Repository logo
 
Publication

Factors influencing interactions with recruitment chatbots

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorElmashhara, Maher Georges
dc.contributor.advisorSilva, Susana Cristina Lima da Costa e
dc.contributor.authorRodelo Diaz, Daniela Cristina
dc.date.accessioned2024-01-11T13:33:40Z
dc.date.available2025-01-03T01:30:18Z
dc.date.issued2023-11-03
dc.date.submitted2023-04
dc.description.abstractChatbots are a rapidly developing service technology that can be used in various services, such as recruitment. However, little is known about how chatbots might affect candidates' user experience, and several gaps warrant further research. This paper aims to examine the effects of ease to use, usefulness, social presence, trust, and enjoyment on user attitude, satisfaction, and recruiter credibility. To test the proposed model, we designed a recruitment chatbot and conducted a survey-based study. The results of this study suggest that trust and enjoyment are the main drivers of recruitment chatbot use. The findings also show that attitude mediates the relationship between trust and enjoyment on the one hand, and satisfaction and both dimensions of credibility (trustworthiness and attractiveness) on the other. Based on these findings, contributions to theory and practice are discussed.pt_PT
dc.description.abstractOs Chatbots são um programa de computador infundido com inteligência artificial em rápido desenvolvimento e que pode ser utilizada em vários serviços, tais como o processo de recrutamento. Contudo, pouco se sabe sobre a forma exata como os chatbots podem afetar a experiência do utilizador no caso dos candidatos. Existem várias lacunas que justificam uma investigação mais aprofundada neste domínio. Este documento visa examinar os efeitos da facilidade de utilização, utilidade, presença social, confiança e prazer na atitude do utilizador, satisfação e credibilidade do recrutador na interação entre candidatos e recrutadores, utilizando um chatbot de recrutamento. Os resultados deste estudo sugerem que a confiança e o prazer são os principais motores da utilização de um chatbot. Os resultados mostram também que a atitude medeia a relação entre confiança e o prazer, por um lado, e a satisfação e ambas as dimensões da credibilidade (confiança e atratividade), por outro.pt_PT
dc.identifier.tid203438973pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/43577
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectRecruitment processpt_PT
dc.subjectChatbotspt_PT
dc.subjectEase of usept_PT
dc.subjectUsefulnesspt_PT
dc.subjectSocial presencept_PT
dc.subjectTrustpt_PT
dc.subjectEnjoymentpt_PT
dc.subjectUser attitudept_PT
dc.subjectSatisfactionpt_PT
dc.subjectRecruiter credibilitypt_PT
dc.subjectProcesso de recrutamentopt_PT
dc.subjectFacilidade de utilizaçãopt_PT
dc.subjectUsabilidadept_PT
dc.subjectPresença sociávelpt_PT
dc.subjectConfiançapt_PT
dc.subjectDivertimentopt_PT
dc.subjectAtitude relativamente a chatbotspt_PT
dc.subjectSatisfaçãopt_PT
dc.subjectCredibilidade do recrutadorpt_PT
dc.titleFactors influencing interactions with recruitment chatbotspt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Marketingpt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203438973.pdf
Size:
723.84 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: