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- Liderança intermédia no setor do café : estudo de casoPublication . Abreu, Ricardo Jorge Delgado Coutinho de; Ferreira, António José Mendes; Ribeiro, Célia dos PrazeresEste estudo de caso tem como objetivo explorar as lideranças intermédias, numa das maiores empresas do setor de café em Portugal. A pesquisa foi conduzida com base na análise de três líderes intermédios na região de Viseu, a fim de compreender as suas práticas de gestão, estilos de liderança e o impacto que têm nas suas equipas. Para tal, foram utilizadas duas técnicas de recolha de dados: entrevistas aos líderes e questionários às suas respetivas equipas. Os dados qualitativos provenientes das entrevistas aplicadas aos três líderes, foram analisadas através do software NVivo, que permitiu uma análise aprofundada do conteúdo, identificando padrões, palavras e categorias chave. Já os dados quantitativos, recolhidos dos questionários aplicados às três equipas, foram tratados com software estatístico, com o total de dez inquiridos. O estudo revelou e aprofundou informações valiosas sobre a eficácia e os desafios enfrentados pelas lideranças intermédias, contribuindo para uma compreensão mais ampla do seu papel na gestão, especificamente na investigação. Os resultados obtidos permitiram conhecer os estilos de liderança identificados pelos líderes e os identificados pelos elementos da equipa que lideram, o transformacional e transacional. Em específico, nos estilos comportamentais verificaram-se os estilos democrático e autocrático. Também se verificou que a perceção entre o estilo de liderança em conjunto com os fatores pessoais e profissionais dos inquiridos, como a experiência, a idade e o tempo de liderança, no caso, não deixam de relevantes, mesmo sendo semelhantes entres eles. Neste estudo de caso apurou-se que a visão do líder sobre si mesmo coincide na grande maioria dos aspectos analisados com a visão dos seus liderados bem como as devidas competências e responsabilidades, inerentes à função de líder intermédio.
- Corporate communication and community engagement strategies : a multi-case study in the copper mining industries in the north of ChilePublication . Hernández, Javier Felipe Muñoz; Tavares, Sandra Isabel BorgesCopper mining is a crucial industry for the Chilean economy, but its high levels of extraction and industrial activity create numerous external impacts, which can lead to conflicts with nearby communities (Schorr, 2018). Community engagement and the use of strategic communication are approaches that enable the establishment of key moments of dialogue between communities and companies. This in turn facilitates the consensus of development models that can make mining an activity compatible with the demands of its stakeholders. This study explores how Chilean mining companies and local communities engage with each other, focusing on the role played by strategic communication in this process. It highlights the importance of dialogue and two-way communication in fostering community involvement. Furthermore, the study aims to understand the opinions of community engagement professionals regarding the effectiveness of current programs, as well as the perspectives of community leaders on the engagement strategies being implemented. With these objectives in mind, the research questions that guided the study were as follows: 1) What community engagement strategies do mining companies in Chile use, and what role does strategic communication play in these strategies? 2) How do key community stakeholders and professionals involved in managing the community-company relationship assess the effectiveness of these strategies, and what challenges do they face in their implementation? By drawing upon a qualitative methodological approach, semi-structured interviews were conducted with professionals from the mining sector who are in charge of creating and implementing community engagement plans. Community leaders were also interviewed for this study in order to ascertain their evaluation and views of these plans. After the data collection process, the interviews were analyzed using content analysis. The results show that the companies in this study are inclined to implement transformative strategies that include communities in the final decision-making and in the co-management of social development programs. However, transactional approaches (Bowen et al., 2010) and the 3 prevailing perception of communities as a risk for the industry are still present in the discourse of the mining companies' participants. The same result was noted in the responses of community leaders, whose discourses strongly permeates the concept of Social License to Operate (SLO) as an element that gives relevance to the power of their consent over mining projects. The participant’s responses also indicates that strategic communication plays a relevant role in facilitating the dialogue between communities and companies. This is clearly expressed in the creation of specific communication channels that allow the diffusion of different key messages in a focused manner. Both groups of participants emphasized that holding public consultation activities and face-to-face meetings was crucial for reaching agreements, building mutual trust, and advancing joint projects. The conclusions of this study may help identify the most effective practices that enable communities and mining companies to seek common understanding and involve communities in the development of mining in Chile and other regions. Additionally, it can contribute to the study of strategic communication and its ability to influence stakeholders, supporting the achievement of strategic objectives that are crucial for companies.
- Unveiling clarity in a digital world : transparency in the digital corporate communication of the german automative industryPublication . Nunes, Lara Cardoso; Soares, Fátima Patrícia Nunes da Encarnação Marques DiasThe aim of this master dissertation is to explore the role of perceived transparency in the digital corporate communication of the German automotive industry. For this purpose, a mixedmethods approach was selected, in which a quantitative experimental online survey was conducted among 190 people living in Germany, as well as 10 interviews with communication experts from the automotive industry. After evaluating the online survey, slight differences between digital communication with high and low transparency levels were found. Therefore, the results show that automotive companies that disclose product information are perceived as more transparent than those that do not. However, other than expected, no significant impact of CSR report publication on transparency perception was found. In addition, significant correlations between transparency and corporate reputation as well as trust are recognizable. These findings indicate the importance of digital corporate communication of automotive companies in building a perception of transparency. The results of the conducted interviews confirmed the quantitative findings and showed the important role of transparency regarding building trust and a good corporate reputation, while also pointing out the complexity of the issue and the challenges it poses. Based on the present data, it was also possible to formulate recommendations for the future of automotive digital corporate communication, as well as to present a definition about transparency in digital corporate communication.
- Preditores de burnout em professores do ensino superior portuguêsPublication . Marques, Margarida Carvalho da Fonseca Pereira; Almeida, Marta Maria Figueiredo Pedro Vazão deO trabalho é uma das grandes dimensões da vida dos indivíduos, dado o aumentar das exigências aos professores do ensino superior, estes estão sujeitos a inúmeros fatores de risco e predisposição para o desenvolvimento da síndrome de burnout, afetando a sua vida profissional e pessoal, evidenciando-se este fenómeno num desequilíbrio destas componentes de vida e no diminuir de práticas de autocuidado. O presente estudo, de natureza quantitativa, descritiva, transversal, preditiva e correlacional, pretende avaliar e comparar o nível de burnout de professores de ensino superior público e privado em Portugal, identificando preditores de burnout. Pretende-se ainda analisar e compreender as relações entre as variáveis sociodemográficas, profissionais, equilíbrio trabalho-vida pessoal, autocuidado e burnout. Os dados, recolhidos através da disponibilização de um questionário online, englobam 136 (60.2%) docentes do sexo feminino e 90 (39.8%) do sexo masculino, com idades compreendidas entre os 30 e os 83 anos (M = 52.26; DP = 9.19), sendo 146 (64.6%) do ensino público e 80 (35.4%) do privado. Resultados: Os professores da amostra apresentaram níveis elevados de exaustão e moderados de perceção de incapacidade no controlo cognitivo. De entre os vários preditores testados, destacam-se ter filhos, maior nível socioeconómico, mais idade e anos de experiência, maior número de fins de semana livres, maior perceção de equilíbrio entre o trabalho e a vida pessoal e maior adesão a práticas de autocuidado como preditores de menores níveis de sintomas de burnout. Conclusões: Estes resultados evidenciam a necessidade de políticas organizacionais que promovam o bem-estar dos docentes, enfatizando o papel da perceção de equilíbrio trabalhovida pessoal e da prática de comportamentos de autocuidado na manutenção da qualidade de vida dos professores do ensino superior português.
- Leading beyond boundaries : a comparative analysis of leadership communication in contemporary work environmentsPublication . Pfeifer, Johanna; Simão, João Duarte Borges Martins de VasconcelosThe shift towards hybrid, remote, and on-site work models, driven by technological advances and the COVID-19 pandemic, has reshaped leadership communication strategies in the workplace. This study investigates the impact of these evolving work models on leadership communication within the German luxury and chemical industries, addressing a critical gap in understanding how leaders adapt to maintain effectiveness in such diverse environments. This research focuses on exploring how perceived leadership communication varies across hybrid, remote, and on-site work models, with a particular emphasis on employee perspectives. Therefore, this study investigates the following research question: How do hybrid, remote, and on-site work models influence perceived leadership communication within the luxury industry in comparison to the chemical industry in Germany? Using a three-step mixed-methods approach, this study begins with a quantitative survey to evaluate perceptions of leadership communication effectiveness across work models. The second step involves qualitative interviews with employees to identify key factors, challenges, and future focal points shaping these perceptions. Finally, qualitative interviews with leaders aim to offer a comprehensive understanding from both perspectives, providing deeper insights into the overall communication dynamics. Key findings indicate that the hybrid work model fosters the most effective leadership communication by balancing flexibility with personal interaction. Remote work has improved due to technological advancements, while on-site work is seen less favorably due to limited flexibility and reliance on virtual tools. Technological adaptability, clarity, and transparency emerge as critical in all work models. Leaders value technological progress and individualized consideration. Differences between the industries show that the luxury industry emphasizes personal interaction, while the chemical industry prioritizes efficiency. The study contributes valuable insights into the evolving role of leadership communication in modern work settings, offering practical recommendations for leaders aiming to enhance communication effectiveness in increasingly flexible and virtual workplace landscapes.
- A construção do discurso teológico na obra de José Augusto MourãoPublication . Vasconcelos, Rui Pedro Rodrigues; Teixeira, Alfredo Manuel Matos Alves R.A presente investigação tem como objeto de estudo a obra do dominicano José Augusto Miranda Mourão (1947-2011), procurando relevar nesta escrita uma operação de constituição de um discurso teológico. O quadro epistemológico que preside à investigação é fornecido pela Teologia Prática tal como a compreende Marcel Viau, enquanto fides quarens verbum, "a fé que busca um discurso", segundo o qual a missão fundamental da prática teológica consiste na produção de "artefactos teológicos", dotados de uma dimensão epistemológica, retórica e estética, capazes de suscitar, nos seus interlocutores, uma interrogação e uma experiência do crer. Esta missão da Teologia Prática, tal como a entende Viau, tem como ponto de partida a natureza linguística do intelecto e da praxis humanas, realçado pelo processo de Linguistic Turn. À luz deste quadro, pretende-se evidenciar o modo como o pensamento de Mourão, no modo como segue os múltiplos eixos da linguagem e das textualidades, permite compreender o exercício teológico sob o signo do texto, da leitura e da hermenêutica. O facto desta obra extensa e plurifacetada se enquadrar, nos seus lugares de produção e nos seus eixos de reflexão, no horizonte das ciências humanas, particularmente da semiótica e dos estudos literários, constitui um repto e ao mesmo tempo uma oportunidade para dotar a teologia de uma capacidade de diálogo interdisciplinar, na convicção de que o discurso teológico deve encarnar nos registos múltiplos da linguagem. Esta indagação permanente do ser humano enquanto produtor de objetos culturais de sentido (literários, artísticos, religiosos) permite, por outro lado, dotar o discurso teológico de uma capacidade de renovar a sua própria linguagem e os modos como busca uma enunciação de Deus. Tal projeto teológico preside à produção de objetos textuais, homiléticos e poéticos, tatuados pela marca do espaço litúrgico, na preocupação fundamental de prover o corpo crente, pessoal e comunitário, de uma dicção do seu desejo e da sua experiência.