Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

The sonic nature of an emotion : designing emotional timbre

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
202735516.pdf675.35 KBAdobe PDF Download

Abstract(s)

The goal of this dissertation is to make a qualitative assessment of the various phenomena and interrelationships that shape our emotional connections with timbre. By better understanding this concept and its intricate contours, we believe that we can contribute to the ability of greater effectiveness in sonic and artistic expression. Through an approach based on the Grounded Theory methodology, we gathered information in collaboration with a group of 12 artists and professionals with proven relevance in the field of timbre design. This approach allowed us to combine preexisting literature and quantitative evidence with the missing qualitative and empirical knowledge. From the interviews we were able to identify the key factors contributing to the artist’s emotional relationship with timbre. As a result from the practitioners group, the research was guided by the construct that timbre is a sound property that conveys a large amount of sonic information, or clues as we called them, that completes a timbral message. It is suggested that this timbral message is further modulated by a number of personal and general paradigms. These, which we have termed "shifting paradigms," are simultaneously social, cultural, generational, and economic in nature. As these paradigms evolve over time, the ones we focus on are relevant to the present era. We also contribute with a contextualization of our relationship to timbre in different artistic contexts. The contextual variables on which our perception of timbre depends and how different artistic contexts are prone to liberate or constrain our mostly visceral relationship to timbre are tentatively explained. In this dissertation we will also list a number of acoustic and psychoacoustic factors that contribute to shape our emotional relationship to timbre. By first understanding how the cognitive process tends to imprint innate and acquired knowledge into the interpretation of a timbral message, we will be able to bridge the gap between what is physically felt and what is psychologically relevant. This paves the way for the practical exploration of acoustic and psychoacoustic phenomena such as sound gesture, timbral dynamics and temporal exposure, soundstage, reverberation and spatialization as the group of aspects that most influence the perception of the emotional valence of timbre.
O objetivo desta dissertação é fazer uma avaliação qualitativa dos vários fenómenos e inter-relações que moldam a nossa relação emocional com o timbre. Ao compreender este fenómeno e o seus contornos, acreditamos que estamos a contribuir para uma maior eficácia na expressão sonora e artística. Através de uma abordagem baseada na metodologia de Grounded Theory, recolhemos informação em colaboração com um grupo de 12 artistas e profissionais de comprovada relevância na área do design de timbre. Esta abordagem permitiu-nos combinar literatura pré-existente e evidências quantitativas com o conhecimento empírico e qualitativo que estava em falta. A partir das entrevistas, fomos capazes de identificar os principais fatores que contribuem para a relação emocional do artista com o timbre. Conforme validado pelo grupo de entrevistados, a pesquisa foi guiada pela ideia basilar de que o timbre é uma propriedade sonora que veicula uma grande quantidade de informações sonoras, ou pistas, como lhes chamamos, que completam uma mensagem tímbrica. Sugere-se que essa mensagem tímbrica seja modulada por uma série de paradigmas pessoais e gerais. Esses, que denominamos “Shifting paradigms", são de carácter social, cultural, geracional e económico. Como estes paradigmas evoluem ao longo do tempo, aqueles que aqui descrevemos, são contemporâneos à era atual. Contribuímos também com uma contextualização da nossa relação com o timbre em diferentes contextos artísticos. São explicadas as variáveis contextuais das quais nossa percepção do timbre depende e como diferentes contextos artísticos tendem a libertar ou restringir a nossa relação mais visceral com o timbre. Nesta dissertação, também listaremos uma série de fatores acústicos e psicoacústicos que contribuem para moldar a nossa relação emocional com o timbre. Ao compreender primeiro como o processo cognitivo tende a imprimir o conhecimento inato e adquirido na interpretação de uma mensagem da timbrica, seremos capazes de preencher a lacuna entre o que é sentido fisicamente e o que é psicologicamente relevante. Isto abre caminho para a exploração prática de fenómenos acústicos e psicoacústicos, como o gesto sonoro, dinâmica timbrica e exposição temporal, palco sonoro, reverberação e espacialização, destacados nesta investigação como o grupo de aspectos que tem maior influência na percepção da valência emocional do timbre.

Description

Keywords

Timbre Emotion Psychoacoustics Sound design Grounded theory Art Emoção Psicoacústica Design de som Arte

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue