Loading...
7 results
Search Results
Now showing 1 - 7 of 7
- Validação Portuguesa de um teste breve para rastreio da afasia (Bedside de Lenguaje)Publication . Cruz, Ana Lúcia; Santos, Maria Emília; Reis, Alexandra; Faísca, LuísIntrodução: Os instrumentos utilizados para avaliar pessoas com afasia tendem a ser extensos e exaustivos, de forma a permitir um diagnóstico e a obtenção de dados detalhados. Contudo, estas provas nem sempre são o melhor instrumento de avaliação para doentes que se encontram em fase aguda/subaguda e que não apresentam condições para colaborar numa prova complexa e demorada. Neste caso devem ser usadas provas rápidas e de fácil execução que permitam uma melhor compreensão do quadro clínico. Este tipo de instrumentos não existe no nosso país. Objetivo: Tradução e validação de uma prova de rastreio de afasia para a população portuguesa, a Bedside de Lenguaje (BL; Sabe et al., 2008), instrumento que poderá ser utilizado por qualquer profissional de saúde. Metodologia: O estudo foi realizado com uma amostra de 112 participantes, dos quais 61com afasia resultante de AVC no hemisfério esquerdo e 51 sem defeito afásico, com disartria resultante de AVC no hemisfério direito. Todos os doentes foram avaliados com a BL e com uma bateria de avaliação formal da afasia, com o objectivo de estabelecer a validade convergente entre as duas provas. Resultados e conclusões: Foram constatadas diferenças nos valores da BL entre o grupo com afasia e o grupo sem afasia, sendo que este último grupo apresentava resultados significativamente superiores, uma vez que não possuía patologia de linguagem. Os resultados obtidos revelaram uma boa validade convergente entre os valores da BL e a gravidade da afasia, medida através do Quociente de Afasia. Além disso, a prova revelou uma boa fiabilidade e exatidão de medida, e ainda valores de sensibilidade e especificidade favoráveis, apresentando-se desta forma como um instrumento que poderá ser útil no rastreio da afasia, especialmente em fase aguda após lesão cerebral.
- Avaliação da comunicação após traumatismo crânio-encefálico: uma revisãoPublication . Agrela, Nicole; Santos, Maria Emília; Guerreiro, Sandra
- Investigação em cuidados paliativos em PortugalPublication . Santos, Maria Emília; Capelas, Manuel LuísO objectivo do presente estudo é analisar a quantidade e tipo de trabalhos de investigação que foram realizados no nosso país nos últimos seis anos, entre 2005 e 2010, no âmbito dos cuidados paliativos. Foram analisados os artigos publicados em revistas nacionais e internacionais, comunicações orais e posters em congressos, também nacionais e internacionais, e ainda trabalhos de natureza académica (dissertações de mestrado e teses de doutoramento). Verificou-se que durante o período seleccionado foram realizados 344 trabalhos de todos os tipos. A análise efectuada permitiu evidenciar como: (1) tem vindo a aumentar o número de trabalhos, sobretudo em anos de realização do congresso nacional de cuidados paliativos; (2) o número de publicações (artigos) é relativamente reduzido, tendo fraca expressão a nível internacional; (3) a maioria dos trabalhos realizados é de natureza teórica, surgindo os trabalhos de carácter “experimental” mais recentemente; (4) o tema “cuidados médicos” (procedimentos; intervenção farmacológica) foi o mais abordado nos diferentes tipos de trabalhos e (5) o interesse pelos instrumentos de medida/escalas relacionados com a área dos cuidados paliativos (qualidade de vida, satisfação, dor,…) tem aumentado muito nos últimos anos.
- Spontaneous language of preterm children aged 4 and 5 yearsPublication . Félix, Juliana; Santos, Maria Emília; Benítez-Burraco, AntonioPurposes: to evaluate spontaneous language development through the Mean Length of Utterance in words (MLU-w) of children with gestational age between 28 and 36 weeks. This research also aims to study if the gestational age, birth weight, gender, and parents’ level of formal education can influence that measurement. Methods: nineteen premature children (9 males, 10 females), in the age range 4-5 years old, enrolled on Lisbon area kindergartens, and considered as having typical development, participated in this research. Spontaneous speech of each child was recorded for 30 minutes and transcribed afterwards. Results: mean values of MLU-w of Portuguese premature children were significantly lower than those with typical development. A positive and significant correlation between the gestational age and the birth weight with the MLU-w was also found. The gender of the children and the parents’ level of formal education showed no influence on the results. Conclusion: these results reinforce the need to identify, on these children, possible deficits, in order to prevent negative impacts in school education, and stimulate their psychosocial development.
- EditorialPublication . Caldas, Alexandre Castro; Martins, Fernando Mena; Santos, Maria Emília
- Oral language in children with benign childhood epilepsy with centrotemporal spikesPublication . Teixeira, Joana Marta; Santos, Maria Emília; Oom, PauloPurpose: Benign childhood epilepsy with centrotemporal spikes is one of the most common childhood disorders. Despite the benignity usually attributed to this epileptic syndrome, several studies have demonstrated that these children have cognitive disabilities. Among these disturbances, language disorders have been the less studied in depth. We aimed to obtain accurate information about the language skills of children with this epileptic syndrome and to explore the correlation between demographic and clinical factors associated with epilepsy and the language skills. Methods: We assessed 30 children with this epileptic syndrome, followed in three hospitals in Lisbon, and 60 controls, aged between 6 and 12 years, attending the same schools and matched by age, gender, and parents' socioprofessional level. All the included children did not present cognitive impairment (reasoning ability, verbal memory), sensory, or motor limitations. The evaluation tests covered all language areas. Results: Overall, children with this epileptic syndrome had lower skills in the majority of the language areas, when compared with their peers. These children showed greater difficulties in semantics and syntax domains. The atypical evolution of the seizures and a longer duration of epilepsy were the clinical variables that most influence the language skills of our samples. Conclusion: The early assessment of these capacities and the possible need for therapeutic intervention should be emphasized, in order to minimize the impact on their academic performance and quality of life
- Language skills in children with benign childhood epilepsy with centrotemporal spikes: a systematic reviewPublication . Teixeira, Joana; Santos, Maria EmíliaBenign childhood epilepsy with centrotemporal spikes (BECTS) is the epileptic syndrome that most affects preschool and school-age children. Despite being usually considered a benign condition, several studies have shown that this epileptic syndrome is responsible for cognitive morbidities in children, namely at the level of attention and memory, as well as language. However, language disorders are still superficially addressed by the literature. This review aimed to compile and synthesize recent literature in this area. This systematic bibliographic research comprises studies published between 2005 and 2016 in PubMed, Science Direct, and PsycInfo computer databases that included the keywords “language”, “cognition”, “benign childhood epilepsy with centrotemporal spikes”, “rolandic epilepsy”, and “children”. Studies were selected according to the following criteria: (i) published in scientific peer reviewed journals; (ii) performed with children between the ages of 3 and 16 years; and (iii) performed in children with BECTS in the active phase or after remission. Eighteen studies met these criteria. Nine studies mentioned language skill disorders in children with BECTS in the receptive and productive domains of semantics and seven studies in morphosyntax. Regarding phonological awareness, six studies have found limitations in the intrasyllabic, syllabic, and phonemic levels. These studies have also detected deficits in verbal fluency (semantic and phonemic) and in verbal memory. Because of the heterogeneity of the study samples and the use of innumerable distinct tasks in the evaluation of language skills, the results obtained still show some lack of consensus regarding the affected areas. Despite this, it was possible to synthesize and define more precisely the oral language variations presented by this population. We have concluded that the changes in semantic skills are the most frequently mentioned. The studies have also showed morphosyntactic and phonological disorders, in spite of showing some variability among them.