Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The individual and the placeholder : incorporated subjects in digital art

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
101594658.pdf3.17 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

How do new modes of representation help human beings constitute themselves as individuals? What happens when we fail to recognise ourselves in digital images that are meant to operate as placeholders for our bodies? The purpose of this thesis is to analyse how contemporary digital image production alters the way in which human beings identify themselves with the help of images outside of their bodily contours. It critically examines a host of cultural objects, some aesthetic, either in the form of literary works or visual culture, others mundane and everyday. These analyses employ the concept of the placeholder in an attempt to make sense of our representational episteme. In everyday life, issues invariably arise when we are invited to recognise ourselves in representational imagery that we did not create and cannot control. The first chapter of this thesis titled “Voice” focusses on those moments when body-scanners at airports produce discriminatory effects for anyone who is neither recognised as fully male, nor as fully female. The second chapter titled “Work” looks at the implications of virtual reality pornography for the way in which we think sex-work. The third chapter titled “Reproduction” considers facial recognition technologies that are used to categorise and reinforce stereotypical binaries of normalcy and the abnormal in relation to sexuality. The fourth chapter titled “Sacrifice” looks at how changes in the representational fabric as a whole are taking shape and suggests that the notion of sacrifice is of central importance when dealing with the ethical and political issues that arose in the first three chapter. Neither literature, nor philosophy, linguistics, or psychoanalysis, nor queer- or feminist theory alone, are capable of grappling with the specificities of digital visualities today. Mobilising all of these different fields and disciplines in conjunction, and drawing on short stories by Franz Kafka to inform my readings, this thesis analyses the work of contemporary digital video artists Agnieszka Polska, Kate Cooper, Cécile B. Evans, and Ed Atkins, in an attempt to theorise the everyday problems that arise when we find ourselves represented digitally.
De que forma podem novos modos de representação ajudar o ser humano a constituir-se como indivíduo? O que sucede quando não nos conseguimos reconhecer em imagens digitais que supostamente funcionam como placeholders (substitutos, mas também representantes ou marcadores de posição) dos nossos corpos? É objetivo desta tese analisar como a produção contemporânea de imagens digitais altera o modo de o ser humano se autoidentificar quando recorre a imagens exteriores aos contornos físicos do seu corpo. Nela são examinados de forma crítica um número de objetos culturais, alguns de entre eles estéticos, sob forma de obras literárias ou de cultura visual, outros prosaicos e quotidianos. As análises empregam o conceito de placeholder numa tentativa de compreender a nossa episteme representacional. No dia a dia surgem invariavelmente questões sempre que somos convidados a nos reconhecer em imagéticas representacionais que não criámos nem controlamos. O primeiro capítulo desta tese, com o título Voice (Voz), foca-se nos momentos em que scanners corporais nos aeroportos produzem efeitos discriminatórios para todos aqueles que não são reconhecidos como plenamente masculinos ou femininos. O segundo capítulo Work (Trabalho) considera as implicações da pornografia com realidade virtual na forma de pensar o trabalho sexual. O terceiro capítulo intitulado Reproduction (Reprodução) considera as tecnologias de reconhecimento facial que são utilizadas para categorizar e reforçar os binários estereotipados daquilo que é considerado normal e anormal no que se refere à sexualidade. O quarto capítulo Sacrifice (Sacrifício) analisa como vão ganhando forma mudanças no tecido representacional no seu todo, sugerindo que a noção de sacrifício tem uma importância central nas questões éticas e políticas que surgem nos primeiros três capítulos. Nem a literatura, a filosofia, a linguística ou a psicanálise, nem a teoria queer ou feminista logram por si só enfrentar as especificidades das visualidades digitais contemporâneas. Ao mobilizar conjuntamente estes diversos campos e disciplinas, e ao convocar short stories de Franz Kafka que informam as minhas leituras, a presente tese analisa obras dos vídeo-artistas digitais Agnieszka Polska, Kate Cooper, Cécile B. Evans e Ed Atkins, numa tentativa de teorizar os problemas quotidianos que se nos apresentam sempre que nos vemos representados digitalmente.

Description

Keywords

Placeholder Representation Digital Power Subject Art Body Representação Poder Sujeito Arte Corpo

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue