Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

A voz aos alunos : um estudo de caso

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Dissertação_RicardoSilva.pdf929.39 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Este trabalho refere-se ao relatório final de uma investigação intitulada “A Voz aos Alunos, um estudo de caso” e conducente à obtenção do grau de Mestre em Ciências da Educação pela Universidade Católica Portuguesa, Porto. Partindo de reconhecimento do estatuto de cidadania da infância e consequente valorização dos alunos como atores e coautores do seu conhecimento, o estudo tentou perceber em que medida as nossas escolas escutam, valorizam e promovem a participação dos alunos na vida escolar. Para este efeito, foi realizado um estudo de caso, abordando uma comunidade educativa em concreto, referente a uma escola do primeiro ciclo do ensino básico. Em coerência com os objetivos enunciados, do ponto de vista teórico optou-se por um enquadramento em torno das noções de educação, de infância, do perfil de docente do perfil de aluno, tendo em referência a literatura científica mas também as recomendações de política educativa atuais. O estudo partiu-nos concluir que a valorização da palavra dos alunos e dos seus espaços de participação na vida escolar constitui uma das prioridades educativas, numa perspetiva de promoção de aprendizagens significativas em contexto de uma escola humanista e democrática.
This document refers to the final report of an investigation entitled “Students voice - a case study" and leading to a Master's degree in Educational Sciences - Universidade Católica Portuguesa, Porto. Based on recognition of the citizenship status of children and the consequent appreciation of students as actors and co-authors of their knowledge, the study tried to understand the extent to which our schools listen, value and promote the participation of students in school life. For this purpose, the study was carried out addressing a concrete educational community, referring to a school in the first cycle of basic education. Consistent with the stated objectives, from the theoretical point of view, was chosen a framework around the notions of education, childhood, the teacher profile of the student profile, taking into account the scientific literature but also the current Recommendations produced in educational field. The study was based on the conclusion that the appreciation of students' words and their spaces of participation in school life should be one of the educational priorities, in a perspective of promoting meaningful learning in the context of a humanist and democratic school.

Description

Keywords

Alunos Perceção Participação Escola Students Perceptions Participation School

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue