Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
164.37 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Numa conceituação atualizada de paródia, impõe-se uma perspetiva desta prática discursiva enquanto singular metagénero dotado de reconhecidas potencialidades críticas ao nível da receção e evolução literárias. Configurada pela teoria literária contemporânea, esta definição da natureza da escrita paródica supera tradicionais conceções que a confinavam a uma prática ridicularizadora de géneros literários nobres ou elevados. Num segundo momento apresenta-se uma ilustrativa viagem sobre alguns textos canónicos da literatura portuguesa (presentes nos atuais programas escolares) – de Camões a Pessoa e Saramago, entre outros – que foram objeto de reescritas paródicas. Com esta exemplificação panorâmica, pretende-se demonstrar as virtualidades didáticas da paródia, ao nível do dinâmico processo de leitura e de receção dos textos literários.
Parody is a discursive practice with significant critical relevance for studying literary reception and the evolution of forms. This understanding of parodic writing in contemporary literary theory replaced earlier conceptions that usually confined it to ridiculing high literary genres. This paper presents an analysis of some canonic texts of Portuguese literature studied in middle and secondary school textbooks. These include Camões, Pessoa and Saramago, among other writers, whose works have been the object of parodic rewriting. Through this analysis the paper shall illustrate the didactical outcomes of parody, both at the levels of dynamic reading processes and reception processes.
Parody is a discursive practice with significant critical relevance for studying literary reception and the evolution of forms. This understanding of parodic writing in contemporary literary theory replaced earlier conceptions that usually confined it to ridiculing high literary genres. This paper presents an analysis of some canonic texts of Portuguese literature studied in middle and secondary school textbooks. These include Camões, Pessoa and Saramago, among other writers, whose works have been the object of parodic rewriting. Through this analysis the paper shall illustrate the didactical outcomes of parody, both at the levels of dynamic reading processes and reception processes.
Description
Keywords
Didática Literatura portuguesa Intertextualidade Paródia Reescrita Didactics Intertextuality Portuguese literature Parody Re-writing