Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A mediação musical em EMRC : facilitar as aprendizagens e promover a inclusão, no contexto da Unidade Letiva 2 : Advento e Natal

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203260570.pdf1.6 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Com a elaboração do presente Relatório final da Prática de Ensino Supervisionada (PES), realizado no âmbito do Mestrado em Ciências Religiosas – especialização em Educação Moral e Religiosa Católica (EMRC), propomo-nos atingir dois objetivos principais: fazer uma reflexão crítica sobre a PES e compreender o significado do Natal como tradição cristã, prática da dádiva e da troca e festividade social, introduzindo a Música na prática letiva numa perspetiva de inclusão e facilitadora das aprendizagens. O estudo principia com a explicação da experiência alcançada na PES e concretizada na EB 2,3 Prof. Pedro D’Orey da Cunha. É exposta uma concisa análise sobre a mesma, assistida pelas planificações, estratégias e materiais pedagógicos eleitos para a lecionação da Unidade Letiva 2: Advento e Natal, do 5º ano de escolaridade. Compreender que o Natal assume a dimensão de dádiva e da troca, no sentido de uma relação interpessoal, sem descurar a dimensão social, nomeadamente o contexto festivo doméstico e das relações intrafamiliares. A música é introduzida na prática letiva numa perspetiva de inclusão e facilitadora das aprendizagens. Este Relatório apresenta-se como uma ferramenta de estudo e avaliação da prática pedagógica, assumindo-se ainda como um instrumento de aprendizagem, na medida em que promove uma proposta de atividade que engloba a abordagem do Natal na disciplina de EMRC, através da música, especificamente o cante alentejano. Capacitando os alunos para o reconhecimento da narrativa cristã do Natal e das tradições populares alentejanas.
With the preparation of this final report on Supervised Teaching Practice (STP), carried out within the scope of the Master’s Degree in Religious Sciences – specialization in Catholic Moral and Religious Education (CMRE), we set out to achieve two main objectives: to make a critical reflection on STP and to understand the meaning of Christmas as a Christian tradition, as the practice of giving and receiving presents and as a social festivity, introducing music into teaching practice from a perspective of inclusion and facilitating learning. The study begins with an explanation of the experience gained in STP, implemented in an intermediate school of 2nd and 3rd level (EB 2,3 Prof. Pedro D'Orey da Cunha). Presenting a brief analysis of the same, supported by the plans, strategies and pedagogical materials chosen for the teaching of Unit 2: Advent and Christmas, of the 5th school year. Understanding that Christmas assumes the dimension of gift and exchange, in the sense of an interpersonal relationship, without neglecting the social dimension, namely the domestic festive context and intra-family relationships. Music is introduced into teaching practice from a perspective of inclusion in order to promote interest, motivation and facilitate learning. This Report is presented as a tool for the study and evaluation of pedagogical practice, assuming itself as a learning instrument, insofar as it promotes an activity proposal that encompasses the approach to Christmas in the discipline of CMRE, through music, specifically by the Alentejo folksong called “Cante Alentejano”. Thus enabling students to recognize the Christian narrative of Christmas and Alentejo's popular traditions.

Description

Keywords

Prática de Ensino Supervisionada (PES) Dom Dádiva Natal Educação Moral e Religiosa Católica (EMRC) Música Cante Alentejano Supervised Teaching Practice (STP) Sun Gift Christmas Catholic Moral and Religious Education (MRCE) Music Traditional Alentejo folksong (Cante Alentejano).

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue