Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes (CITAR)
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes (CITAR) by Author "Aguiar, Maria"
Now showing 1 - 10 of 18
Results Per Page
Sort Options
- 5th Portuguese-Brazilian Conference on Conservation and Restoration: an introductory notePublication . Aguiar, Maria; Sousa, Gonçalo Vasconcelos e; Teixeira, Joana; Soares, Maria LuísaAt the end of 2019, the 5th edition of the Portuguese-Brazilian Conference on Conservation and Restoration took place, and was organized by CITAR (Catholic University of Portugal) in collaboration with the Federal University of Rio de Janeiro. During the 9th and 10th of December topics were discussed related to recent events, such as the tragic fire in the National Museum of Rio de Janeiro, which occurred just over a year earlier; to the challenges posed by the conservation of new media art, contemporary art and scientific collections, as well as to the preservation of so-called more "traditional" cultural assets; without neglecting the necessary joint reflections about training on conservation and restoration on both sides of the Atlantic.
- As Academias e as suas implicações na representação da figura humana por Aurélia de SousaPublication . Aguiar, Maria; Manuel, Ana Calvo; Cruz, António JoãoVárias obras de pintura e desenho de Aurélia de Sousa (1866-1920) são estudadas a fim de se compreender os contextos da Academia Portuense de Belas Artes e da Academia Julian e esclarecer algumas questões de proveniência e datação. As diferenças entre as duas fases são também discutidas com base no estudo dos materiais utilizados» designadamente as telas» os estratos preparatórios aplicados a esses suportes e as tintas.
- Antigas impregnações a óleo aplicadas no reverso de pintura sobre tela. O estudo científico dos materiais encontrados numa pintura portuguesaPublication . Teixeira, Andréa; Calvo, Ana; Aguiar, MariaTestemunho de intervenções históricas de restauro, o suporte da pintura sobre tela “O Cavaleiro da Ordem de Malta”, datada do século XVIII, foi alvo da aplicação, pelo seu reverso, de camadas de impregnação à base de óleo e pigmentos. O estudo científico das camadas de impregnação, com o recurso à microscopia ótica (MO) de reflexão, com luz polarizada e com radiação ultravioleta (UV), cromatografia gasosa acoplada à espectrometria de massa (GC-MS), micro-espectroscopia de infravermelho com transformada de Fourier (micro-FTIR) e microscopia eletrónica de varrimento acoplada a espectrometria de raios X por dispersão de energia (SEM-EDX), possibilitou a identificação de duas camadas compostas por diversos pigmentos aglutinados em óleo de linhaça e ainda a presença de resina colofónia, cola animal e amido.
- Antigas impregnações a óleo aplicadas no reverso de pintura sobre tela: o estudo laboratorial dos materiais encontrados numa pintura portuguesa e uma breve avaliação da prática no paísPublication . Teixeira, Andréa; Calvo, Ana; Aguiar, Maria
- António Carneiro's painting collection from the municipality of Oporto. Study and conservation in the 150th anniversary of the painter's birthPublication . Barata, Carolina; Cabral, Ana; Aguiar, Maria; Castro, Laura; Machado, Ana; Cardoso, Ana; Valadas, Sara; Piorro, LuisThis paper presents a summary of the results obtained in the first approach ever made to the characterization of the materials and techniques used in the oil painting production by António Carneiro (1872–1930), one of the best portuguese painters in the transition from the 19th to the 20th centuries. A selection of ten oils on canvas belonging to the Municipality of Oporto were analysed using a set of non-invasive techniques: Infrared Reflectography, Ultraviolet Fluorescence Photography, X-ray Fluorescence Spectrometry, Fiber Optics Reflectance Spectroscopy and Fourier Transform Infrared Spectroscopy. The results obtained suggest the use of materials and techniques established in Europe at the turn of the century. The palette is composed of Pb, Zn, Hg, Cr, Cd, Cu, and Co-based pigments, associated with both traditional and recently introduced materials. The great missing element is Ti, associated with Titanium White, available on the market since 1918.
- “[...] debaixo da invocação d’Asumpssão de Nossa Senhora”: conservação e restauro da pintura do retábulo da capela-mor da Sé do PortoPublication . Aguiar, Maria; Felizardo, Carla; Camarneiro, Nuno; Guerreiro, Joana
- El impacto del plástico de burbujas sobre capas filmógenas mordientes: análisis material e intervenciónPublication . Teixeira, Joana Moreira; Aguiar, Maria; Mendes, Nuno Camarneiro; Matos, Lúcia Almeida
- A formação em conservação e restauro na Escola das Artes da Universidade Católica PortuguesaPublication . Vieira, Eduarda; Aguiar, Maria
- From sampling to collection: the sample collection from Universidade Católica PortuguesaPublication . Direito, Eva; Bordalo, Rui; Camarneiro, Nuno; Moreira, Patrícia R.; Aguiar, Maria; Vieira, Eduarda