Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

O processo de formação de um professor em música no Brasil

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
43722790.pdf171.42 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Este trabalho faz parte dos estudos a nível de doutoramento na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro - Portugal, discorre sobre a legislação brasileira no que diz respeito a formação, em nível superior, de um professor em música. A metodologia tem caráter qualitativo com análise documental, é realizado uma descrição histórica da formação de professor em música com base na análise da Lei de Diretrizes e Bases da Educação brasileira (Lei 9.394/1996), Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Música (Resolução 02/2004-CES/CNE), Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior (Resolução 02/2015-CNE), da Diretrizes Nacionais para a Operacionalização do Ensino de Música na Educação Básica (Resolução 02/2016-CNE), da então proposta da Base Nacional Comum Curricular para a Educação Básica (2ª versão/2016), textos e manifestos de associações da área a respeito das atuais mudanças das políticas públicas educacionais ocorridas no Brasil e suas implicações nos cursos de licenciatura em música.
This research deals with Brazilian legislation regarding the training, at a higher level, of a teacher in music. The methodology is qualitative with ex post facto constituents. A historical description of the teacher training in music is carried out based on the analysis of the Law on Guidelines and Bases of Brazilian Education (Law 9.394 / 1996), National Curricular Guidelines for the Undergraduate Music Course (Resolution 02/2004-CES / CNE) , National Curricular Guidelines for Initial Higher Education (Resolution 02/2015-CNE), the National Guidelines for the Operationalization of Music Education in Basic Education (Resolution 02/2016-CNE), the proposal of the National Curricular Common Base for the Basic Education (2nd version / 2016), texts and manifestos of associations of the area regarding the current changes of public educational policies occurred in Brazil and their implications in the courses of Licenciatura in music.

Description

Keywords

Formação de professores em música Licenciatura em música Legislação Teacher training in music Bachelor of music Music teaching

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue