Repository logo
 
Publication

Performing arts meet Covid-19 : how local, national and transnational public policies faced the pandemic in Ibero-America

datacite.subject.fosCiências Sociais::Sociologiapt_PT
dc.contributor.advisorBarba, Maria Luísa Homem Leal de Faria Geraldes
dc.contributor.authorFernández Diego, María Teresita Santos
dc.date.accessioned2022-05-16T10:02:17Z
dc.date.available2022-11-01T01:30:29Z
dc.date.issued2022-05-04
dc.date.submitted2021-11
dc.description.abstractThis research examines a range of public policies for the performing arts sector in Ibero-America during the COVID-19 pandemic. The inquiry originates from the urgent discussions that took place during the developmental phase of pandemic response strategies on the local, national, and transnational level. The main guiding questions are: what are the current strategies proposed for performing arts in the region? Are there any underlying trends? Is there a discernible policy convergence in the region? To answer such questions, we analyze public policies announced between March and October 2020 from: two transnational organizations (Ibero-American General Secretariat (SEGIB) and Ibero-American Organization for Education, Science and Culture (OEI); four countries (Argentina, Brazil, Portugal, and Spain); and six cities (Buenos Aires, Rio de Janeiro, São Paulo, Lisbon, Barcelona, and Madrid). We focus on relevant public bodies that carry out cultural programs on all governance levels, the Ministries of Culture in particular. Our methods include: i) individual analysis of primary documents (such as laws or executive decrees); ii) comparative policy analysis, and iii) netnography to navigate through computer-mediated communications. Although more time is needed to fully comprehend the impact of COVID-19 on the performing arts, we suggest some results for Ibero-America. First, a level of policy convergence does occur relative to a sub-period of time and the hemisphere analyzed. Second, while urgent measures have been taken worldwide during the pandemic, strategic disparities exist insofar as cities in the same country opted for dissimilar strategies in October. Third, despite several examples of exchanges in regions of ostensive post-colonialism, fluent transnational communications and liberal institutionalism are also visible. Indeed, there were discussions that included the digitalization of performing arts, the role of culture in our society, the need for government transparency and citizen participation, and the collaboration among cities by cultivating interlocal relations. These shared discussions are boosting confidence in Ibero-America’s future.pt_PT
dc.description.abstractA pandemia COVID-19 representa um ponto de inflexão para a humanidade, incluindo para o mundo da arte. Trabalhadores culturais e os formuladores de políticas públicas tiveram que refletir sobre como reinventar as artes performativas assim como também compreender suas necessidades específicas. Esta pesquisa explorará essas discussões urgentes, sendo seu objetivo analisar as políticas públicas locais, nacionais e transnacionais que enfrentaram a pandemia, destacando aquelas criadas especificamente para as artes cênicas na Ibero-América. As principais perguntas da investigação são as seguintes: quais são atualmente as estratégias propostas para as artes cênicas na região?; é possível distinguir tendências subjacentes?; há convergência de políticas na Ibero-América? Para procurar as respostas, analisaremos as políticas públicas anunciadas e executadas entre março e outubro de 2020 por duas organizações transnacionais (SEGIB e OEI); quatro países (Argentina, Brasil, Portugal e Espanha); e seis cidades (Buenos Aires, Rio de Janeiro, São Paulo, Lisboa, Barcelona e Madrid). Escolheremos os órgãos públicos relevantes que realizaram programas culturais a cada nível de governança, principalmente os Ministérios da Cultura. Os nossos métodos de investigação incluem: i) análise individual de documentos primários (como leis ou decretos executivos); ii) análise comparativa de políticas e iii) netnography - para navegar por comunicações mediadas pela tecnologia. Ainda faltando algum tempo para estimar o impacto do COVID-19 nas artes, sugerimos alguns resultados para a região da Ibero-América. Em primeiro lugar, o nível de convergência de políticas dependeu principalmente do subperíodo de tempo e do hemisfério analisado. Enquanto medidas urgentes foram tomadas em todo o mundo no surto da pandemia, as assimetrias aumentaram até ao ponto que mesmo cidades no mesmo país optarem por estratégias diferentes em outubro. Apesar de vários exemplos em que a região exibe traços pós-coloniais, comunicações transnacionais fluentes e institucionalismo liberal também são visíveis. De facto, houve discussões compartilhadas que incluíram: i) a digitalização das artes performativas e o papel da cultura na nossa sociedade; ii) a necessidade de transparência governamental e participação cidadã; ou iii) a colaboração entre as cidades por meio da construção de relações interlocais. Estas discussões compartilhadas estão a aumentar a confiança no futuro da Ibero-América.pt_PT
dc.identifier.tid203005783pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.14/37565
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectCOVID-19pt_PT
dc.subjectPerforming artspt_PT
dc.subjectDigitalizationpt_PT
dc.subjectComparative politicspt_PT
dc.subjectIbero-Americapt_PT
dc.subjectArtes performativaspt_PT
dc.subjectDigitalizaçãopt_PT
dc.subjectPolítica comparadapt_PT
dc.titlePerforming arts meet Covid-19 : how local, national and transnational public policies faced the pandemic in Ibero-Americapt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMestrado em Estudos de Culturapt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
203005783.pdf
Size:
1.29 MB
Format:
Adobe Portable Document Format