Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.72 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Várias obras de pintura e desenho de Aurélia
de Sousa (1866-1920) são estudadas a fim de
se compreender os contextos da Academia
Portuense de Belas Artes e da Academia Julian
e esclarecer algumas questões de proveniência
e datação. As diferenças entre as duas fases são
também discutidas com base no estudo dos
materiais utilizados» designadamente as telas» os
estratos preparatórios aplicados a esses suportes
e as tintas.
A set of paintings and drawings from Aurélia de Sousa (1866-1920) are studied in order to understand the contexts of the O porto Academy of Fine Arts and of the Academy Julian» as also to enlighten some provenance and date uncertainties. Differences am ong both periods are also discussed based on a scientific study upon the materiais used on the paintings» namely» canvases, ground layers and pigments.
A set of paintings and drawings from Aurélia de Sousa (1866-1920) are studied in order to understand the contexts of the O porto Academy of Fine Arts and of the Academy Julian» as also to enlighten some provenance and date uncertainties. Differences am ong both periods are also discussed based on a scientific study upon the materiais used on the paintings» namely» canvases, ground layers and pigments.
Description
Keywords
Aurélia de Sousa Anatomy studies Academies Technique Materials Figura humana Academias Técnica Materiais
Citation
AGUIAR, Maria; MANUEL, Ana Calvo; CRUZ, António João - As Academias e as suas implicações na representação da figura humana por Aurélia de Sousa. In III Colóquio Internacional Coleções de Arte em Portugal e Brasil nos séculos XIX e XX “As academias de belas-artes do Rio de Janeiro, de Lisboa e do Porto, 1816-1836: ensino, artistas, mecenas e coleções”, Lisboa, Portugal, 07-09 Novembro, 2016. - In NETO, Maria João; MATTA, Marize. (eds) - Coleções de Arte em Portugal e no Brasil nos séculos XIX e XX: As academias de belas-artes do Rio de Janeiro, de Lisboa e do Porto, 1816-1836: ensino, artistas, mecenas e coleções. Casal de Cambra: Caleidoscópio, 2016. ISBN 978-989-658-428-3. p. 225-234