Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

O presépio : mediação cultural e transmissão religiosa. Proposta de um itinerário pedagógico no contexto de Educação Moral e Religiosa Católica

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203874269.pdf2.39 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Este documento traduz-se no trabalho final realizado no âmbito da frequência do Mestrado em Ciências Religiosas, com especialização em Educação Moral e Religiosa Católica, no contexto do ensino básico e secundário em Portugal. Mais precisamente, apresenta-se a Prática de Ensino Supervisionada realizada no ano letivo de 2021/2022, na Escola Básica e Secundária do Nordeste, localizada no arquipélago dos Açores, na ilha de São Miguel, numa turma de 5º ano. A prática de ensino supervisionada foca-se na Unidade Letiva 2: Advento e Natal, uma unidade fundamental para a exploração das dimensões religiosa e cultural do cristianismo. A componente de investigação prima pela apresentação de um itinerário pedagógico para o ensino da referida Unidade Letiva. Este itinerário contempla uma visita de estudo, assumida como estratégia pedagógica, incentivando os alunos a envolverem-se com o Presépio de uma forma tangível, tendo em vista um aprofundamento reflexivo que os ajude a relacionar o significado religioso do Presépio e o seu contexto cultural e histórico. Da análise realizada ao Presépio do Prior Evaristo Gouveia, à luz do modelo de Danièle Hervieu-Léger, considera-se que este artefacto (religioso e cultural) enquanto mediador de uma identidade e tradição religiosa cristã, apresenta caraterísticas que o definem como tal nos quatro polos contemplados pelo modelo: comunitário-identitário; cultural; ético-axiológico e afetivoemocional. Por forma a se facilitar o processo de ensino-aprendizagem face aos conteúdos contemplados na Unidade Letiva 2, preconizou-se uma visita de estudo ao Presépio de Prior Evaristo Gouveia.
This document is the final work carried out as part of the Master's Degree in Religious Sciences, specializing in Catholic Moral and Religious Education, in the context of primary and secondary education in Portugal. More precisely, it presents the Supervised Teaching Practice carried out in the 2021/2022 school year, at the Nordeste Primary and Secondary School, located in the Azores archipelago, on the island of São Miguel, in a 5th grade class. The supervised teaching practice focuses on Teaching Unit 2: Advent and Christmas, a fundamental unit for exploring the religious and cultural dimensions of Christianity. The research component is based on the presentation of a pedagogical itinerary for teaching this Teaching Unit. This itinerary includes a study visit, taken as a pedagogical strategy, encouraging students to get involved with the Nativity scene in a tangible way, with a view to deepening their reflection and helping them to relate the religious meaning of the Nativity scene to its cultural and historical context. From the analysis carried out on Prior Evaristo Gouveia's Nativity scene, in the light of Danièle Hervieu-Léger's model, it is considered that this (religious and cultural) artifact, as a mediator of a Christian religious identity and tradition, presents characteristics that define it as such in the four poles contemplated by the model: community-identity; cultural; ethical-axiological and affective-emotional. In order to improve the teaching-learning process in relation to the content covered in Teaching Unit 2, a study visit to Prior Evaristo Gouveia's crib was planned.

Description

Keywords

EMRC Natal Presépio Património Cultura Mediação Transmissão religiosa Christmas Nativity scene Heritage Culture Mediation Religious transmission

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue