Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Criatividade de estudantes universitários: autopercepção e avaliação no teste de torrance

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
73078365.pdf302.59 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

No presente estudo avaliámos a autopercepção da criatividade de um grupo de estudantes da Universidade Estadual Vale do Acaraú e o resultado da aplicação do Teste de Criatividade de Torrance a 12 bolsistas do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica e Desenvolvimento Tecnológico. Em termos metodológicos recorremos à investigação qualitativa do tipo pesquisa- ação e ao uso de um formulário com uma pergunta aberta e o referido Teste de Criatividade, ambos aplicados antes e após a ação. Podemos observar que os estudantes que se autoavaliam como pouco criativos apresentam resultados acima da média no Teste de Torrance, assim como registamos uma evolução significativa do grupo face à primeira e a segunda avaliação, tanto no Teste de Torrance quanto na perceção da sua criatividade. A oficina (40 horas) agregou elementos propícios à expressão da criatividade dos participantes, especificamente na ampliação da visão de si mesmo como ser criativo.
This study presents an evaluation regarding the perception of creativity of a group of students from the University of Vale do Acaraú and the result of Torrance Creativity Test as applied to 12 Scholarship Fellows from the Institutional Program for Scientific Initiation and Development. Concerning the methodology, we used the qualitative research of action research type, a questionnaire with an open question and the referred Creativity Test, both applied before and after the action. We can thus observe that students who self-assessed themselves as uncreative have presented results above the average results within the Torrance test, and we identified a significant evolution of the group when it comes to the first and the second evaluation, both in the Torrance test and in their perception of creativity. The workshop (40 hours) added elements that supported the very expression of creativity by the participants, specifically their personal perception as creative beings.

Description

Keywords

Educação Criatividade Ensino superior Avaliação Creativity Education Evaluation Higher education

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue