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Abstract(s)
Em consequência de um estágio curricular desenvolvido na agência do Sátão da Caixa Geral de Depósitos (CGD), foram recolhidas informações relevantes sobre toda a população de clientes detentores de cartões de crédito, que permitem a sua caracterização, recorrendo a técnicas de análise estatística.
Com o objectivo de verificar as diferenças entre os clientes dos dois segmentos deste produto, cartão “Classic” e “Gold”, este com maior prestígio, aplicam-se técnicas de estatística descritiva para salientar as desigualdades entre os clientes dos dois produtos. O método de regressão logística múltipla é utilizado para a definição do perfil dos clientes, permitindo determinar as variáveis relevantes para a atribuição desses cartões, bem como a importância relativa, de cada uma dessas variáveis significativas, para a segmentação dos clientes. O modelo também permite a previsão do tipo de cartão de cada cliente, a partir das suas características, e respectiva comparação com o cartão que efectivamente possui.
From a curricular training in the agency of Caixa Geral de Depósitos (CGD) in Sátão important information was collected about the population of clients using credit cards. By applying statistical analysis techniques on this information, it allows the characterization of the clients. Descriptive statistic techniques are applied to highlight the differences between the clients who use the “Classic” and “Gold” card, having this last one a greater prestige. The multiple logistical regression model is used to define the profile of the clients, allowing us to determine the relevant variables for the concession of those cards, as well as the importance of each of those significant variables for the segmentation of the clients. This model also allows us to predict the card’s type of each client through his/her features and to make the comparison with the card that the client has effectively.
From a curricular training in the agency of Caixa Geral de Depósitos (CGD) in Sátão important information was collected about the population of clients using credit cards. By applying statistical analysis techniques on this information, it allows the characterization of the clients. Descriptive statistic techniques are applied to highlight the differences between the clients who use the “Classic” and “Gold” card, having this last one a greater prestige. The multiple logistical regression model is used to define the profile of the clients, allowing us to determine the relevant variables for the concession of those cards, as well as the importance of each of those significant variables for the segmentation of the clients. This model also allows us to predict the card’s type of each client through his/her features and to make the comparison with the card that the client has effectively.
Description
Keywords
Cartões de crédito Agência do Sátão da CGD Perfil do cliente Estatística descritiva Regressão logística
Pedagogical Context
Citation
COELHO, Pedro ; PEREIRA, Paulo Almeida - O perfil do cliente de cartões de crédito, na agência do Sátão da CGD. Gestão e Desenvolvimento. Viseu. ISSN 0872-556X. Nº 10 (2001), p. 9-32
Publisher
Univerdidade Católica Portuguesa. Instituto Universitário de Desenvolvimento e Promoção Social