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Dissemination of knowledge and innovation in traditional products through social networks

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Social networks have emerged as facilitators for knowledge sharing and as direct collaborators for the consolidation of information and knowledge sharing processes. This paper aims to identify, and describe the use of social networks and other digital platforms in the NEWFOOD knowledge transfer initiative (NORTE-01-0246-FEDER-000043) to actively disseminate knowledge, skills and resources to stakeholders from the relevant economic sectors, and the impact achieved. Following an exploratory case study, methodological procedures included a theoretical review on social networks and knowledge dissemination; the design of a digital communication plan, structure, and contents; and an assessment of its impact. Several digital contents were developed and distributed to bring researchers to promote innovations in traditional food products and to raise sector stakeholder’s awareness about potential of exploitation. Disseminated information and knowledge contributed to promote technological innovation through the generation of new ideas for products and services in this sector, and the alignment between stakeholders.
As redes sociais surgiram como facilitadoras da partilha de conhecimentos e como colaboradoras diretas da consolidação de processos de partilha de informações e conhecimento. O objetivo deste trabalho é identificar e descrever o uso das redes sociais e outras plataformas digitais na iniciativa NEWFOOD (NORTE-01-0246-FEDER-000043) para disseminar ativamente conhecimentos, capacidades e recursos entre as partes interessadas dos setores económicos relevantes, bem como avaliar o impacto alcançado. Este é um estudo de caso exploratório que inclui uma revisão de literatura sobre as redes sociais e a disseminação de conhecimento; um planeamento da comunicação digital; e uma avaliação do seu impacto. Vários conteúdos digitais foram desenvolvidos e disseminados para envolver investidores e investigadores na promoção da inovação em produtos alimentares tradicionais e aumentar a conscientização das partes interessadas do setor sobre o potencial de exploração. As informações e conhecimentos disseminados contribuíram para promover a inovação tecnológica através da geração de novas ideias para produtos e serviços nesse setor, além do alinhamento entre as partes interessadas.

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Keywords

Social network Stakeholder engagement Agri-food sector Traditional food products Newfood Redes sociais Stakeholder Setor agroalimentar Produtos alimentares tradicionais newfood

Pedagogical Context

Citation

Oliveira, L., Santos, A.S., Cardoso, E.L. (2020). Dissemination of knowledge and innovation in traditional products through social networks. In J.A. Moreira, V. Gonçalves, A. García-Valcárcel, P.G. Cuevas (eds.), VI Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC: ieTIC2020: livro de atas. [pp. 102-119]. Bragança: Instituto Politécnico

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Instituto Politécnico Bragança

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