Repository logo
 
Publication

Brand logo and brand gender : how brand logo elements influence brand gender perceptions and affect towards the logo

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorMachado, Joana Pinto Leite César
dc.contributor.authorBarraca, Maria Ana Álvares de Barros Freire
dc.date.accessioned2021-02-17T10:55:18Z
dc.date.available2021-02-17T10:55:18Z
dc.date.issued2020-07-10
dc.date.submitted2020
dc.description.abstractBrands, as humans, may be different when it comes to their personality. Among the several traits building brand personality, brand gender is one of the most critical ones. Brand logos, as the primary design elements of a brand and as a critical communication cues, may significantly influence brand gender perceptions. With this research, we aim to examine how different brand logo design elements, more specifically the naturalness of logo design (organic and cultural designs), logo shape (angular and rounded), logo boldness (heavier and slender) and colour hue (light pink and dark blue) influence brand gender perceptions and, if, ultimately, brand-design-induced gender perceptions lead to positive affect towards the logo. First, an in-depth literature review is presented, where the variables analysed in this study are discussed. Based on this literature reviews, a research model was developed and research hypotheses were formulated. Subsequently, to investigate these topics, a quantitative research was held through an online survey. This relied on a sample of unknown and manipulated logos, used as stimuli for the analysis. This study counted with a total of 357 completed surveys, to a range of 32 manipulated logos. Results suggest that logo design elements significantly evoke brand gender perceptions, when properly combined and that affect towards the logo is enhanced by the congruence between the consumer perceived gender and the logo perceived gender, in the masculine gender perception.pt_PT
dc.description.abstractÀ semelhança dos seres humanos, as marcas possuem personalidade, o que as carateriza como únicas. A personalidade da marca é constituída por diversos subconstrutos, sendo o género da marca um dos mais relevantes. Como primordial elemento visual de uma marca, ocupando uma posição de destaque no que diz respondei à estratégia de branding, o logótipo de uma marca possui, segundo a literatura, a capacidade de influenciar as perceções do género da marca. Com este estudo, pretendemos analisar a relação entres alguns elementos fundamentais do design do logótipo e a perceção de género da marca, e verificar se as perceções de género induzidas pelo design do logótipo levam a um afeto mais positivo para com a marca detentora desse logótipo. Esta dissertação apresenta uma análise crítica da revisão da literatura, onde as variáveis do estudo são detalhadamente analisadas. Com base nessa revisão da literatura, é apresentado um modelo de investigação e são formuladas hipóteses. De modo a confirmar essas hipóteses e responder, assim, às questões de investigação, é desenvolvido um estudo quantitativo. Os dados foram recolhidos através de um inquérito online. Um total de 32 logótipos foram utilizados como estímulo e analisados por 357 inquiridos. Os resultados demonstram que combinações adequadas de elementos de design do logótipo invocam, positivamente, perceções de género da marca. Adicionalmente, concluímos que o resultado da congruência entre o género percebido do logótipo e do consumidor se trata de um maior afeto do consumidor para com o logótipo.pt_PT
dc.identifier.tid202561453pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/32073
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectBrand logopt_PT
dc.subjectLogo designpt_PT
dc.subjectLogo colourpt_PT
dc.subjectLogo shapept_PT
dc.subjectBrand genderpt_PT
dc.subjectConsumer responsept_PT
dc.subjectLogótipopt_PT
dc.subjectDesign do logótipopt_PT
dc.subjectForma do logótipopt_PT
dc.subjectCor do logótipopt_PT
dc.subjectGénero da marcapt_PT
dc.subjectResposta do consumidorpt_PT
dc.titleBrand logo and brand gender : how brand logo elements influence brand gender perceptions and affect towards the logopt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Marketingpt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Maria_Ana_Barraca_355018018_TFM_Integral.pdf
Size:
1.76 MB
Format:
Adobe Portable Document Format