Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Unveiling clarity in a digital world : transparency in the digital corporate communication of the german automative industry

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203901134.pdf10.82 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The aim of this master dissertation is to explore the role of perceived transparency in the digital corporate communication of the German automotive industry. For this purpose, a mixedmethods approach was selected, in which a quantitative experimental online survey was conducted among 190 people living in Germany, as well as 10 interviews with communication experts from the automotive industry. After evaluating the online survey, slight differences between digital communication with high and low transparency levels were found. Therefore, the results show that automotive companies that disclose product information are perceived as more transparent than those that do not. However, other than expected, no significant impact of CSR report publication on transparency perception was found. In addition, significant correlations between transparency and corporate reputation as well as trust are recognizable. These findings indicate the importance of digital corporate communication of automotive companies in building a perception of transparency. The results of the conducted interviews confirmed the quantitative findings and showed the important role of transparency regarding building trust and a good corporate reputation, while also pointing out the complexity of the issue and the challenges it poses. Based on the present data, it was also possible to formulate recommendations for the future of automotive digital corporate communication, as well as to present a definition about transparency in digital corporate communication.
O objetivo desta dissertação de mestrado é explorar o papel da transparência percebida na comunicação empresarial digital da indústria automóvel alemã. Para o efeito, foi selecionada uma abordagem de métodos mistos, na qual foi realizado um inquérito experimental quantitativo em linha a 190 pessoas residentes na Alemanha e 10 entrevistas a especialistas em comunicação da indústria automóvel. Após a avaliação do inquérito em linha, foram encontradas ligeiras diferenças entre a comunicação digital com níveis de transparência elevados e baixos. Por conseguinte, os resultados mostram que as empresas do sector automóvel que divulgam informações sobre os seus produtos são consideradas mais transparentes do que as que não o fazem. No entanto, ao contrário do esperado, não foi encontrado um impacto significativo da publicação do relatório de RSE na perceção da transparência. Além disso, são reconhecíveis correlações significativas entre a transparência e a reputação da empresa, bem como a confiança. Estes resultados indicam a importância da transparência na comunicação empresarial digital das empresas do sector automóvel. Os resultados das entrevistas efetuadas confirmaram as conclusões quantitativas e mostraram o papel importante da transparência na construção da confiança e de uma boa reputação empresarial, sublinhando simultaneamente a complexidade da complexidade e os desafios que coloca o assunto. Com base nos dados apresentados, foi também possível formular recomendações para o futuro da comunicação empresarial digital na indústria automóvel e foi apresentada uma definição de transparência na comunicação empresarial digital.

Description

Keywords

Transparency Digital corporate communication German automotive industry Corporate social responsibility Trust Corporate reputation Social media Transparência Comunicação empresarial digital Indústria automóvel alemã Responsabilidade social das empresas Confiança Reputação empresarial Redes sociais

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue