Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Efeitos da avaliação neuropsicológica na autopercepção da memória em população adulta portuguesa

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
203873475.pdf2.5 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

Introdução: As queixas subjectivas de memória são frequentes em indivíduos de meia-idade e idosos, e o seu valor como preditor de declínio cognitivo tem sido debatido. A valorização das queixas é um factor que contribui para a procura de uma avaliação cognitiva, mas pouco se sabe sobre o efeito que a própria avaliação tem sobre a autopercepção da memória nesta população. Métodos: A amostra compreendeu 45 indivíduos com idade entre 56 e 86 anos. Validaram-se critérios de exclusão e inclusão, suportados numa entrevista e nos instrumentos Mini-Mental State Examination (MMSE), Montreal Cognitive Assessment (MoCA), Geriatric Depression Scale-15 (GDS-15) e Instrumental Activities of Daily Living (IADL). A Subjective Memory Complaints Scale (SMC) foi aplicada no início e no fim do protocolo composto pelas provas de Memória Lógica, Pares de Palavras, Memória de Dígitos, California Verbal Learning Test (CVLT), Fluência Semântica, e Trail Making Test (TMT). Resultados: As queixas de memória diminuiram após a avaliação neuropsicológica, tendo-se verificado que 60% dos participantes melhoraram a autopercepção da memória após a avaliação. Apenas em 7% houve um aumento de queixas. A idade e a escolaridade não são diferentes entre os grupos que mudaram e mantiveram o total de queixas. No grupo em que as queixas após a avaliação diminuíram, o resultado na prova de Memória Lógica diferida foi superior. Não foram encontradas outras diferenças significativas. Conclusões: Na maioria dos participantes desta amostra de sujeitos da comunidade, a autopercepção da memória melhorou após avaliação objectiva da memória e das funções executivas. A comparação destes resultados com os de sujeitos que procuram ajuda clínica por queixas de memória será um contributo valioso para a valorização clínica das queixas.
Introduction: Subjective memory complaints are common amongst middle-aged and elderly individuals, and their value as a predictor of cognitive decline has been debated. The appreciation of complaints is one of the factors that drives the search for a cognitive exam, but little is known about how the assessment itself affects this population's self-perception of memory. Methods: The sample comprised 45 individuals aged between 56 and 86 years. Exclusion and inclusion criteria were validated, supported by an interview and the Mini-Mental State Examination (MMSE), Montreal Cognitive Assessment (MoCA), Geriatric Depression Scale-15 (GDS-15) and Instrumental Activities of Daily Living (IADL) instruments. The Subjective Memory Complaints Scale (SMC) was applied at the beginning and at the end of the protocol consisting of Logical Memory, Verbal Paired-Associated Learning, Digit Span, California Verbal Learning Test (CVLT), Semantic Fluency, and Trail Making Test (TMT) tests. Results: Memory complaints decreased after the neuropsychological assessment, with 60% of participants improving their self-perception of memory after the evaluation. Only in 7% there was an increase in complaints. Age and education are not different between the groups that changed and maintained the total number of complaints. Regarding the group in which complaints have decreased, the result of the deferred Logical Memory test was higher. No other significant differences were found. Conclusions: Following a cognitive evaluation of their executive function and memory, most participants in this sample of people who live in the community reported feeling better about their own memory. The clinical evaluation of complaints will benefit greatly by a comparison of these findings with those of patients seeking professional assistance for memory problems.

Description

Keywords

Envelhecimento Queixas subjectivas de memória Desempenho cognitivo Aging Subjective memory complaints Cognitive performance

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue