Repository logo
 
Publication

Price competition with cost heterogeneity and prominence

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorReis, Catarina
dc.contributor.advisorMamadehussene, Samir
dc.contributor.authorMenezes, Salvador Maia de Loureiro Cardoso de
dc.date.accessioned2023-04-17T08:03:54Z
dc.date.available2023-04-17T08:03:54Z
dc.date.issued2022-10-25
dc.date.submitted2022-09
dc.description.abstractThis thesis aims to show how in a price comparison platform, where prominence is auctioned to the retailers with different marginal costs, the low-cost retailer will, counter-intuitively, un der certain conditions, be incentivized to charge higher prices on average than its high-cost counterpart. This will happen because consumers will have to incur heterogeneous search costs when shopping in the platform, therefore some consumers will purchase from the promi nent retailer while others will continue shopping and purchase from the cheapest firm. This implies that the prominent firm faces a more inelastic demand and, as such, is more strongly incentivized to charge higher prices. The low-cost firm can, for the same price, extract higher margins from consumers, therefore, if the proportion of consumers with high search costs is high enough, then the low-cost retailer will outbid the other firm in the auction for promi nence. A prominent low-cost firm faces contradictory effects, the lower marginal cost incen tivizes lower average prices yet the exclusive access to a segment of consumers with rigid demand incentivizes higher average prices. If that segment is sufficiently large the latter effect will dominate and the low-cost firm will charge a higher expected price than the high cost firm.pt_PT
dc.description.abstractÉ o objectivo desta tese explicar como, numa plataforma para comparar preços, onde proemi nencia é leiolada a retalhistas com custos marginais diferentes, o retalhista com custos marginais mais baixos, contra-intuitivamente, em certas condições, vai cobrar preços mais altos em média do que os outros. Isto acontece porque os consumidores têm que incorrer custos de procura heterogéneos quando utilizam a plataforma, consequentemente alguns consumidores compram ao retalhista prominente enquanto que outros compram ao retalhista que pratica o preço mais baixo. Isto implica que a empresa prominente enfrenta uma procura menos elas tica e que, assim sendo, é mais fortemente incentivada a praticar preços mais altos. A empresa com custos mais baixos consegue, para o mesmo preço, obter margens mais elevadas. Con sequentemente, se a proporção de consumidores desinformados for suficientemente elevada, esta empresa está disposta a licitar mais do que as outras para obter prominencia. Uma em presa prominente com custos baixos está sujeita a efeitos contraditórios, os custos marginais inferiores incentivam preços médios mais baixos, no entanto acesso exclusivo aos consum idores desinformados incentiva preços médios mais altos. Se este segmento da procura for suficientemente grande o segundo efeito domina e a empresa com os custos mais baixos co bra um preço médio mais alto que uma empresa com custos mais altos.pt_PT
dc.identifier.tid203132220pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/40845
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectGame theorypt_PT
dc.subjectPricingpt_PT
dc.subjectPlatformspt_PT
dc.subjectProminencept_PT
dc.subjectTeoria de jogospt_PT
dc.subjectPreçospt_PT
dc.subjectPlataformaspt_PT
dc.subjectProeminênciapt_PT
dc.titlePrice competition with cost heterogeneity and prominencept_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Economiapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203132220.pdf
Size:
816.99 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203132220.txt
Size:
3.44 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: