Repository logo
 
Publication

Tokyo’s red-light district, the Yakuza video game series and their advertisements : a visual analysis (2005-2010)

datacite.subject.fosCiências Sociais::Sociologia
datacite.subject.sdg09:Indústria, Inovação e Infraestruturas
datacite.subject.sdg11:Cidades e Comunidades Sustentáveis
dc.contributor.advisorAlves, Jorge Manuel Ribeiro dos Santos
dc.contributor.advisorAfonso, Carla Susana Moiteiro Ganito
dc.contributor.authorGonçalves, Tiago Cordeiro Bernardo
dc.date.accessioned2025-05-13T12:10:56Z
dc.date.available2025-05-13T12:10:56Z
dc.date.issued2025-03-25
dc.date.submitted2024-11
dc.description.abstractThis dissertation is focused on a visual analysis of the fictional district of Kamurocho, featured in the Yakuza videogame series, and its comparison to the district of Kabukicho, located in Shinjuku, Tokyo. Additionally, a visual analysis was made to two advertisements of videogames of that same series. These analyses9 objective was to comprehend the transformation of a real space into a fictional one, designed for a videogame, and how that same space (and, by extension, the games) as communicated through televised advertisements. The analyses (of the districts and the advertisements) were divided into categories. In the districts9 case, the analysis was segmented into entertainment and foodrelated categories (i.e., karaoke, bars, arcade games). The analysis of the advertisements was explored in visual and auditory aspects. To complement these analyses, a survey was conducted with a sample size of 78 Japanese adults, to understand their reaction to the topics explored in this thesis (i.e., districts, advertisements). The survey9s primary results were: the understanding of the Yakuza series by most of the sample size, despite being seldom played; a common knowledge of the Kabukicho district; and advertisements that are more representative of the games being sold are the most positively received. This work concludes that the videogame district is faithful to the real-life district and that the better mass communication of the game revolves around utilizing footage of the actual game.eng
dc.description.abstractEste trabalho foca-se na análise visual do distrito fictício de Kamurocho, presente na série de jogos Yakuza, e a sua comparação com o distrito Kabukicho, localizado na cidade de Shinjuku, Tóquio. Adicionalmente, foi feita uma análise visual a duas publicidades dos jogos da mesma série. Estas análises tiveram como objetivo compreender a transformação do espaço real num espaço fictício, desenhado para um videojogo, e como esse espaço (e por extensão, os jogos) foram comunicados através da publicidade televisiva. As análises (dos distritos e das publicidades) foram divididas em categorias. No caso dos distritos, a análise foi segmentada em categorias de entretenimento e restauração (i.e., karaoke, bares, jogos de arcada). Por sua vez, a publicidade foi explorada no que toca aos seus aspetos visuais e auditivos. Para complementar as análises feitas aos distritos e à publicidade, foi aplicado um questionário com uma amostra de 78 pessoas japonesas adultas, com o objetivo de averiguar a sua reação aos tópicos falados na tese (i.e., distritos e publicidade). O questionário teve como principais resultados: o reconhecimento da série Yakuza pela maioria da amostra, mesmo sendo pouco jogada; um grande conhecimento no distrito de Kabukicho; e qual o exemplo de publicidade mais representativo dos jogos a serem vendidos e qual o mais bem recebido. Este trabalho concluiu que o distrito do videojogo é fidedigno em relação ao distrito real, e que a melhor comunicação do jogo para as massas envolve a utilização de imagens do próprio jogo.por
dc.identifier.tid203939026
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/53259
dc.language.isoeng
dc.rights.uriN/A
dc.subjectVideogames
dc.subjectRed-light districts
dc.subjectYakuza
dc.subjectAdvertisements
dc.subjectJapanese districts
dc.subjectVideojogos
dc.subjectZonas de prostituição
dc.subjectPublicidade
dc.subjectDistritos japoneses
dc.titleTokyo’s red-light district, the Yakuza video game series and their advertisements : a visual analysis (2005-2010)eng
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
thesis.degree.nameMestrado em Estudos Asiáticos

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
203939026.pdf
Size:
4.92 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: