Repository logo
 
Publication

Psychological first aid education for children in Portuguese schools

datacite.subject.fosCiências Sociais::Psicologiapt_PT
dc.contributor.advisorSilva, Clédna Patrícia de Oliveira
dc.contributor.advisorPereira, Diana Cristina Rodrigues
dc.contributor.authorSilva, Bianca Gomes da
dc.date.accessioned2024-09-23T19:02:00Z
dc.date.available2024-09-23T19:02:00Z
dc.date.issued2024-07-08
dc.date.submitted2024-07
dc.description.abstractThis study investigated the effectiveness of the Primeiros Socorros Psicológicos para Heróis (PSP-H) program, designed to equip children with Psychological First Aid (PFA) skills. We explored whether the PSP-H program affected children's empathy and psychological well-being in a quantitative study with 110 participants (aged 9-11). The study employed the Empathy Assessment Scale (EAS) and Kidscreen-10 questionnaire for pre-test and post-test assessments. While the program showed potential based on its theoretical foundation, we found no statistically significant changes in overall empathy or psychological well-being scores. Several explanations are explored, including intervention duration, measurement limitations, and contextual factors. The study highlights the potential of PFA programs in primary education and offers direction for future research, including extended intervention periods, combining quantitative and qualitative methods, considering the role of contextual variables, and exploring gender differences. Further research is needed to determine the program's long-term impact.pt_PT
dc.description.abstractEste estudo investigou a eficácia do programa Primeiros Socorros Psicológicos para Heróis (PSP-H), desenhado para equipar crianças com habilidades de Primeiros Socorros Psicológicos (PSP). Exploramos se o programa PSP-H afetava a empatia e o bem-estar psicológico das crianças através de um estudo quantitativo com 110 participantes (de 9 a 11 anos). O estudo utilizou a Escala de Avaliação da Empatia (EAS) e o questionário Kidscreen-10 para avaliações pré-teste e pós-teste. Apesar do programa apresentar potencial com base na sua fundamentação teórica, não encontrámos alterações estatisticamente significativas gerais de empatia ou bem-estar psicológico. São exploradas várias explicações, incluindo a duração da intervenção, limitações da medição e fatores contextuais. O estudo destaca o potencial dos programas de PSP no ensino básico e oferece uma direção para pesquisas futuras, incluindo períodos de intervenção prolongados, combinação de métodos quantitativos e qualitativos, consideração de variáveis contextuais e exploração das diferenças de género. É necessária mais pesquisa para determinar o impacto a longo prazo do programa.pt_PT
dc.identifier.tid203691628pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/46647
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectPsychological first aid (PFA)pt_PT
dc.subjectEmpathypt_PT
dc.subjectChildrenpt_PT
dc.subjectMental healthpt_PT
dc.subjectWell-beingpt_PT
dc.subjectPSP-H programpt_PT
dc.subjectPrimeiros socorros psicológicos (PSP)pt_PT
dc.subjectEmpatiapt_PT
dc.subjectCriançaspt_PT
dc.subjectSaúde mentalpt_PT
dc.subjectBem-estarpt_PT
dc.subjectPrograma PSP-Hpt_PT
dc.titlePsychological first aid education for children in Portuguese schoolspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Psicologiapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203691628.pdf
Size:
799.24 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: