Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Tropes of polarity : visual representation and afrodiasporic identities

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
101666462.pdf17.92 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The research project Tropes of Polarity: Visual Representation and Afrodiasporic Identities analyzes colonial, postcolonial, diasporic, and contemporary identities through the medium of photography and its tropes, to investigate phenomena of West African and Afro diasporic identity constructions that indicate alternations of coexisting cultural identities and perspectives. The articulation of identity in relation to postcolonial circumstances, postmigration and intercultural polarities are central to the project. The research focuses specifically on the context of West Africa and its diaspora in Europe, particularly on the context of Ghana. The research goals are dedicated to discussing notions of a transcultural form of code switching within the photographic context. Arguing that alternating switches between different cultural perspectives have enabled the formation of contemporary spectral identities throughout time, thus proposing an interpolation to the notion of hybridity. The doctoral thesis identifies a resultant resistance, subversion, and agency that finds itself reflected in the potentiality of transnational migrant knowledge, multiplicity, and friction, while being negotiated under the premise of intersectionality, and within a postmigrant condition. The thesis finally claims that all the manifestations above are embedded in photographs as a mnemotechnique.
O projeto de investigação Tropos de Polaridade: Representação Visual e identidades Afrodiaspóricas analisa as identidades coloniais, pós-coloniais, diaspóricas e contemporâneas através da fotografia e dos seus tropos, para investigar fenómenos de construções identitárias da África Ocidental e Afrodiaspóricas que indicam alternâncias de identidades e perspectivas culturais coexistentes. A articulação da identidade em relação às circunstâncias pós-coloniais, pós-migratórias e às polaridades interculturais é central para o projeto. A investigação centra-se especificamente no contexto da África Ocidental e da sua diáspora na Europa, em particular no contexto do Gana. Os objectivos da investigação são dedicados à discussão de noções de uma forma transcultural de alternância de códigos no contexto fotográfico. Argumentando que a alternância entre diferentes perspectivas culturais permitiu a formação de identidades espectrais contemporâneas ao longo do tempo, o projecto de investigação propõe uma interpolação para a noção de hibridismo. A tese de doutoramento identifica uma resistência, subversão e agência resultantes que se reflectem na potencialidade do conhecimento migrante transnacional, na multiplicidade e na fricção, sendo negociadas sob a premissa da interseccionalidade e numa condição pós-migrante. A tese afirma, finalmente, que todas as manifestações acima referidas estão incorporadas nas fotografias como uma mnemotécnica.

Description

Keywords

Photography African diaspora Postcolonialism Decoloniality Code switching Mnemotechnique Transformed representation Transcultural entanglements Fotografia Diáspora africana Pós-colonialismo Descolonialidade Mudança de código Mnemotécnica Representação transformada Emaranhados transculturais

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue