Repository logo
 
Publication

A direct-to-fan aproach for the music business

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorRajsing, Peter
dc.contributor.advisorPinho, André
dc.contributor.authorGomes, Miguel Lopes da Costa
dc.date.accessioned2021-10-28T09:59:31Z
dc.date.available2021-10-28T09:59:31Z
dc.date.issued2021-07-09
dc.date.submitted2021-06
dc.description.abstractThe need for a professional structure often arises along the course of an independent artist’s career. This structure can be implemented in three different ways: by signing with a major record label, establishing a professional team with small intermediaries, or having a Do-It-Yourself (DIY) approach. The Direct-to-Fan (D2F) business model, supported by access to global communication networks and the web tools available online, helps independent artists leverage technology and perform business functions, such as management, funding, distribution, and promotion. This dissertation offers exploratory research on how disintermediation phenomena alter independent artists’ business models and practices, particularly the implementation of the D2F business model. This research adopted a realism-based philosophical approach that assessed the challenges for long-term success using D2F and emerging trends such as subscription model-based platforms and community record labels.pt_PT
dc.description.abstractA necessidade de uma estrutura profissional muitas vezes surge ao longo do curso da carreira de um artista independente. Essa estrutura pode ser implementada de três maneiras diferentes: assinando com uma grande editora discográfica, estabelecendo uma equipa profissional com pequenos intermediários ou tendo uma abordagem Do-it-Yourself (DIY). O modelo de negócios Direto-ao-Fã (D2F), apoiado pelo acesso a redes de comunicação globais e ferramentas da web disponíveis online, ajuda artistas independentes a aproveitar a tecnologia e desempenhar funções de negócios, como gestão, financiamento, distribuição e promoção. Esta dissertação oferece uma pesquisa exploratória sobre como os fenômenos de desintermediação alteram os modelos e práticas de negócios de artistas independentes, particularmente a implementação do modelo de negócios D2F. Esta pesquisa adotou uma abordagem filosófica baseada no realismo e avaliou os desafios para o sucesso a longo prazo com o uso do modelo D2F e tendências emergentes, como plataformas baseadas em modelos de subscrição e editoras discográficas comunitárias.pt_PT
dc.identifier.tid202751449pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/35717
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectDirect-to-fanpt_PT
dc.subjectDo-it-yourselfpt_PT
dc.subjectMajor record labelpt_PT
dc.subjectWeb toolspt_PT
dc.subjectRecording industrypt_PT
dc.subjectPortugalpt_PT
dc.subjectDireto-ao-fãpt_PT
dc.subjectEditoras discográficaspt_PT
dc.subjectFerramentas da webpt_PT
dc.subjectIndústria da músicapt_PT
dc.titleA direct-to-fan aproach for the music businesspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Gestão e Administração de Empresaspt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
202751449.pdf
Size:
931.21 KB
Format:
Adobe Portable Document Format