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- Undergraduate nursing students’ competencies in disaster scenarios: from educational needs to curricula regulationPublication . Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos; Rabiais, Isabel Cristina Mascarenhas; Berenguer, Sílvia Maria Alves Caldeira; Amendoeira, José Joaquim PenedosBackground: Nurses play a central role in disaster preparedness, so appropriate disaster-related education is essential. However, almost all Portuguese undergraduate nursing curricula do not address disaster situations. Objective: To understand nursing schools’ contribution to developing undergraduate students’ knowledge and skills in disaster scenarios and the existing constraints on integrating this content into undergraduate nursing curricula. Methodology: A qualitative study with methodological triangulation, including interviews and focus group, was carried out to explore the perceptions of 35 nurse teachers and 6 nurses with experience in health care provision in disaster scenarios, about integrating disaster-related content into nursing curricula. Results: The study reveals that disaster management and preparedness should be integrated into undergraduate nursing education to guarantee the effective development and more objective regulation of students’ skills in this area. Conclusion: Portuguese nursing schools need to promote and develop undergraduate training in disaster preparedness and a more inclusive and objective regulation of this area.
- Resultados sensíveis às intervenções de enfermagem com pessoas dependentes de drogas: uma revisão sistemática da literaturaPublication . Seabra, Paulo; Sá, Luís; Amendoeira, JoséA evidência dos resultados em saúde, sensíveis às intervenções de enfermagem, pode ajudar na reflexão sobre as práticas e contribuir para a sua efetividade. Realizamos uma revisão sistemática da literatura com o objetivo de identificar resultados em saúde, sensíveis às intervenções de enfermagem, com pessoas dependentes de drogas. Mobilizamos os princípios orientadores do centro Cochrane. Formulamos a questão de investigação pelo método PI[C]OS: “Quais os resultados sensíveis às intervenções de enfermagem, em pessoas dependentes de drogas, integradas em programa de manutenção com metadona?” Pesquisamos pelos motores de buscaB-on, Ebsco, acedemos as bases Scielo, Lilacs, Medicaribe. Selecionamos 4 artigos que constituíram o corpus de análise. Encontramos evidência de 11 resultados sensíveis às intervenções de enfermagem, ao nível dos resultados clínicos, estado funcional, conhecimentos sobre a situação de saúde, autocuidado e satisfação com os cuidados de enfermagem. Estes resultados foram avaliados em diferentes contextos de práticas de cuidados. Concluímos que os enfermeiros contribuem e influenciam os resultados em saúde obtidos por pessoas consumidoras de drogas. Os enfermeiros, respeitando a complexidade característica desta doença crónica, contribuem maioritariamente para o conhecimento da doença e tratamentos, contribuem para a redução de consumos, para a gestão da abstinência e dos efeitos da medicação.
- À procura do significado de abandono para as pessoas muito idosas clientes de cuidados de enfermagemPublication . Marques, Gina; Amendoeira, José; Vieira, MargaridaNeste artigo descreve-se uma perspetiva de interesse de estudo do significado de abandono para as pessoas muito idosas, clientes de cuidados de enfermagem. A metodologia usada é a revisão de literatura e pesquisa bibliográfica aberta, pelas quais se inferiu que o significado de abandono para as pessoas muito idosas clientes de cuidados de enfermagem, se encontra pouco desenvolvido na literatura de enfermagem, não havendo unificação da linguagem relativamente ao seu significado. O abandono enquanto fenómeno decorrente de experiências de saúde encontra-se associado a uma dimensão de sofrimento subjetivo, nem sempre resultante de uma forma de abandono físico. É neste sentido que se argumenta que o desenvolvimento de um trabalho metodológico de análise do conceito de abandono para as pessoas muito idosas, ajudará a clarificar o mesmo e contribuir para o desenvolvimento conhecimento da disciplina.
- The parental care partnership in the view of parents of children with special health needsPublication . Alves, João Manuel Nunes de Oliveira; Amendoeira, José Joaquim Penedos; Charepe, Zaida BorgesOBJECTIVE: To understand how the care partnership was experienced by parents of children with special healthcare needs. METHOD: Qualitative, descriptive and exploratory study, carried out from December 2013 to February 2014. The method used was the narrative. The population corresponded to parents of children admitted to a medical service of a Pediatric Hospital in Portugal. The sample consisted of 10 parents. The data collection included the sociodemographic characterization and the etnobiografic orientation interview. Once transcribed, the interviews yielded 10 narratives of partnership experiences between the parents and the nursing team. RESULTS: It was noted, as partnership opportunities, the training of parents and the collaborative decision-making, established in a dynamic, unique and ongoing relational process. CONCLUSION: The opportunities for partnership are key assumptions for the care delivery focusing on the child and on the parents as their resources.
- Clinical validation of the portuguese version of “substance addiction consequences” derived from the nursing outcomes classificationPublication . Seabra, Paulo Rosário Carvalho; Amendoeira, José Joaquim Penedos; Sá, Luís Octávio; Capelas, Manuel Luís VilaOur aim was to contribute to the clinical validation of “Substance Addiction Consequences” (SAC) derived from the nursing outcomes classification (NOC), and to analyse psychometric properties. To that purpose, we applied a methodological design. The study’s outcome comprises 16 nursing-sensitive indicators, within four different consequence factors: psychological and family; physical and cognitive ability; self-care; economic and work. The psychometric properties were considered good. We concluded that the scale can be used as a valid tool to measure the consequences of substance addiction and to assess the health status as a nursing sensitive outcome. The scale is considered valid to monitor nursing interventions in the clinical setting; being a comprehensive tool it allows the nurse to understand better this complex health problem.
- Satisfaction with nursing care in drug users: the evolution of a scalePublication . Seabra, Paulo Rosário Carvalho; Sá, Luis Octávio; Amendoeira, José Joaquim Penedos; Ribeiro, Ana LeonorObjectives: To identify the degree of satisfaction with nursing care, the significant variables and contribute to the evolution of the scale. Methods: Descriptive, correlational, cross study, with 180 drug users. Data collected using the scale called "Satisfaction of users with the Nursing Health Center26", between February and December 2012 in three treatment units in the region of Lisbon and Vale do Tejo, Portugal. Results: Users indicated 83.3% satisfaction. The dimension "Information individualization" was the most marked (98.5%). The more stability in the programs, abstinence from stimulants and benzodiazepines and more nursing interventions, the greater the satisfaction. Better working conditions, specializing in mental health, younger ages and less experience of nurses also contributed to satisfaction. Four items of the scale were extracted, assuming new SUCECS22 designation. Conclusions: Satisfaction was high, influenced by structural variables of users, nurses and working conditions. The scale has proved suitable for assessment in this population.
- Qualidade de vida e saúde mental em consumidores de drogas: que relação?Publication . Seabra, Paulo; Amendoeira, José; Sá, LuísA forma como cada pessoa que consome drogas vive no dia-a-dia é algo que deve ser particularmente percebido pelos profissionais de saúde, pois, assim, estarão melhor preparados para atender às necessidades de saúde desta população. Neste estudo analisamos a relação entre a Qualidade de Vida e a Saúde Mental numa amostra aleatória sistemática de 180 dependentes de opiáceos, integrados num programa de manutenção com metadona e que aceitaram responder às questões formuladas a partir de dois instrumentos: Escala de avaliação da qualidade de vida nos consumidores de substâncias em programa de substituição com metadona e outro que nos permite avaliar a saúde mental – o Mental Health Inventory-5. Trata-se de um estudo quantitativo, descritivo, correlacional, com uma abordagem transversal. Em termos de escolaridade 31 (17,2%) tinham mais que o 9º ano, situação laboral 55 (30,6%) estavam empregados, 128 (71,1%) mantêm consumos de substâncias e 153 (85%) apresentam algum tipo de comorbilidades. Pela análise dos resultados da utilização dos instrumentos, podemos concluir que esta população consumidora de drogas apresenta valores positivos de qualidade de vida e saúde mental e os que percecionam melhor qualidade de vida tem melhor saúde mental.
- Educar em enfermagem: um processo de reflexividade na interaçãoPublication . Rabiais, Isabel; Amendoeira, JoséIntrodução: Os objetivos para o novo desafio da educação em enfermagem, direcionada para a reelaboração e produção de novos conhecimentos e ainda para o desenvolvimento de competências e disposição para apreensão de habilidades necessárias para o trabalho, envolvem profundas modificações nas relações entre professores e estudantes, por forma a serem atingidas e desenvolvidas determinadas competências. Essas competências deverão expressar ações como a reflexão crítica, a curiosidade científica, a criatividade e a investigação, tendo por base a realidade dos estudantes, sendo os professores responsáveis por articular diferentes metodologias de ensino, conducentes a prepará-los para se tornarem hábeis num determinado domínio do conhecimento, ou seja, a poderem ser considerados competentes. Materiais e Métodos: Estudo de natureza qualitativa, tipo estudo de caso, envolvendo estudantes de enfermagem desde o início do primeiro ensino clínico até ao final do curso, orientadores e professores. Recurso a análise documental, a análise de conteúdo temática das narrativas de discurso dos estudantes e entrevistas com estudantes, orientadores e professores tutores. A análise orientou-se no sentido das dimensões emergentes dos domínios do perfil de competências do Enfermeiro de Cuidados Gerais definido pela Ordem dos Enfermeiros Portugueses. No entanto, considerando que a triangulação de métodos pode tornar a investigação mais consistente, enriquecendo a compreensão do objeto em estudo, optou-se também por uma análise quantitativa dos dados. Com o objetivo de verificar a existência de associação entre todas as variáveis em análise (descritores), efetuámos uma análise de correlação, utilizando o coeficiente de correlação de Spearman. Resultados: A forma como os estudantes concebem o processo de cuidados tem subjacente a capacidade de equacionar o contexto situacional e a pessoa que é, através de um processo de reflexividade na interação. conseguir refletir sobre o processo de cuidados, traduz a capacidade de ser ator da sua própria aprendizagem, refletindo sobre o que vai questionando e adquirindo por si e/ou pela partilha com os outros, através de interrogações existenciais e considerações sobre o que significa ser enfermeiro e cuidar, o que se evidencia na aptidão para o estudante se apropriar do vivido, colocar questões e adquirir e desenvolver competências para cuidar. Conclusões: Considerando a centralidade dos estudantes na construção do processo ensino-aprendizagem, assumindo a participação neste processo com responsabilidade, incentivando a utilização do pensamento crítico, pensamos que a educação em enfermagem deve procurar relacionar o conhecimento teórico, com as experiências vivenciadas e traduzidas pelo exercício da reflexão, compreensão e descoberta, o que promove o desenvolvimento do pensamento crítico, do conhecimento e da capacidade de traduzir o aprendido na universidade, em contexto de prática clínica, conseguindo articular a experiência clínica com a experiência pessoal, permitindo aprender a aprender e a refletir sobre as tomadas de decisão. É através da aprendizagem significativa e desta relação entre o saber proveniente do conhecimento teórico e o saber proveniente do conhecimento prático que os estudantes vão construindo a sua própria identidade e a sua competência profissional.
- Historical professionalization movements: the relationship between social disasters and modern nursingPublication . Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos; Rabiais, Isabel Cristina Mascarenhas; Amendoeira, José Joaquim Penedos; Figueiredo, Amélia Simões; Berenguer, Sílvia Maria Alves Caldeira; Pereira, Maria Cristina Queiroz VazBackground: Nurses’ socio-professional affirmation becomes a reference in contexts of social disasters. Objective: To analyze the relationship between social disasters and the importance of the contribution of some nurses to designing/developing nursing as a profession at the end of the 19th century. Methodology: Although the methodological choices in the validation of the scientific nature of this historical study are based on historiography, the facts narrated and interpreted in this study were contextualized according to the historical period, which allowed the development of new meanings that define unities, totalities, series, and innovative relations within the documentary material itself. Results: Several nurses contributed to the development of nursing as a science. They practiced their profession in contexts with a common denominator: armed conflicts that translated into a scenario of social disaster, where the need to care for others was paramount. Conclusion: Contexts of social disasters unquestionably provided modern nursing with a field of action that brought it visibility and allowed its development as a discipline.
- Study of adaptation and validation of the Practice Environment Scale of the Nursing Work Index for the Portuguese realityPublication . Ferreira, Maria Regina Sardinheiro do Céu Furtado; Martins, José Joaquim Penedos AmendoeiraObjective: Testing the psychometric properties of the Portuguese version of the Practice Environment Scale of the Nursing Work Index. Method: A descriptive, analytical and cross-sectional study, for the cross-cultural adaptation and validation of the psychometric properties of the scale. The study participants were 236 nurses from two hospitals in the regions of Lisbon and Vale do Tejo. Results: The 0.92 Cronbach's alpha was obtained for overall reliability and support of a five-dimension structure. Conclusion: The excellent quality of adjustment of analysis confirms the validity of the adapted version to hospital care settings, although there was no total coincidence of items in the five dimensions.