Browsing by Author "Moita, Mara"
Now showing 1 - 10 of 16
Results Per Page
Sort Options
- AQUI_LGP: acquisition corpusPublication . Carvalho, Sara; Moita, Mara; Faria, Sofia; Carmo, Patrícia do
- Aquisição e desenvolvimento atípico da linguagem em crianças surdasPublication . Mineiro, Ana; Faria, Sofia Lynce de; Moita, MaraO presente capítulo aborda os efeitos da surdez na aquisição e desenvolvimento da linguagem na modalidade linguística gestual e oral. Começando por uma breve descrição dos diferentes graus, tipos e causas que caracterizam a surdez, e que devem ser considerados aquando da observação do desempenho linguístico de uma criança surda, o capítulo explora vários indicadores de um desenvolvimento atípico na aquisição de uma língua gestual e, particularmente, da Língua Gestual Portuguesa, em diferentes áreas do conhecimento linguístico (fonologia, morfologia, sintaxe e semântica). Adicionalmente, com base nos primeiros estudos de linguagem realizados a crianças portuguesas surdas com implante(s) cocleare(s), descreve-se o desenvolvimento atípico na aquisição de uma língua oral (particularmente, do Português Europeu), revelando, em específico, as dificuldades identificadas em tarefas de produção de conhecimento fonológico e em tarefas de compreensão e produção de conhecimento sintático. Em jeito de conclusão, são colocadas questões associadas aos instrumentos de avaliação e de diagnóstico de conhecimento linguístico utilizados em crianças surdas.
- Cérebro e bilinguismo: pontes e pontos de encontroPublication . Mineiro, Ana; Moita, MaraO Bilinguismo é no senso comum, definido como a capacidade de comunicar em duas línguas de forma proficiente. No entanto, os estudos interdisciplinares direcionados a esta capacidade e a todo o seu conhecimento evidenciam que são diversas as variáveis que tornam o conceito de bilinguismo flutuante. Neste artigo iremos explorar, ainda que brevemente, algumas destas variáveis interrelacionando o cérebro no bilinguismo.
- Os classificadores da Língua Gestual Portuguesa (LGP): estudo pilotoPublication . Carmo, Helena; Moita, Mara; Mineiro, AnaEste trabalho piloto pretende apresentar a primeira análise do uso de classificadores na Língua Gestual Portuguesa (LGP) observando a articulação destes elementos em surdos gestuantes de LGP de diferentes faixas etárias (dos 12 aos 60 anos de idade). Para o efeito, foi constituído um corpus de produção elicitada através de uma tarefa do teste ASLAI desenvolvido por Hoffmeister e colegas (1990) e de produção espontânea controlada através de uma história desenhada para o propósito. Dos dados de produção de classificadores, observou-se que o uso de classificadores sofre de uma variação fonológica predominantemente no traço de posição de dedos e nos subtraços consequentes [+ ou - flexão] e [+ ou - abertura], que a M2 pode apresentar-se com um classificador de valor idêntico ao da M1 ou diferencia-se para referenciar a localização da M2, e que a variação de configurações utilizadas é corrente em todas as faixas etárias.
- Compreensão de estruturas sintáticas com movimento A’ e com movimento A em crianças portuguesas surdas com implante coclear: efeitos da idade de início de exposição ao input linguístico e do tempo de exposição à línguaPublication . Moita, Mara; Lobo, MariaIn the period in which language should be acquired, auditory input deprivation compromises oral language exposure. The literature reports difficulties in the oral comprehension of syntactic dependencies resulting from A’ movement, but no difficulties in the acquisition of syntactic structures with A-movement in hearing-impaired children with hearing aids. Our study investigates the effects of the total deprivation of linguistic input during the first year(s) of life (critical period of language acquisition) and length of language exposure on the comprehension of dependencies with A and A-bar movement (Wh- questions, relative clauses, and passives) in 47 Portuguese hearing-impaired children with cochlear implants. The results reveal that CI activation before age 3 combined with at least 6 years of language exposure determines comprehension of Wh- questions and relatives at the same level as the control group. The same does not happen with the comprehension of passives, that remain problematic in this population even after prolonged exposure. We discuss these findings in light of theoretical proposals that attribute the acquisition of passives to maturational constraints.
- Correspondence between language performance of children in formal alternative care and the placement environment: preliminary data from a systematic reviewPublication . Capinha, Ana Carolina; Mineiro, Ana; Moita, Mara; Abreu, Ana MariaAn estimated 2.7 million children live in formal alternative care (FAC). FAC varies in living conditions and care provided. However, research has shown that living in FAC adversely afects child development. This should be cautiously interpreted as studies reporting these efects have mainly been conducted in the northern hemisphere, in psychosocially deprived settings. Conversely, due to socio-economic factors, FAC compares favorably to domestic care in low-income countries. Here, we sought to understand the correspondence between children’s language performance in FAC and the placement setting (residential, foster, and kinship care), a query subset from a more extensive main study aiming to investigate children’s language development in formal alternative care. Materials and methods We systematically searched APA PsycInfo, Cochrane Library, Embase, ERIC, MEDLINE, PubMed, Scopus, and Web of Science databases between October and November 2021. The search was not circumscribed to a period. Only primary English reports published in peerreviewed journals investigating the language performance of children up to age 18 in FAC were included. Results We identifed ten reports that matched these criteria. Eight reports (80%) described changes in the setting in FAC leading to variations in children’s linguistic performance. We found that children who transition from low-quality settings (i.e., settings in which some aspect of care is substantially lower than suggested by best practice) to higherquality environments show a "catch-up efect" in their linguistic performance. When this change happens early, children in FAC have equivalent language performances to the comparison groups (children living with their biological parents). Conversely, children who stay with their families in situations of abuse or exposure to war show lower linguistic performance scores than children in FAC. Conclusions Thus, not all settings, even if family-based, can be linguistically enriching; there needs to be reciprocity in interactions between carers and children to promote this development. Training and support for carers in all care settings are essential to ensure responsiveness and developmentally appropriate environments for children in FAC.
- Disentangling pantomime from early sign in a new sign language: window into language evolution researchPublication . Mineiro, Ana; Báez-Montero, Inmaculada Concepción; Moita, Mara; Galhano-Rodrigues, Isabel; Castro-Caldas, AlexandreIn this study, we aim to disentangle pantomime from early signs in a newly-born sign language: Sao Tome and Principe Sign Language. Our results show that within 2 years of their first contact with one another, a community of 100 participants interacting everyday was able to build a shared language. The growth of linguistic systematicity, which included a decrease in use of pantomime, reduction of the amplitude of signs and an increase in articulation economy, showcases a learning, and social interaction process that constitutes a continuum and not a cut-off system. The human cognitive system is endowed with mechanisms for symbolization that allow the process of arbitrariness to unfold and the expansion of linguistic complexity. Our study helps to clarify the role of pantomime in a new sign language and how this role might be linked with language itself, showing implications for language evolution research.
- Emerging linguistic features of Sao Tome and Principe sign languagePublication . Mineiro, Ana; Carmo, Patrícia; Caroça, Cristina; Moita, Mara; Carvalho, Sara; Paço, João; Zaky, AhmedIn Sao Tome and Principe there are approximately five thousand deaf and hard-of-hearing individuals. Until recently, these people had no language to use among them other than basic home signs used only to communicate with their families. With this communication gap in mind, a project was set up to help them come together in a common space in order to create a dedicated environment for a common sign language to emerge. In less than two years, the first cohort began to sign and to develop a newly emerging sign language – the Sao Tome and Principe Sign Language (LGSTP). Signs were elicited by means of drawings and pictures and recorded from the beginning of the project. The emergent structures of signs in this new language were compared with those reported for other emergent sign languages such as the Al-Sayyid Bedouin Sign Language and the Lengua de Señas de Nicaragua, and several similarities were found at the first stage. In this preliminary study on the emergence of LGSTP, it was observed that, in its first stage, signs are mostly iconic and exhibit a greater involvement of the articulators and a larger signing space when compared with subsequent stages of LGSTP emergence and with other sign languages. Although holistic signs are the prevalent structure, compounding seems to be emerging. At this stage of emergence, OSV seems to be the predominant syntactic structure of LGSTP. Yet the data suggest that new signers exhibit difficulties in syntactic constructions with two arguments.
- Enhancing accessible communication: from European Portuguese to Portuguese Sign LanguagePublication . Sousa, Catarina; Coheur, Luísa; Moita, MaraPortuguese Sign Language (LGP) is the official language in deaf education in Portugal. Current approaches in developing a translation system between European Portuguese and LGP rely on hand-crafted rules. In this paper, we present a fully automatic corpora-driven rule-based machine translation system between European Portuguese and LGP glosses, and also two neural machine translation models. We also contribute with the LGP-5-Domain corpus, composed of five different text domains, built with the help of our rule-based system, and used to train the neural models. In addition, we provide a gold collection, annotated by LGP experts, that can be used for future evaluations. Compared with the only similar available translation system, PE2LGP, results are always improved with the new rule-based model, which competes for the highest scores with one of the neural models.
- Estudos preliminares para a modelização de um avatar para a LGP: os descritores fonológicosPublication . Moita, Mara; Carmo, Patrícia; Carmo, Helena; Ferreira, José Pedro; Mineiro, AnaA língua gestual portuguesa (LGP) carece de ferramentas computacionais básicas. Entre as razões para a inexistência desses recursos está o pouco conhecimento que se tem daquela língua, de que não existe ainda uma descrição suficientemente detalhada e sistematizada para poder a partir dela proceder a modelização computacional. No âmbito do desenvolvimento de um avatar (um gestuante artificial) de LGP, temos vindo a descrever sistematicamente o seu sistema fonológico, tendo em vista a construção de um vocabulário computacional que sirva de base à criação de recursos informáticos úteis. Neste artigo, fornecemos alguns elementos para uma primeira descrição fonológica da LGP tendo em vista a sua modelização computacional. É feita a identificação dos parâmetros contrastivos (com recurso a pares mínimos) para a descrição da LGP, de entre as categorias fonológicas apontadas pelo modelo hand -tier. Além destas, é indicada e descrita como categoria a expressão facial, não tida em conta como distintiva naquele modelo, mas essencial para a LGP, tanto por permitir distinguir pares mínimos (o que indicia valor categorial relevante), como por ser fundamental para uma descrição que conduza a um modelo de representação computacional suficientemente completo para permitir inteligibilidade e validação por parte dos utilizadores finais, a comunidade surda portuguesa.