Francisco, Rita; Domingos, Samuel; Silva, Susana; Espassandim, Teresa
    Um cenário amplamente discutido face à atual pandemia, prevê a criação de vacinas para a COVID-19. Mas como responderão os cidadãos noutros cenários, e.g. se não existir vacina? Ou se não existir terapêutica adequada ou imunidade de grupo? Sendo o comportamento humano o mais eficaz mecanismo de controlo social da pandemia na ausência de vacina ou outras medidas de controlo, conseguir prevê-lo permitirá intervir proactivamente, reduzindo a sobrecarga e aumentando a resiliência do Sistema Nacional de Saúde. Com esse fim, foram criados modelos teóricos de gestão e comunicação de crise e modelos preditivos de comportamentos de prevenção do risco por contágio de SARS-CoV-2. Estes foram sustentados em dados de sensores humanos, tendo por base a análise de dados extraídos de redes sociais, inquéritos longitudinais e dados "inteligentes" (recolhidos por smartphone). A partir dos resultados, foram elaboradas recomendações emitidas para a Direção-Geral da Saúde, com vista ao desenvolvimento de estratégias e recursos promotores de mobilização e resiliência social, customizadas às diferentes fases de crise e futuros cenários de pandemia.
  • Daily life, communication and affections of siblings and parents of military service members in mission
    Publication . Duarte, Ana Santos; Francisco, Rita; Ribeiro, Maria Teresa; Santos, Renato Pessoa dos
    The Portuguese military in mission state that parents and siblings are a fundamental support; however, research is very scarce in this area. This study aimed to investigate the impact of a mission on the daily life, communication and emotional responses of 227 relatives of 92 military personnel, 114 siblings (Mage = 29.14, SD = 9.81) e 113 parents (Mage = 55.06, SD = 9.12). A questionnaire related to the mission was applied, focusing on changes in the daily life, social support, communication and advice to other family members; and the Positive and Negative Affect Schedule since receiving notification. The results revealed that the parents suffered more with the notification and that there were changes in family functioning and in the functional support. Communication with the deployed military service member strengthens family relationships, morale, and well-being. Participants reported emotions of concern and pride, and gave advice based on a positive attitude toward the military and the mission.
  • Coping behaviors and psychological disturbances in youth affected by the COVID-19 health crisis
    Publication . Orgilés, Mireia; Morales, Alexandra; Delvecchio, Elisa; Francisco, Rita; Mazzeschi, Claudia; Pedro, Marta; Espada, José Pedro
    The COVID-19 pandemic and the quarantine undergone by children in many countries is a stressful situation about which little is known to date.Children and adolescents’ behaviors to cope with home confinement may be associated with their emotional welfare. The objectives of this study were: (1) to examine the coping strategies used out by children and adolescents during the COVID-19 health crisis, (2) to analyze the differences in these behaviors in three countries, and (3) to examine the relationship between different coping modalities and adaptation. Participants were 1,480 parents of children aged 3–18 years from three European countries (nSpain=431,nItaly=712, and nPortugal=355). The children’s mean age was 9.15 years (SD=4.27). Parents completed an online survey providing information on symptoms and coping behaviors observed in their children. The most frequent coping strategies were accepting what is happening(58.9%), collaborating with quarantine social activities(e.g., drawings on the windows,supportive applauses) (35.9%), acting as if nothing is happening (35.5%), highlighting the advantages of being at home (35.1%), and not appearing to be worried about what is happening (30.1%). Compared to Italian and Spanish children, Portuguese children used a sense of humor more frequently when their parents talked about the situation. Acting as if nothing was happening, collaborating with social activities, and seeking comfort from others were more likely in Spanish children than in children from the other countries.Compared to Portuguese and Spanish children, Italian children did not seem worried about what was happening. Overall, an emotional-oriented coping style was directly correlated with a greater presence of anxious symptoms, as well as to mood, sleep,behavioral, and cognitive alterations. Task-oriented and avoidance-oriented styles were related to better psychological adaptation (considered a low presence of psychological symptoms). Results also show that unaffected children or children with a lower level of impact were more likely to use strategies based on a positive focus on the situation. This study provides interesting data on the strategies to be promoted by parents to cope with the COVID-19 health crisis in children.
  • Levels of health literacy
    Publication . Arriaga, Miguel; Santos, Benvinda; Silva, Andreia Jorge; Francisco, Rita; Nogueira, Paulo; Oliveira, Jorge; Silva, Carlota; Mata, Francisco; Chaves, Nicole; Lopatina, Maria; Sorensen, Kristine; Dietscher, Christina; Freitas, Graça
  • Perspetivas, conceitos e boas práticas de proteção e promoção do bem-estar de crianças e jovens
    Publication . Negrão, Mariana; Veiga, Elisa; Prata, Ana; Francisco, Rita; Ramalho, Susana Costa; Arsénio, Joana; Melo, Rodrigo Queiroz e; Marques, Sofia
  • Psychological symptoms in Italian, Spanish and Portuguese youth during the COVID-19 health crisis: a longitudinal study
    Publication . Orgilés, Mireia; Francisco, Rita; Delvecchio, Elisa; Espada, José P.; Mazzeschi, Claudia; Pedro, Marta; Morales, Alexandra
    Aiming to slow down the spread of the COVID-19, a lockdown was declared in the first term of 2020 in many European countries, applying different restrictions measures. Although the psychological effects of home confinement in children have been described, there is a lack of longitudinal research examining the impact of the confinement over time. The present study analyzes the evolution of the psychological wellbeing of children and adolescents from three European countries with different restrictions. Parents of 624 Italian, Spanish, and Portuguese children and adolescents aged 3 to 18 years old completed the “Impact Scale of COVID-19 and Home Confinement on Children and Adolescents” two, five, and eight weeks after the lockdown. Results show a different pattern for each country. Children from Italy, the first European country that applied a lockdown, were better adapted than Spanish and Portuguese children the first two weeks after confinement but they were more psychologically impacted by home confinement at the eight-week assessment. Portuguese children, who followed a general duty of home confinement, were the best adapted to the situation, with no significant differences over time. A significant change was found in anxiety symptoms in Spanish children, with a decrease at the last assessment. Findings suggest that long confinements and hard restrictions affect children, so prevention measures should be applied during confinements to prevent psychological problems in children.