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- Educação social, vulnerabilidade humana e toxicodependência : salas de consumo assistido como lugares de acolhimento sociopedagógicoPublication . Alves, Liliana Sofia Pereira; Baptista, Isabel Maria de CarvalhoEsta dissertação, intitulada «Educação Social, Vulnerabilidade Humana e Toxicodependência – “Salas de Consumo Assistido” como Lugares de Acolhimento Sociopedagógico», está inserida no Mestrado em Ciências da Educação – área de especialização em Pedagogia Social, na qual se pretendeu conhecer o funcionamento das “salas de consumo assistido”, naquilo que se refere especificamente à aplicação de medidas de acolhimento de carácter pedagógico. Para tal, para efeitos de fundamentação do quadro teórico, são abordados conceitos da Pedagogia Social e da Educação Social, nomeadamente no que diz respeito à intervenção junto de pessoas em situação de vulnerabilidade. Deste modo é exposto, na primeira parte, um conjunto de conteúdos teóricos considerados relevantes, como a educação no seculo XXI, os direitos humanos, a vulnerabilidade humana. Na segunda parte é apresentado o estudo empírico, cujos objetivos específicos possibilitaram a identificação dos princípios orientadores da organização das “salas de consumo assistido”, tentando aferir sobre as perceções dos atores sobre as práticas de acolhimento sociopedagógico. Em termos metodológicos optou-se por uma abordagem qualitativa, configurando uma aproximação a estudo de caso. Os dados foram recolhidos através de uma entrevista a um elemento da equipa técnica, tendo por base todos os procedimentos ético-metodológicos necessários. Os resultados obtidos indiciam a existência de práticas de acolhimento sociopedagógico nas “salas de consumo assistido”, sendo identificadas ainda oportunidades de desenvolvimento e melhoria de processos.
- Compassion – an imperative for nursing education and practicePublication . Condeço, Luís
- Empréstimos participativos : enquadramento como investimento de quase-capital e apontamentos às escolhas do legislador nacionalPublication . Neves, Diogo Gambini de Miranda Almeida; Pereira, Jorge Manuel BritoPerante um tecido empresarial predominantemente composto por pequenas e médias empresas, com particulares dificuldades no acesso ao crédito, tem-se verificado um foco das instituições da UE na promoção do reforço da estrutura de capital dessas empresas, designadamente através de instrumentos financeiros híbridos, com características de instrumentos de capital próprio e de capital alheio. Neste âmbito, os investimentos de quase-capital são apresentados como uma solução plausível ao problema da subcapitalização, servindo como um ponto de partida aliciante para os legisladores nacionais da UE, nomeadamente à luz da possibilidade de serem contabilizados, ainda que parcialmente, como capital próprio. É este o contexto em que, num primeiro momento, enquadraremos os investimentos de quase-capital, conforme definidos pela Comunicação da Comissão da UE 2014/C 19/04, no quadro das fontes de financiamento societário e, subsequentemente, atentaremos nos contornos de que aquela noção se reveste. Num segundo momento, seremos relegados para o plano nacional, concretamente para a figura do empréstimo participativo, conforme prevista no Decreto-Lei 11/2022, de 12 de janeiro, através do qual o legislador português visou introduzir uma figura já implementada noutros ordenamentos jurídicos e enquadrá-la na aceção da UE de investimento de quase-capital. Procuraremos apurar se o empréstimo participativo, conforme previsto naquele Decreto-Lei, respeita a moldura delineada pela Comissão quanto à noção de um investimento de quase-capital e se o seu regime constitui uma adição meritória ao ordenamento jurídico nacional, idónea para alcançar os objetivos fixados pelo legislador.
- A não distribuição abusiva dos lucros de exercício nas sociedades por quotas e nas sociedades anónimas fechadasPublication . Núncio, Bernardo Roque Lince; Cunha, Paulo Miguel Olavo de Pitta eCom a presente dissertação de mestrado pretende-se fundamentalmente tratar a temática das deliberações de não distribuição de lucros que sejam abusivas por afrontarem o direito abstrato e inderrogável dos sócios minoritários de quinhoarem nos lucros gerados pela sociedade. O direito ao lucro é um direito fundamental dos sócios, sendo mesmo a causa da sua participação na sociedade. É um direito que, em abstrato, é inderrogável e irrenunciável e constitui uma característica essencial do contrato de sociedade. Este direito ao lucro concretiza-se na sua distribuição, em cada exercício social, que se encontra regulada nos artigos 217.º, n.º 1 e 294.º, n.º 1 do CSC. Deve ser distribuído, em princípio, metade do lucro de exercício apurado em cada ano que seja legalmente distribuível. No entanto, pode ser afastado, conforme a lei, salvo diferente cláusula contratual ou deliberação tomada por maioria de três quartos dos votos correspondentes ao capital social em assembleia geral para o efeito convocada. Os sócios maioritários que detenham três quartos dos votos correspondentes ao capital social poderão, desta forma, derrogar, sempre que assim o desejarem, a regra supletiva de distribuição de lucros. Uma deliberação que afronte desta forma o direito à distribuição periódica dos lucros é uma deliberação que defrauda as legítimas expetativas dos sócios de quinhoarem nos lucros da sociedade e esvazia o conteúdo económico e social do direito ao lucro que é inerente à participação social. Assim são inválidas, por abuso de direito, as deliberações sociais de não distribuição de lucros que, acumulando-se numa prática sucessiva de vários anos, afastem os sócios minoritários da distribuição periódica dos lucros, sem razão justificada.
- NeverForget : the September 11 attacks, american media and the cultivation of collective memoryPublication . Wagner, Anna Elisabeth; Ribeiro, Nelson CostaThe shift in media to online and digital has transformed the way audiences receive their news. This research explores how digital media outlets in the United States covered and portrayed the collective memory of the September 11 attacks in 2001. It has now been 23 years since the infamous day and political tensions have been high since, especially with the retreat of American troops in Afghanistan in 2021. Drawing data from 2006, 2011, 2016 and 2021, the analysis identifies and analyzes the main themes, language used and overall tone of the anniversary issues through the years and by outlet. Data is drawn from the following popular American media outlets: The New York Times, CNN, Fox News and The Washington Post. Using a discourse analysis thematic approach, the research explores if and how the collective memory of the September 11 attacks has shifted in Americans’ national identity. In using a set structure for the analysis of each of the 16 articles, the study identifies common themes and differing perspectives across the discourses, especially among years and by media outlet. In doing so, the research sheds light on how collective memory is shifted by the American media and journalists, especially in differing political climates.
- Práticas e contextos de extensão universitária: uma scoping reviewPublication . Morais, Tomásia Francisca Estevão; Palmeirão, CristinaA extensão universitária é uma das funções sociais fundamentais das universidades, caraterizada pela interação dialógica com a comunidade. E a retroalimentação resultante desta interação permite uma mudança interna e externa da universidade. Apesar da indissolubilidade (teórica) entre o ensino, a pesquisa e a extensão na gestão da universidade, para o desenvolvimento e a melhoria da qualidade da oferta formativa das universidades, este último é considerado, em termos institucionais, como “o parente pobre”. Assim, o objetivo do presente estudo é o de analisar a literatura relacionada à extensão universitária, a sua conceptualização, o seu modo de organização, as suas modalidades e contextos. Para tal, foi adotada uma scoping review, com o intuito de selecionar, analisar e sintetizar a literatura encontrada em cinco bases de dados: SCOPUS, Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), GOOGLE SCHOOLAR, Scientific Electronic Library Online (SCIELO) e Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP). Os resultados apontam a uma necessidade de se aprofundar mais os estudos acerca da extensão. Pois, apesar de ter havido uma grande evolução na pesquisa e na produção científica, a literatura sobre extensão universitária ainda apresenta lacunas significativas.
- Finding product-market fit : go-to-market strategies of German B2B SaaS startupsPublication . König, Daniel Martin; Almeida, SílviaThe concept of Product-Market Fit (PMF) is widely recognized among practitioners as a milestone for startup success. However, PMF has received limited attention in academic research. This dissertation investigates the GTM strategies employed by German B2B SaaS startups to attain PMF, focusing on their early-stage customer acquisition approaches, growth strategies, and the key indicators used to assess PMF. It employs a mixed-methods research design, integrating qualitative expert interviews with a quantitative survey. This approach provides in-depth insights into best practices while enabling validation across a broader sample of startups. The findings reveal that German B2B SaaS startups follow Lean Startup principles, particularly through customer feedback loops and structured experimentation. However, additional patterns emerged such as prior industry expertise of founders, allowing them to leverage existing networks and knowledge. The study identifies two primary GTM strategies 3 Sales-Led Growth (SLG) and Product-Led Growth (PLG) 3 with the choice largely influenced by Average Contract Value (ACV). Additionally, startups assess PMF using a mix of qualitative and quantitative indicators. By bridging practical insights with academic research, this dissertation contributes to the literature on PMF and GTM strategies. Additionally, it offers valuable insights for early-stage B2B SaaS startups on their path to PMF.
- Nursing assessment and intervention in the management of delirium in intensive care: a quantitative studyPublication . Esteves, Nuno Edgar Carones; Lopes, Henrique Joaquim da Fonseca Filipe; Vieira, Anabela Santos; Cardoso, Patricia Andreia Santos; Soares-Pinto, Igor Emanuel; Silva, Carla Regina Rodrigues daBackground: Delirium remains underdiagnosed and neglected in intensive care units (ICUs), significantly affecting the prognosis and recovery of critically ill patients. Objectives: To assess nurses’ knowledge of scales used to assess delirium in critically ill patients and to identify reasons for not using them, risk factors for delirium, and nursing interventions used. Methodology: A quantitative, descriptive, exploratory, and cross-sectional study involving 115 nurses from an ICU. The data collection instrument was a questionnaire. Results: It was found that 44.3% of nurses were familiar with a scale for assessing delirium in critically ill patients, with the most commonly cited scale being the Confusion Assessment Method for the Intensive Care Unit. Only 5.2% of nurses used a delirium assessment scale, and the most frequently reported nursing intervention was “Promote a quiet environment” (57.9%). Conclusion: Although nurses often do not assess delirium or assess it inadequately, they still implement interdependent and autonomous interventions to care for critically ill patients with delirium.
- The relationship of technology and financial inclusion in three Southeast Asian marketsPublication . Antonsson, Ida Annica Margareta; Azevedo, CarlosIn this dissertation, the author analyses the relationship between technology and financial inclusion within three nascent markets in ASEAN. The markets studied were Cambodia, Laos, and Vietnam. These markets were chosen as they are lagging the other ASEAN countries in the development of FinTech and adaption to formal banking. These three markets generally have smaller populations, and a majority of them live in rural areas, which may have an impact on the adoption of new technology and services. The ratio of rural population was therefore represented in the sample taken. The data was collected using a quantitative in-person survey asking a sample of individuals from the relevant markets about their access and habits regarding technology, banking, and handling of money. 147 individuals took part in the survey and a logistics model was used to analyse the data collected through convenience sampling. The data collected revealed that most individuals have regular access to modern technologies like smartphones and the internet and that, self-reportedly, these technologies are used daily to perform bank services like payments and peer-to-peer money transfers. The survey mainly delivered binary data. The findings are relevant as they show the market maturity and usage of services provided by the FinTech-sector. Previously, most data collected regarding markets analyses the supply-side, and data collected from the demand-side are for economic policy rather than market analysis. Future research could be collecting the data over time to see the trends and impact.
- Comparing AI and human influencers : a study of consumer perceptions in the fashion industryPublication . Dennenmoser, Jana Yvonne; Borges, MónicaThe rise of artificial intelligence (AI) in social media has led to the growth of AI influencers who are challenging the dominance of human influencers in digital marketing. This dissertation examines how AI influencers compare to human influencers in relation to trust, perceived authenticity and their ability to build parasocial relationships, particularly in the fashion industry on Instagram. The study combines a quantitative survey with 199 participants and qualitative interviews with eight Instagram users, using a mixed-methods approach. The results show that human influencers are perceived to be above AI influencers in terms of perceived expertise, trustworthiness and authenticity, leading to stronger parasocial interactions and higher purchase intentions. While AI influencers benefit from visually curated content and controlled brand messages, their lack of personal experience and emotional engagement limits their effectiveness in building trust and influencing consumer decisions. These findings contribute to the understanding of AI-driven influencer marketing and offer practical implications for brands considering AI influencers for their advertising strategies.
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