Browsing by Author "Cardeira, Liliana"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
- Chromatic changes in paintings of Adriano de Sousa Lopes after the removal of aged varnishPublication . Linhares, João; Cardeira, Liliana; Bailão, Ana; Pastilha, Ruben; Nascimento, SérgioThe ability to digitally remove the varnish layer during the pre-conservation diagnostic of a painting, without any chemical or physical intervention, could be an advantage because it enables the prediction of the outcome of the cleaning procedure of the protective layer and contributes to the treatment proposal. Two paintings from Adriano de Sousa Lopes were investigated by hyperspectral imaging in the visible range, before and after the varnish layer removal. The spectral reflectance was estimated in each case and its comparison used to assess the effect of the varnish layer removal. The simulated paintings with the old varnish layer were compared with those restored, with no varnish, by comparing the chromaticity coordinates and other chromatic descriptors. It was found that considering the effect of the varnish layer of each painting individually produces lower errors than considering the average of the varnish layer across paintings. It was also found that simulating the varnish layer removal without knowing the varnish transmittance produces limited results and that the errors are smaller if the chromatic content is assessed without considering lightness.
- How good are RGB cameras retrieving colors of natural scenes and paintings? — a study based on hyperspectral imagingPublication . Linhares, João M. M.; Monteiro, José A. R.; Bailão, Ana; Cardeira, Liliana; Kondo, Taisei; Nakauchi, Shigeki; Picollo, Marcello; Cucci, Costanza; Casini, Andrea; Stefani, Lorenzo; Nascimento, Sérgio Miguel CardosoRGB digital cameras (RGB) compress the spectral information into a trichromatic system capable of approximately representing the actual colors of objects. Although RGB digital cameras follow the same compression philosophy as the human eye (OBS), the spectral sensitivity is different. To what extent they provide the same chromatic experiences is still an open question, especially with complex images. We addressed this question by comparing the actual colors derived from spectral imaging with those obtained with RGB cameras. The data from hyperspectral imaging of 50 natural scenes and 89 paintings was used to estimate the chromatic differences between OBS and RGB. The corresponding color errors were estimated and analyzed in the color spaces CIELAB (using the color difference formulas ∆E* ab and CIEDE2000), Jzazbz, and iCAM06. In CIELAB the most frequent error (using ∆E* ab) found was 5 for both paintings and natural scenes, a similarity that held for the other spaces tested. In addition, the distribution of errors across the color space shows that the errors are small in the achromatic region and increase with saturation. Overall, the results indicate that the chromatic errors estimated are close to the acceptance error and therefore RGB digital cameras are able to produce quite realistic colors of complex scenarios.
- Identificação de padrões de estalados: estudo de caso nas pinturas de Adriano de Sousa LopesPublication . Cardeira, Liliana; Guerin, Ana; Bailão, Ana; Candeias, António; Pereira, Fernando António BaptistaEste estudo teve como objetivo analisar o tipo de estalados presentes nestas obras de Sousa Lopes. Inicialmente, efetuaram-se análises ao material constituinte das preparações, aglutinantes e pigmentos, para, posteriormente, estudar as características físicas das fissuras. Para esse estudo utilizou-se um programa de sistemas de informação, QGIS®. Quanto à classificação dos tipos de estalado, utilizaram-se as metodologias desenvolvidas por Spike Bucklow e Knut Nicolaus. Concluiu-se que estas doze obras de Sousa Lopes apresentam quatro tipos de estalados, que variam em função do período de estada em Lisboa (estalados de espiral, grinalda e grade) e em Paris (estalados de grade fixa, reticulares e diagonal). Os estalados presentes são de idade e prematuro, sendo que a sua origem deriva do mau emprego da técnica e do material, da pouca qualidade do material, da utilização excessiva de secante e de negligência na preservação em acervo.
- Mapeamentos com QGIS de uma colecção de pinturas de Adriano de Sousa Lopes do Acervo da Faculdade de Belas Artes da Universidade de LisboaPublication . Cardeira, Liliana; Henriques, Frederico; Bailão, Ana; Candeias, António; Gonçalves, Alexandre; Vieira, Eduarda; Pereira, Fernando António Batista
- Mapeamentos com sistemas de informação geográfica (SIG) e seleção de critérios de reintegração cromática: pintura de Adriano de Sousa Lopes como caso de estudoPublication . Cardeira, Liliana; Bailão, Ana; Henriques, FredericoA reintegração cromática de uma pintura é sempre um desafio para os conservadores-restauradores e a decisão de como reintegrar é geralmente baseada no valor e na função das obras. Porém, a escolha de qual a técnica de reintegração é a mais adequada nem sempre é fácil de se justificar. Para tentar ajudar a dar resposta a esta questão foi utilizado um software de Sistema de Informação Geográfica (SIG), designado de QGIS®. Através da edição vetorial foram efetuados vários mapas temáticos com a finalidade de registar as lacunas que se observavam nas pinturas. A análise efetuada com o auxílio do SIG permitiu fazer a caracterização espacial das lacunas em área, para facilitar a tomada de decisão da técnica de reintegração a ser aplicada. Como caso de estudo utilizou-se uma pintura académica de Adriano de Sousa Lopes (1879-1944). Na reintegração cromática usaram-se duas técnicas conhecidas de conservação e restauro: o processo mimético e o pontilhismo.
- Mapping lacunae for retouching paintings with computer graphics softwarePublication . Henriques, Frederico; Bailão, Ana; Bordalo, Rui; Gac, Agnès Le; Gonçalves, Alexandre; Cardeira, Liliana; Candeias, António; Vieira, EduardaThe objective of this paper is to present a workflow procedure to support the graphic recording of the operations performed during the retouching process involved in paintings. In this particular context, an orthophotography of a portrait painted on canvas from a university museum collection was used in Blender, a free and open-source 3D creation software suite. Blender uses an important metric coordination value, provided by the 3D workspace software that allows the areal characterization and numeric identification of each surface loss. The step-by-step procedure adopted to document and map lacunae in this artwork for subsequent retouching, is described.
- Processos de documentação 2D e 3D em obras académicas de Adriano de Sousa Lopes do acervo da FBAULPublication . Henriques, Frederico; Cardeira, Liliana; Bailão, Ana; Candeias, António; Gonçalves, Alexandre; Vieira, Eduarda; Pereira, Fernando António Batista
- Registo cartográfico e normativo em Conservação e Restauro de PinturaPublication . Henriques, Frederico; Cardeira, Liliana; Bailão, Ana
- Using watercolour markers in chromatic reintegration: a case studyPublication . Cardeira, Liliana; Bailão, Ana; Nascimento, Sérgio; Linhares, João; Pereira, Fernando António Baptista; Candeias, António