CECC - Contribuições em Revistas Científicas / Contribution to Journals
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing CECC - Contribuições em Revistas Científicas / Contribution to Journals by Author "Agostinho, Daniela"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Arresting images: inhabiting the Nazi archive in Yael Hersonski’s a Film unfinishedPublication . Agostinho, DanielaThe filmic appropriation of archival imagery has become pivotal within the new archival economy of memory. What is particularly striking about this transnational trend is that more than a reproduction of images of the past for illustrative purposes, at stake in many recent appropriation films is a post-memorial fascination with archival images and simultaneously a critical interrogation of their epistemological gaps, their conditions of production, and their role in shaping the memory of historical violence. Yael Hersonski’s A Film Unfinished (2010), which refigures a Nazi propaganda film of the Warsaw ghetto, is a symptomatic case where the enigmatic appeal of archival images coexists with a suspicious examination of their constitutive flaws. Through close reading of the film, and a discussion of Derrida’s notion of “archive fever” in relation to the Nazi archival culture, this article will inquire into the dynamics of archive imagery at play within contemporary cinematic practices, arguing that the disappearance of the witness has raised a renewed crisis of representation of the Holocaust, in which the archive becomes a critical but fraught centrepiece.
- “Bósnia, minha pátria ferida”: trauma, pós-memória e representação em 'Filha da Guerra'Publication . Agostinho, DanielaA relação entre trauma, memória e representação é tanto estreita quanto problemática, conflitual e aporética. Se, por um lado, memória e representação são mutuamente constitutivas, representação e trauma, por outro, são dois conceitos antagónicos; senão mesmo mutuamente exclusivos. Através da análise do filme Filha da Guerra (Jasmila Zbanic, 2006), e com base em teorias da memória e nos estudos de género, este artigo procura perceber de que forma a guerra da Bósnia é representada e recordada no presente pósconflito, de que modo o trauma é articulado através da representação cinematográfica e, por fim, em que medida é possível pensar as memórias de género como “contra-memória” às narrativas hegemónicas da guerra e da violência.
- A (In)visibilidade do olhar colonial em Vera Cruz de Rosângela RennóPublication . Agostinho, DanielaA visualidade constituiu um domínio decisivo na formação da modernidade ocidental e dos seus projectos imperiais. As práticas visuais, ao longo de toda a modernidade, revelaram-se como uma estratégia fulcral de imaginação, historicização e diferenciação do Ocidente face ao Outro colonial. A cultura visual do colonialismo, ou “colonialismo visual” na expressão de Nicholas Mirzoeff (2007), desempenhou um papel fundamental na justificação e legitimação da ordem colonial dos Impérios modernos. Os regimes escópicos da era colonial reproduzem e configuram as relações de dominação e subordinação através de um olhar colonial que naturaliza a autoridade do colonizador e domestica simbolicamente a figura do colonizado, criando uma assimetria essencial à implementação e manutenção da ordem colonial.
- Introduction: ghosting and ghosbusting feminismPublication . Agostinho, Daniela
- On memory and the yet to come: interview with Andreas HuyssenPublication . Ganito, Tânia; Agostinho, Daniela