Browsing by Issue Date, starting with "2018-06-20"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Desenvolvimento profissional do professor : supervisão e avaliaçãoPublication . Diani, Joana de Lourdes Marques dos Santos; Roldão, Maria do Céu NevesA presente dissertação tem como tema «Desenvolvimento Profissional dos Professores: Supervisão e Avaliação». A partir desta temática pretende-se estudar como as práticas de Supervisão Pedagógica e de Avaliação do Desempenho Docente contribuem para o Desenvolvimento Profissional dos Professores. Estudos recentes revelam que «a formação de um profissional não pode ser confundida com a mera frequência de cursos (Machado et al., 2014, p. 149, 154, 155)». Ao profissional da educação, é fundamental que a sua formação esteja ligada também aos aspetos concretos da vida da escola e do trabalho que o Professor tende a desenvolver (ibidem). As práticas de Supervisão Pedagógica e de Avaliação do Desempenho Docente são as estratégias mais indicadas nas últimas décadas, para permitir maior envolvimento dos docentes na vida da escola. Porque, a Supervisão Pedagógica não se limita simplesmente à fase da formação inicial da carreira do professor, «é um processo, contínuo e dinâmico, que tem em conta o desenvolvimento profissional do professor (Alarcão & Tavares, 2013)». E a Avaliação de Desempenho, quando elaborada de forma sistemática e científica, ajuda a identificar as causas deficientes; possibilita estabelecer uma perspectiva de desenvolvimento com a participação ativa do próprio professor; fornece indicadores, critérios e objetivos para que cada participante do processo busque o máximo do seu desempenho (Friozi, 2009). Para a materialização deste estudo, baseamo-nos em procedimentos dos dois modelos de investigação de referência: o método qualitativo e o método quantitativo. E como instrumento de recolha de dados: o questionário, a entrevista semi-estruturada e a análise documental. Seguiu-se a análise dos conteúdos, categorizando os dados da entrevista. O que permitu chegar às primeiras considerações de que os membros da Direção da Escola e os Professores reconhecem e estão conscientes da importância e da necessidade da Supervisão Pedagógica e da Avaliação do Desempenho Docente a que são submetidos, o que facilita a implementação de novos métodos e práticas que promovam o seu desenvolvimento.
- Going viral : the influence of emotional content and gender on social transmissionPublication . Santos, Maria João Soares de Almeida Pereira; Andrade, Eduardo BittencourtPurpose – The purpose of this work is to examine the influence that gender and different emotional stimuli exert on people’s online sharing intentions. Precisely, we take a closer look at whether (1) people share more positive or negative content; (2) men or women react more strongly to these emotional stimuli; and (3) emotional valence has a heterogeneous effect across genders. Design/Methodology - This dissertation employs an experimental study: 2 (emotional valence: positive vs. negative) x 2 (gender: male vs. female) between-subjects design. Findings – Results show that emotional valence does indeed influence sharing intentions, and more importantly, that negative emotions lead to a higher willingness to share. Further, results demonstrated that women share more content online when compared to men but no heterogeneous effects of emotional valence were observed. Research limitations - The main limitation of this research is that it is based on self-reported answers to hypothetical scenarios, since we intend to measure potential behavior of sharing. Meaning that, although an individual’s intention to commit to a certain behavior is the most adequate predictor of one’s behavior, it is beyond the scope of this study to measure actual sharing behavior. Practical implications - This research produced valuable insights by providing relevant information on how to create content that will probably be highly shared, on the opposite to the regular content that most agencies and marketer use to promote their products.
- The match-up hypothesis under a social class perspectivePublication . Silva, João Bernardo Faia do Jogo Ribeiro da; Andrade, Eduardo BittencourtThe Match-up hypothesis suggests that the stronger the match (i.e. the congruence, adequacy), between both a celebrity and a product, the more effective an endorsement will be. Although multiple attributes could be responsible for such phenomenon, extant literature has only focused on the celebrity’s attractiveness (physical and/or intellectual) and credibility (expertness and trustworthiness), having empirical findings showed a positive relationship. In this paper, we examine the match-up hypothesis under a social class perspective. An experiment, consisting of two surveys, was conducted to evaluate both the perceived adequacy of a celebrity-product match and its impact on consumers’ purchase intentions. Results revealed that, although the match enhanced consumer’s perceived adequacy, this rise was not translated into greater purchase intentions. Furthermore, plausible explanations based on the specificities of the sample and behavioural theories are addressed. Theoretical and managerial implications on match-up endorsement using social cues are, equally, discussed.
- A cross-cultural comparison of the Portuguese and German Generation Y in terms of power distance, uncertainty avoidance and future orientationPublication . Hartmann, Patrick Alexander; Aggarwal, IshaniThe cross-cultural literature is undecisive about the durability of previously measured national culture dimensions. There are doubts whether the scores are stable and representative in today’s globalized societies and whether these converge over time. The purpose of this study was to examine the Portuguese and German Generation Y cohort regarding their values in terms of Power Distance, Uncertainty Avoidance and Future Orientation, and compare the data with previously researched national culture scores by GLOB. Primary data was collected with a quantitative online survey. The identical GLOBE questionnaire was used to obtain the data from the Generation Y cohort. 1) The measured cultural dimension scores by Generation Y were, as hypothesized, different towards the previously obtained GLOBE scores. Interestingly, the German culture scores changed more than the Portuguese. 2) The measured cultural dimension scores of the German and Portuguese Generation Y participants have diverged, which was the contrary to the hypothesized cultural convergence. It is however unclear whether the participants can be representative for the entire Generation Y as the age group was not well distributed within Generation Y’s defined date of birth between 1980-1999. With this study, organizations can gain an understanding about the cultural similarities and differences of the Portuguese and German Generation Y cohort. To the author’s knowledge this is the first research regarding the cross-cultural comparison of the Portuguese and German Generation Y regarding the cultural dimensions Power Distance, Uncertainty Avoidance and Future Orientation.
- Wearables conquering the workplace of generation Y : the opportunities and risks to integrate wearable technology at workPublication . Eidenhammer, Lukas; Vasconcelos, Flávio Carvalho dePurpose - The purpose of this thesis is to investigate the attitude of Generation Y towards Wearable Technology (WT). The investigated gadgets of WT are Fitness trackers, Smart watches, Smart glasses and Smart Clothing. The research investigates the interest of individuals into WT sponsored by the employer and their data-sharing attitude. Design/Methodology - The thesis uses a quantitative, online survey. The survey is threefold. First, individuals were questioned towards their tracking behavior and ownership of WT. Second, the likelihood to purchase WT was compared with the likelihood to request sponsored WT by an employer. Third, the data-sharing attitude of individuals was investigated. The survey was distributed online via Social media and the data gathered via the survey tool Qualtrics. The analysis was conducted with the statistics program SPSS. Findings - First, the proportion of individuals tracking data and the data tracked confirm the interest of individuals to receive personal insights through WT. Second, the likelihood to request WT when sponsored by an employer shows a statistically significant increase for Smart watches, but decrease for Fitness trackers. For owners of WT, the likelihood increased for all four WTs. Third, the data-sharing attitude of individuals highlighted, that Generation Y does not trust the employer’s objective. Research limitations – The main limitation of this research is that it is based on a survey, which only covers a limited number of gadgets. Based on the responses for a single gadget, one derives with implications for the whole category of Wearable Technology. In addition, the topic of data sharing is covered by general questions about WT and not retrieved for each of the four devices. Practical implications - Individuals belonging to Generation Y want to remain the owner of their data and do not trust an employer’s objective. Companies must invest into WTs, which provide a holistic user experience and protect individuals’ data, to convince Generation Y. Social implications -– By providing insights into the thinking of Generation Y, companies can identify risks and opportunities on how to integrate WT at the workplace. Originality – The study focuses on the expectations and concerns of individuals towards WT, in comparison to the numerous studies highlighting the technological features.
- Estímulos visuais e o desempenho na disciplina de Desenho APublication . Santos, Adriana Manuel Cardoso Lopes dos; Palhinha, Maria Helena CardosoEste trabalho retrata o trabalho efetuado no âmbito do Mestrado em Ensino das Artes Visuais. A prática letiva foi desenvolvida na Escola Secundária Sá de Miranda, com uma turma do 11º ano do Ensino Secundário, na disciplina de Desenho A. O Relatório descreve o projeto pedagógico desenvolvido com a turma, de modo a dar resposta aos objetivos propostos a desenvolver com os alunos. Através de um conjunto de várias atividades articuladas com os módulos programáticos da disciplina, visa contribuir para o estímulo da autoestima e do autoconceito, assim como das capacidades e competências dos alunos, mas principalmente contribuir para o desenvolvimento da sua personalidade. Para além disso, a promoção do autoconceito visa incentivar um melhor desempenho académico. Este trabalho irá abordar todo o percurso da prática docente para o alcance dos objetivos propostos, desde a conceção e planificação do projeto à concretização do mesmo, passando pelo contributo teórico que enquadrou a sua fundamentação. No final será apresentada uma reflexão dos resultados sobre a experiência desenvolvida, bem como propostas de desenvolvimento futuro.
- Avaliação de desempenho docente na perceção de professores do ensino secundário em AngolaPublication . Marques, Maria Luísa Palma Kanhanga; Peralta, Maria HelenaO processo de avaliação do desempenho docente (ADD) vem assumindo uma relevância progressiva e um maior interesse dos investigadores na área da educação pela ligação explícita entre a qualidade do ensino e o nível de desempenho dos professores e a melhoria da qualidade dos contextos educativos. O sistema educativo angolano tem direcionado a sua preocupação no que diz respeito à eficiência das escolas e dos seus professores, passando a considerar a avaliação de desempenho dos professores como uma prioridade, já que existem evidências de uma correlação entre o desempenho do professor e a qualidade de ensino e, por conseguinte, a aprendizagem dos alunos. Lembrando que o sistema educativo angolano é totalmente centralizador, o estado controla fortemente o seu papel de estado forte. Assim, do ponto de vista pessoal, acreditamos que a dificuldade de mudança não é a falta de vontade de implementar projetos inovadores nas escolas para reestruturação da avaliação do desempenho docente, adaptáveis à realidade de cada escola, tendo em conta suas necessidades e características de seus alunos e do seu quadro docente, mas sim, o facto de os elementos envolvidos no processo de avaliação serem obrigados à reprodução total dos conteúdos normativos. A presente investigação pretendeu, assim, estudar e compreender a perceção que os professores têm sobre o modo como a avaliação de desempenho decente é realizada na sua escola e o seu impacto no exercício profissional destes professores. Para uma melhor compreensão do tema, seguimos uma abordagem metodológica de natureza qualitativa com base no estudo de casos múltiplos, já que é considerada uma forma adequada de conhecer e compreender uma realidade tal como ela se apresenta. Como instrumentos de recolha de dados utilizámos a entrevista semiestruturada, a observação participante e a análise documental. Constatamos que apesar de os professores envolvidos neste estudo manifestarem uma preocupação excessiva pela nota, segundo as informações recolhidas, reconhecem o impacto da avaliação do desempenho docente nas suas práticas e no seu desenvolvimento profissional e pessoal. No entanto, questionamo-nos sobre o verdadeiro propósito da avaliação docente neste contexto, isto é, se visa promover o desenvolvimento profissional ou, se somente procura responsabilizar os professores pelos resultados dos alunos, numa lógica de prestação de contas. As regras alternativas têm grande dificuldade em poder evoluir e atualizarem-se de modo a substituir as normas burocraticamente produzidas que acabam por se tornar, para os atores, normas próprias dentro da organização.
