Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Case study : the acquisition of Whole Foods Market, Inc. by Amazon.com, Inc.

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Paulo Tiago Fidalgo Grilo.pdf1.76 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Atualmente, é necessário que uma empresa se adapte rapidamente às mudanças do meio em que ela se insere. Neste sentido, fusões e aquisições podem funcionar como um instrumento chave para permitir que uma empresa atinja os seus objetivos estratégicos. Aplicando a metodologia de estudo de caso, iremos analisar a aquisição da Whole Foods Market pela Amazon (completada a 28 de Agosto de 2017). Com um valor total de aproximadamente $13,57 mil milhões ($42,00 por ação da Whole Foods Market), este negócio destaca‐se como um dos maiores eventos de reestruturação empresarial desse ano, assim como a maior aquisição de um retalhista até à data. No presente estudo, pretendemos esclarecer os seguintes tópicos: (1) analise detalhada dos aspetos essenciais da aquisição; (2) quais os sinais que a aquisição nos transmite (tendo em consideração as mudanças nas preferências dos consumidores), e o que sinaliza em relação a futuros investimentos da Amazon. Resumidamente, concluímos que a aquisição da Whole Foods Market se adequa perfeitamente na estratégia da Amazon, permitindo‐lhe não apenas expandir as suas capacidades, mas também alargar o seu ecossistema. Por último, também defendemos que esta aquisição pode ser apenas o primeiro passo de um processo longo e d spendioso para a Amazon que, em caso de sucesso, pode suscitar ganhos significativos para a empresa.
Today’s environment requires that a company moves faster and responds quickly to its changes. In this sense, mergers and acquisitions can function as a powerful tool that allows a company to achieve its strategic goals. Here, applying a case study methodology, we will analyze Amazon.com’s acquisition of Whole Foods Market (completed on August 28th, 2017). With an estimated total consideration of approximately $13.57 billion ($42.00 per Whole Foods Market’s share), this deal positions itself as one of the biggest corporate restructuring events of that year, and as the largest acquisition of a brick‐to‐mortar retailer until the date. In this study, we hope to shed light on the following topics: (1) analyze the acquisition’s key aspects; (2) what signals does the acquisition sends to the market (taking into consideration the changes in the consumers’ preferences), and about Amazon’s future moves. In short, we concluded that the acquisition of Whole Foods Market perfectly fits in Amazon’s strategy, allowing it not only to empower its capabilities, but also to expand its ecosystem. On top of that, we also defend that this deal could be just the first step of a long and costly process to Amazon which, in case of success, can trigger substantial wealth‐increases to the company.

Description

Keywords

Fusões e Aquisições (M&A) Amazon Whole Foods Market Mergers and Acquisitions (M&A)

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue