Repository logo
 
Publication

The hours, a escrita para a morte : de Virginia Woolf a Stephen Daldry

datacite.subject.fosHumanidades::Outras Humanidades
dc.contributor.advisorGil, Isabel Capeloa
dc.contributor.authorSousa, Vanda Maria Gonçalves de
dc.date.accessioned2011-12-15T10:27:36Z
dc.date.available2011-12-15T10:27:36Z
dc.date.issued2011
dc.date.submitted2011
dc.description.abstractEsta dissertação toma em consideração os estudos de cinema enquanto sub-área dos Estudos de Cultura, afirmando as manifestações de cultura popular e de cultura material, a par das suas formas de mediação e representação, bem como a interacção entre as estruturas de poder e as manifestações culturais, abrindo espaço à interpretação de textos cinematográficos tomados como sistemas de signos. Surgido por via de uma adaptação, o texto cinematográfico The Hours convoca a literatura tanto no próprio romance que adapta, The Hours de Michael Cunningham, como no de Virginia Woolf que é homenageado – Mrs. Dalloway. Esta dissertação pretende discutir a sobrevivência de um texto moderno na sua transposição para um texto pós-moderno quando submetido a um processo de remediação, ao mesmo tempo que discute se, no texto cinematográfico The Hours, se mantêm vivos os conceitos de escrita para a morte e o de herói moderno de Baudelaire.
dc.description.abstractThe present thesis takes into consideration film studies as a subgroup of Cultural Studies. It focuses primarily on manifestations of popular and material culture, together with means of mediation and representation, as well as the interaction between the structures of power and those cultural manifestations, opening the way to the interpretation of cinematographic texts as semiotic systems. Created from an adaptation, the cinematographic text, The Hours has its roots in literature; on one hand, the novel The Hours by Michael Cunningham and on the other, Virginia Woolf’s Mrs. Dalloway, to which the former pays homage. This thesis endeavours to discuss the survival of a modern text in its transformation into a post-modern text when it is subjected to a process of remediation. Moreover, we attempt to establish whether the cinematographic text of The Hours remains faithful to Baudelaire’s concepts of writing to death and the modern hero.
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/7329
dc.language.isoporpor
dc.titleThe hours, a escrita para a morte : de Virginia Woolf a Stephen Daldrypor
dc.typedoctoral thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspor
rcaap.typedoctoralThesispor
thesis.degree.nameDoutoramento em Estudos de Cultura

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Tese Vanda Sousa.pdf
Size:
1.51 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: