Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Consumer engagement with football brands on social media : a comparison between Cruzeiro EC and FC Porto

Use this identifier to reference this record.

Abstract(s)

Social networking sites (SNS) are an essential part of our current society with a countless number of SNS emerging all over the world. Many of these platforms have distinct functionalities, and for that reason, users can have different interactions in each of them. Due to their global popularity, SNS have drawn the attention of marketers as they are a space where brands can develop a closer relationship with their consumers. This research focuses on the interactions of consumers with football brands on SNS. By analysing consumer-brand engagement on Facebook, Twitter and Instagram we were able to identify five primary motivations that drive interaction with football brands on each of these SNS: Social-Interaction, Information-Seeking, Passion, Entertainment and Incentive. Our findings suggest that football fans have different motives for engaging with football brands on each of the three SNS studied. Furthermore, our study also analysed the dissimilarities between consumer-brand engagement on the SNS pages of FC Porto and Cruzeiro EC. The results indicate that the supporters of each club have different motivations for contributing and consuming content on their favourite football brands’ pages on Facebook, Twitter and Instagram.
Os sites de redes sociais (SNS) têm um papel essencial na sociedade atual, com um número incontável de SNS a surgir em todo o mundo. Muitas destas plataformas têm funcionalidades distintas, e por esta razão, os usuários poderão ter interações diferentes com as marcas, em cada uma delas. Devido à sua populariedade global, as SNS chamaram a atenção dos profissionais de marketing por serem um espaço onde marcas podem desenvolver uma relação mais próxima com seus consumidores. Esta pesquisa foca-se nas interações dos consumidores com marcas de futebol nas SNS. Ao analisar o envolvimento entre consumidores e marcas no Facebook, Twitter e Instagram, identificamos cinco motivações primárias que impulsionam a interação com as marcas de futebol em cada uma destas SNS: Interação Social, Busca por Informação, Paixão, Entretenimento e Incentivo. Os resultados sugerem que os fãs de futebol têm diferentes motivos para interagir com as marcas de futebol em cada uma das três SNS estudadas. Para além disto, nosso estudo também analisou as diferenças entre a interação de consumidores com a marca FC Porto e Cruzeiro EC nas SNS. Os resultados indicam que os adeptos de cada equipa têm diferentes motivações para contribuir e colaborar nas páginas da sua marca de futebol favorita no Facebook, Twitter e Instagram.

Description

Keywords

Social networking sites Motivations Consumer-brand engagement FC Porto Cruzeiro EC Sports branding Sites de redes sociais Motivações Interação dos consumidores com as marcas Marcas desportivas

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue