Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Sentido e valor de uma vida em sofrimento : reflexão e proposta pedagógica para o atual programa de EMRC

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
201705508.pdf1.48 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O presente trabalho tem por objetivo abordar o tema do sentido e do valor de uma vida em sofrimento para o atual Programa da disciplina curricular da Educação Moral e Religiosa Católica (EMRC). Ele nasce da constatação de uma notória ausência de tão importante tema no Programa. Fazer sentir a necessidade da busca de um sentido e um valor para a vida numa situação de sofrimento, abrindo assim horizontes de esperança na esfera do amor e do serviço nestas situações de carga extremamente negativa, é um dos campos privilegiados do ser-se humano e da missão cristã. E consequentemente um dos campos que devem também estar privilegiados nas distintas abordagens da disciplina da EMRC. O presente trabalho aborda os pontos principais do relevante tema nos seus aspetos mais fundamentais a partir da Carta Apostólica Salvifici Doloris de João Paulo II, expõe de seguida a análise do atual Programa da disciplina na perspetiva da presença ou ausência do tema nele e termina numa proposta pedagógica para o mesmo, dentro dos limites de um trabalho para um aluno do Mestrado em Ciências Religiosas.
The present work aims to address the meaning and value of a life in distress and suffering" issue in the current curricular schedule school program of Moral Studies and Catholic Religion (EMRC). This arises from the verification that such an important issue is seriously lacking within the programme. Feeling the need of reaching out for a meaning in a suffering situation, opening horizons of hope, love and service in this negative situations, is indeed one of the privileged fields of It’s one of the privileged fields of the humanity and also christian mission. And consequently one of the issues that should also be privileged in the various important topics of the teaching of EMRC. First, the present work addresses the issue in its fundamental aspects from the readings of the Apostolic Letter Salvifici Doloris of John Paul II, then presents a full analysis of the current school program in the perspective of the presence or absence of this issue and ends with a pedagogical proposal of the same, within the limits of an M.A. Religious Studies student.

Description

Keywords

Sentido Sofrimento Esperança Serviço Educação Moral e Religiosa Católica Programa curricular Carta Apostólica Salvifici Doloris Meaning Suffering Hope Service Catholic Moral and Religious Education Curriculum Apostolic Letter Salvifici Doloris

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue